Kennen jullie deze mensen? No offence.

Faytje

Ingeburgerd
Goeieavond allemaal,

No offence maar ik ben 1 van die mensen.

Kennen jullie mensen die nooit een gear heb gemasterd? (maakt niet uit of het een Microkorg is of een Virus TI2, Oberheim OB-Xa etc...) en uiteindelijk ligt het apparaat in the dust of je verkoopt het apparaat want het pas niet in jouw zogenaamde muziekstijl :s

Kennen jullie mensen die meer naar iemand anders muziek luistert dan inplaats zelf produceren? (terwijl hij/zij erg graag muziek wilt maken en zelfs beter dan wat die hoort...)

Kennen jullie mensen die GAS problemen hebben? die uiteindelijk geen muziek maakt maar constant bezig zijn met het kopen en verkopen van apparaten.

Paar eyeopener:

“People get caught up in gear, but it gets in the way of making the music,” he says. “When I need to find something new, I don't have to update my shit; I just have to update my brain.” -Flying Lotus

Every hardware/software comes from the manufacturer with amazing books written by the people who designed and developed them, that explains how to operate the hardware/software. Unfortunately they are usually lost or thrown out. I think they are called MANUALS :P

Iedereen is wel zo'n beetje denk ik? De mogelijkheid hebben om iets doen, is in onze gedachten vaak belangrijker dan het eigenlijk doen. (een beetje zoals geld sparen, bepaalde mensen geven graag geld uit, andere sparen graag omdat ze dan de mogelijkheid hebben om iets te doen)

Anderen hun muziek is gewoon veel beter :D. Ik kan het soms wel eens fijn vinden om iets te proberen namaken dat ik gehoord heb. (maar ik ben dan ook maar een hobbyist, ik ben (nog) niet op zoek om het te maken in de music-business)

Als je het uiteindelijk nog over je hart krijgt om ze te verkopen, is het misschien nog niet zo erg (tenzij met veel verlies).

Om de manual te lezen is soms wat wilskracht nodig, maar het zijn uiteindelijk ook maar wat letters en grafiekjes. Om dan uiteindelijk te weten wat het doet, moet je toch aan de bak gaan zitten en uitproberen. Teveel lezen neemt soms de goesting om het echt te doen weg. Beetje balans zoeken tussen de twee, zeker?

ohoh weer zo'n topic...Nou lekker gear blijven kopen en verkopen zou ik zeggen als je dat chillie vindt :D

Trouwens er is gear die gewoon leuk is om mee te pielen en ook gear waarmee je op een goede manier muziek kan maken...Doet et ertoe of je muziek maakt of niet? als je maar lol heb denk ik dan :biertje:

er zitten hier mensen op het forum waarvan je het gewoon niet kan geloven hoeveel ze gekocht en weer verkocht hebben.

Het is ook weer eigenlijk een beetje een hobby appart het internet afspeuren om net dat ene apparaat te vinden waarvan je denkt dat het jou ding is.

Hey Fay!

Ik heb er geen last (meer) van. Alles draait om een harde kern van apparaten en tja, soms komt er wat bij en gaat het snel weer weg.

Toen ik bij je was om die analoge rack synth te brengen zag ik dat je veel mooie spullen had staan maar ook een berg handleidingen moest lezen om alles te begrijpen.

Maak het wat makkelijker voor jezelf en ga lekker kloten met makkelijke apparaten. Koop bijvoorbeeld een juno 106, oude sampler, fx bakkie en een leuke drumcomputer en probeer lekker te freaken. Als je dan dingen gaat missen schaf je weer iets aan wat in die behoefte kan voorzien.

