Geluid uit Ableton in Wavelab

Je wilt geluid naar buiten brengen en daarna weer naar binnen. Het geluid komt via de output naar buiten. Het geluid gaat via de input naar binnen. Ik zou dus doorlussen van output naar input.

Het staat je uiteraard geheel vrij om te experimenteren, maar ik vind het wel vreemd dat de gerenderde versie slechter zou klinken dan in Ableton zelf. Volgens mij moet je even kijken naar het render proces. neem je bijvoorbeeld op in 44.1 / 16 bit en rendert Ableton ook in die waarden? Staat dithering wel of niet aan? Wat zijn je volume instellingen tijdens het mixen (afzonderlijke tracks en master). Heb je direct op de master al allerlei masteringeffecten?

Gelukt.
Doorgelust via mijn KP3.
Vinkje monitor aangeklikt in de Cue Mix software.

Wel vind ik wel gevaarlijk die monitor functie in de Cue mix.
Want ik weet niet wat ik net fout deed maar volume schoot in eens keihard omhoog.
Moest echt snel zijn om me monitors uit te zetten voor ze opgeblazen zouden worden.

man man, zoveel moeite in plaats van gewoon naar wav te renderen vanuit ableton
ik denk dat jij een top notch masteraar met gouden oren moet zijn, want ik ken werkelijk niƩmand die op deze manier werkt omdat dit ten voordele zou zijn van je geluid

Als het verschil tussen Ableton's versie en de .wav al 1 of 2 dB klinkt het al "beter".

Als het verschil tussen Ableton's versie en de .wav al 1 of 2 dB klinkt het al "beter".

Ableton rendert de Master...ik snap dus niet echt waarom hij er bij het renderen wat DB's zou bijtellen/aftrekken.
Kan je dit uitleggen ?

Ableton rendert de Master...ik snap dus niet echt waarom hij er bij het renderen wat DB's zou bijtellen/aftrekken.

Het verschijnsel waarbij de versie in de DAW "beter" klinkt dan de uiteindelijke render is niet iets zeldzaams, en komt niet alleen bij Ableton Live voor (genoeg discussies over FL die hetzelfde doet).

Mogelijke oorzaken: Bij DCAM Synth Squad heb je bijv. verschillende settings voor het renderen (voor oversampling); je wil zoveel mogelijk polyfonie tijdens productie (dus quality > low) en zo hoog mogelijke kwaliteit tijdens rendering (tijd genoeg, geen latency-problemen). Toevallig zat daar dus een bug in, maar dat terzijde; het kan er voor zorgen dat een effect wat je uitbuit tijdens productie dus anders klinkt in de uiteindelijke versie.

Het dB-verschil hoeft niet tijdens het renderen op te treden maar kan een gevolg zijn van in de mixer van je geluidskaart de geluiden van het OS een lager volume te geven dan de ASIO ins/outs. Je speelt die .wav ook vaak met iets anders dan je DAW af, en als daar toevallig een volumeverschil in zit - hetzij door de mixer-instellingen, hetzij door een applicatie-volume-slider die net wat anders staat, dan heb je het verschil al te pakken.

wel, bij mij klinkt het allemaal exact hetzelfde :

1) neem je Master op in Live in een nieuwe track
2) render de Master in Live
Zet beide onder mekaar in Live : exact hetzelfde.
Beluister beide via iTunes whatever : klinken exact hetzelfde.

Maar bon, ik heb geen gouden oren en slechts monitors van pakweg 1000 euro...jullie spelen wellicht met beter materiaal dan.
En zelfs als het renderen 1 db minder zou zijn, klinkt het niet 'anders' maar 'stiller' wat best een andere perceptie kan geven, maar door je volume dan 1 db Harder te zetten heb je wel exact hetzelfde dan.
Ik kan er nog steeds niet bij dat de 'workaround' -via kabeltjes ouput en input van je geluidskaart met mekaar verbinden- een beter resultaat zou geven. Verder ken ik geen enkele studio/producer die op die manier zn tracks opneemt...

Gelukt.
Doorgelust via mijn KP3.
Vinkje monitor aangeklikt in de Cue Mix software.

Wel vind ik wel gevaarlijk die monitor functie in de Cue mix.
Want ik weet niet wat ik net fout deed maar volume schoot in eens keihard omhoog.
Moest echt snel zijn om me monitors uit te zetten voor ze opgeblazen zouden worden.

echt een prima 'oplossing' voor jouw probleem
gratis ook nog wat extra ruis erbij van je KP (en binnenkort geen monitor's/oren meer)
en, klinkt het nu hetzelfde als 'in ableton' ?

He seiko, het zit je allemaal wel dwars he ;)

ik vind het ook een rare oplossing, maar als de TS dit wil, laat hem lekker ;)

hm ja, je hebt gelijk...als het voor hem werkt , is het goed natuurlijk
k vind het gewoon zo'n rare oplossing die volgens mij kant noch wal raakt
I'm out of here :-)

echt een prima 'oplossing' voor jouw probleem
gratis ook nog wat extra ruis erbij van je KP (en binnenkort geen monitor's/oren meer)
en, klinkt het nu hetzelfde als 'in ableton' ?
Gast, denk ook even aan je hart.
Want de genen die zich druk aan het maken is ben jij.
Ik stel een vraag en krijg daar antwoord op bedankt.
Niks meer niks minder.

man man, zoveel moeite in plaats van gewoon naar wav te renderen vanuit ableton
ik denk dat jij een top notch masteraar met gouden oren moet zijn, want ik ken werkelijk niƩmand die op deze manier werkt omdat dit ten voordele zou zijn van je geluid
Hm het is dat ik aan het werk ben en je helaas niet een Youtube filmpje kan opzoeken.:)
Maar om het zo te doen is niet uit de lucht komen vallen.
Je moet toch wat als het slecht klinkt.

Maar na deze topic heb ik besloten om een cursus te gaan volgen.
Iemand een tip wat/waar?

Wat je daar leert zijn de basisprincipes. Het is niet nep, maar de aanpak die een mastering engineer gebruikt kan verschillen per track, en esthetische keuzes zijn niet altijd consequent uit te leggen. Je moet natuurlijk in de eerste plaats voor een goede mix zorgen; mastering is niet hetgeen wat een slappe track omhoogtilt naar helemaal geweldig - en al helemaal niet als de engineer alleen het stereo-resultaat krijgt. Met stems valt er nog wel wat aan te redden, maar dan ga je al weer meer richting mixen.

Wat je daar leert zijn de basisprincipes. Het is niet nep, maar de aanpak die een mastering engineer gebruikt kan verschillen per track.
Niet nep maar wel een begin dus.(de basis)
Want ik denk niet een mastering engineer zo maar een mastering eningeer uit het niets is geworden. :)

Laatst gewijzigd:
Back