RE-201 heeft nieuwe lagers nodig

Da's niet de motor he..
Dat zwarte ding is een wieltje.
En dat kleine metalen staafje waar de het zwarte rubberen wiel tegenaan drukt is de motor.

Dat zwarte wieltje heb ik gesmeerd met grafiet, dat piept niet, het is de motor die zo schraapt.

En precies om deze reden laat ik ze dus links liggen, mechanisch ingewikkeld en versleten risicos..

Dat zwarte wieltje heb ik gesmeerd met grafiet, dat piept niet, het is de motor die zo schraapt.

Hmm, dat is balen.
Klopt het dat het geluid/geschraap dan in de motor zit?
De as van de motor raakt als het goed is niets anders dan dat zwarte wieltje (en da tape die ertussen zit).
Ik weet niet precies hoe de motor werkt, maar misschien zitten er versleten koolborstels in?
Die zijn meestal wel te vervangen.
Maar als ik dit zo hoor denk ik eerder dat jouw eigen aanvankelijke diagnose het meest waarschijnlijk is.
Kogellagers van de motor.

Dat ziet er goed uit!

Ik ben erg benieuwd wat uiteindelijk de diagnose is.
En (uiteraard) ook naar de onkosten.

Hou je ons op de hoogte?

Ga je niet overwegen het zelf te doen?
Jij bent volgens mij handig toch?
Ik heb een service manual van de RE201.
Die zal je zelf ook wel hebben, maar voor deze zekerheid zeg ik het toch ff.

Ik denk dat ik echt enorme mazzel heb gehad met mijn 201. Ik heb hem eigenlijk gekocht zonder te horen (en hij werd nog langsgebracht ook nog!) .

Maar nu is natuurlijk wel de vraag, hoe HOORT hij dan te klinken. De hi-end is bij mij iig in orde waardoor ik denk dat de tape nog goed is (en tape is sowieso wel te krijgen en zelf te vervangen). Koppen kun je ook wel zelf schoonmaken.

Misschien moeten we allemaal ff hetzelfde stukje audio erdoornheen halen, gewoon om te A-B'en

Als ik zo het service manual bekijk zit er een brush less motor in dus zonder koolborstels , daar kun je verder weinig anders mee dan vervangen. Er zitten denk ik ook geen vervangbare lagers in , het is mechanisch dus aan slijtage onderhevig en dat is niet zo gek na bijna 35 jaar trouwe dienst . Tenminste als die motor al niet een keer vervangen is , je zou nog kunnen overwegen op zoek te gaan naar een vervangende motor , toch ?

Back