David

......en uiteindelijk ligt het apparaat in the dust of je verkoopt het apparaat want het pas niet in jouw zogenaamde muziekstijl
Tussen mensen klikt het (veel) vaker niet.......,
moeite steken in t apparaat en het vantevoren gecreeerde verwachtingspatroon spelen vaak ook mee....
Kennen jullie mensen die GAS problemen hebben? die uiteindelijk geen muziek maakt maar constant bezig zijn met het kopen en verkopen van apparaten.
SCHULDIG! Verkopen vrijwel niet, kopen wel. We zijn nog steeds in crisis en de economie moet toch draaiende worden gehouden... ;)

Maar ik zie het probleem niet en begrijp het doel van je topic ook niet?!?!?!

gewoon de vicieuze cirkel doorbreken en je proberen om eens iets geheel anders te maken met je apparatuur (death synth metal, jazz, gospel, k*tnummers), waardoor je 'verplicht' bent om op een andere manier (met je apparatuur) te werken en daardoor de mogelijkheden ondenkt

Wat is er überhaupt mis met het hebben van een hobby? Ben je als duivenmelker verplicht om wedstrijden te doen of vind je het gewoon mooie beesten en houd je van schijt op je auto? Er zijn al zoveel prestatie gerichte factoren in mijn leven zowel op professioneel, sociaal als hobbymatig vlak, muziek is altijd 100% ontspanning geweest en mag nooit wat anders worden. Gewoon lekker een beetje knoeien met techniek, genieten van geluid wat je maakt, nieuwe apparatuur ontdekken, oude apparatuur herontdekken. Prima.

@Pietje
Trouwens er is gear die gewoon leuk is om mee te pielen en ook gear waarmee je op een goede manier muziek kan maken...Doet et ertoe of je muziek maakt of niet? als je maar lol heb denk ik dan

Ik bemerkt dat ik zo'n persoon bent, gewoon knopjes rond draaien terwijl ik amper weet wat er aan de hand is zolang maar leuke geluiden uitkomen.

Probleem is dat ik veel werk (familie zaak) 6 dagen per week, 10+ uurtjes per dag en maandag vrij, waarbij soms ik ook klusjes moet doen, geen vrienden en meestal ga internetten zoals op youtube, synthforum, etc. Last van depressie al jaren lang en wat mij soms vreugde brengt of vult is dikke hardware kopen (niet dat ik rijk bent ofzo maar omdat ik veel werk heb ik ook meer om uit te geven)

@Synth

Ja klopt er is hoop manuaal te lezen en met het werk wat ik doe, krijg ik soms het informatie niet in mij hoofd omdat ik te moe ben, mensen vragen doe andere werk maar ik kan momenteel niet, ik wil niet als 30 jarige weer uitzendwerk ga doen in NL en dan zelf kosten betalen en in problemen raken, ik ken mezelf :s

Ik weet ook niet waarom ik niet blij ben om met Microkorg of goedkopere hardware mee te spelen, ben zo'n persoon die gelijk Virus TI2 wilt kopen terwijl amper weet hoe LFO, VCO, VCA werkt enzo

Ja mensen is beetje triest, dat ik dit allemaal zegt maar ben momenteel in depressie mode en niet meer weet, heb hier beetje contact verder afgesloten beetje ook niet veel tijd, en ja mijn hobby is muziek maken.

Nog andere verhaal, ik ben ook een designer als beginner met photoshoppen enzo, maar ik heb 10 jaar geleden al tegen me gezegd ik wil een website bouwen zoals grafic design met artworks enzo maar tot nu niks gedaan, kijken naar iemand anders website wel en fantaseren maar doen niet.

Argggg, moet nu weer werken, fijne dag allemaal.

Ik weet ook niet waarom ik niet blij ben om met Microkorg of goedkopere hardware mee te spelen, ben zo'n persoon die gelijk Virus TI2 wilt kopen terwijl amper weet hoe LFO, VCO, VCA werkt enzo

Terwijl er op zich niks mis is met het kopen van een synth zonder veel kennis ervan en dan vooral presets gebruiken, geef je zelf al aan dat er wel 'iets' mis is als je je inbeeld dat je een TI2 MOET hebben terwijl je eigenlijk amper wéét waarover je het hebt.
Volgens mij probeer je iets te compenseren door vooral dure apparatuur te kopen.

Met énkel een Virus TI zou je in staat moeten zijn om tracks te maken (of minstens om je te amuseren).
Als dat niet lukt, denk ik dat je wellicht een andere hobby moet zoeken waar je meer plezier uit kan halen.
Voor sommigen is muziek maken écht niet weggelegd, ook al ben je DJ en 'snap' je er alles van en supergemotiveerd en een dikke studio etc etc
De lat minder hoog leggen voor jezelf helpt ook : ik heb nog nooit een nummer gemmakt dat -voor mezelf- kan tippen aan het slechtste wat mijn idolen uitgebracht hebben...maar als ik die muziek aan mensen laat horen die dit niet 'vergelijken' met mijn favoriete producers, krijg ik geweldig goeie kritiek. Ik aanvaard dat ik zélf anders/kritischer ben tov mn muziek (omdat ik wéét hoe ik eigenlijk had willen klinken). Ik maak vooral veel plezier in mn studio en lees manuals zodat ik mn apparatuur ook grotendeels ken.
Ik ken er genoeg die géén manuals lezen en constant denken dat ze NOG nieuwe apparatuur nodig hebben, terwijl wat ze willen al grotendeels kan met wat ze hebben...maar dan moeten ze wel effe de manual lezen.

Als ik zie wat jij in het nabije verleden verkocht, heb je volgens mij al stuff genoeg (gehad) om éénder welke muziekstijl aan te kunnen dus daar zit het probleem niet.
Wat probeer je te maken trouwens ? Sommige muziekstijlen (vooral wat dansbaar en loop-based is) zijn gemakkelijker bijeen te jammen dan andere.
Ikzelf maak (minimal) techno, een 4/4 is zo geprogrammeerd en dan kan ik met eender welk bakje dat ik heb, gesynced beginnen spelen tot ik iets tof heb.
Dat neem ik dan op in ableton en dan weer een ander bakske en knoppen draaien enz. Er kan ook iets schorten aan de manier waarop jij een 'nummer' probeert te maken.

beetje rare openingspost, je begint meteen te zeggen dat jij er zo eentje bent... welke?
voor de rest zijn een aantal zinnen wel erg van den kromme, je snapt het amper na 1x te hebben gelezen...

maar goed,

ik ken wel mensen die naar andersmans muziek luisteren en zelf niets maken, die hebben vaak geen gear...
ik ken geen mensen met GAS problemen... en voor diegene die ze wel hebben; dubbel dikke trui aan dan maar...

In een woord: ja.

@Seiko,

Ik probeer underground hip hop te maken...stijlen zoals cannibal ox, dj krush/shadow maar hou ook van retro beats van jare 80'

@6 trak, eigenlijk allemaal en ja ik weet mijn spelling en zinnen zijn niet goed, ben achteruit gegaan als een sociaal persoon

ja heb geen vrienden die muziek maken in Belgie, wel in Nederland maar momenteel werk/woon ik in Belgie, dus ik dacht ik post maar mijn problemen op deze forum misschien kom ik wel iemand tegen die ook zo'n soort gelijke problemen hebben en advies kan geven.

misschien maar goed dat ik maar 1 of 2 gear goed mee ga werken en de rest weg doe, want tegenwoordig heb je zoveel opties om muziek te maken zoals ipad met muziek apps, zoveel gear dat ik niet meer weet waarmee ik moet beginnen en ik bemerkt dat meer bezig ben met het technische gedeelte dan werkelijk muziek maken.

Zoals s1Mii zei:
Iedereen is wel zo'n beetje denk ik? De mogelijkheid hebben om iets doen, is in onze gedachten vaak belangrijker dan het eigenlijk doen. (een beetje zoals geld sparen, bepaalde mensen geven graag geld uit, andere sparen graag omdat ze dan de mogelijkheid hebben om iets te doen)

Misschien is muziek maken gewoon smoesje, het is gewoon die voldoening om een apparaat te hebben en daarna verlangen naar volgende...

Maargoed zoals men zei: gewoon doen, muziek maken maakt niet uit of het lomp is of simpele beat, zal wel binnenkort een beat hier posten...misschien is het angst dat me tegenhoudt, bang dat ik fail.

Of gebrek aan zin om er voor te gaan, je in te spannen en door te zetten.

Je vertelt dat je weinig tijd hebt, ik ben altijd het productiefst als ik onder lichte tijddruk sta, gebruik die tijd optimaal, sta op die momenten niets anders toe dan je te concentreren op je doel.
Wees niet te kritisch en hou die flow vast. Dan lukt het wel.

Back