Clavia schema's

Aan de service manual heb je niets.
Daarin staan alleen de testprocedures en componentenlijstjes.
Beslist geen schema's.
Waarom niet?
Clavia doet alle reparaties zelf!
Dus printplaat opsturen naar Zweden, repareren of omruilen en betalen :-)

Maar wat is er kapot?

Wout

De Nord Lead doet het weer.
Probleem zat in de DA-converter (een DA-1865).
Er zat heel veel overspraak tussen Links en Rechts. (Apparaat was bijna mono met allerlei vreemde fase-problemen)
Dit probleem leek uiteindelijk afkomstig uit deze DA-converter.
Na vervanging ervan was de synth weer ok.

Zonder schema's zijn dit soort reparaties best moeilijk uit te voeren maar door gebruik te maken van allerlei data-sheets van de gebruikte componenten is er na wat zoekwerk best wel uit te komen.

Die converter is inderdaad een zwakke schakel, vandaar dat Clavia die bij de NL2 vervangen heeft. Ik heb er hier nog eentje liggen voor het geval dat...

Clavia doet heel erg moeilijk met de schema's. Dat begrijp ik wel van ze, maar alles schijnt zeer gemakkelijk te 'reversen' te zijn. Tenminste, als je er wat verstand van hebt en dat heb ik niet... Voorbeelden zijn de expansion boards van de Modulars van Encore Electronics, al heb ik daar zo mijn bedenkingen over :D

Wout

Er zijn meer merken die veel te voorzichtig zijn met het vrijgeven van schema's en zo.
Sommigen ervan hebben het juist daardoor niet overleeft.
Ik vind dat na een bepaald aantal jaren deze documentatie vrijgegeven zou moeten worden.
Laten we zeggen: na 10 jaar. Een merk moet namelijk ook 10 jaar lang hun apparaten kunnen servicen en van onderdelen voorzien.
Na die 10 jaar is een merk niet meer verplicht onderdelen van een bepaald apparaat op voorraad te houden.
Overigens zitten ze zelf niet te wachten op het herstellen van oudere apparaten maar de "buitendienst" helpen is er helaas niet bij.
Na verloop van tijd sterft een apparaat of een merk gewoon uit,...

Nou...
De NordLead is nu al zo'n jaartje of 17 op de markt!
Ik bedoel, 17 jaar in productie, dat is erg lang voor een syntheszer.
Goed, ze verkopen nu niet bepaald duizenden per maand, maar toch.
Het is een record.

Eenvoudig gesteld zit Clavia behoorlijk vast in de greep van de importeurs.
Op zich niets mis mee, want zo is men verzekerd van een bepaalde afname.
Maar ze dienen ook rekening te houden met de wensen van de eerste lijn afnemers, dus hoeveel denken die te gaan verkopen.
Dat kan dan gaan botsen met de belangen van de uiteindelijke afnemers.
Vooral de tweede hands markt is een ramp. Koop je een Lead uit de VS en gaatíe hier kapot, dan is service alleen mogelijk in de VS en zeer moeilijk hier.

Gelukkig op wat voedinkjes en die converter na gaat er heel weinig mis.
Ze werken gewoon op maandag morgen en vrijdag middag niet. En dat is nog waar ook!

Wout

Jomox is ook zo'n kutbedrijf.

Ze verkopen geen onderdelen en geven/verkopen geen service manuals of schemas.

Althans niet voor de xbase09

Hier komt geen Jomox meer in huis :(

:mega:

Ik ben al een tijdje op zoek naar schema's voor de Ensoniq DP4+. Niet te vinden. Mike Philco kan daar over meepraten. Je zou zeggen dat Ensoniq, dat niet meer bestaat, er geen belang bij heeft om die schema's niet vrij te geven, maar de woeste werkelijkheid is anders.

Clavia is geen kutbedrijf, verre van dat.
Je moet wel een bepaalde modus vinden om te kunnen verkopen, wereldwijd, en dat is voor een klein bedrijf niet gemakkelijk.
Heb je trouwens wel eens een service manual van Yamaha kunnen in kijken?
Het is dat het museum de hele boel van Harder (importeur Yamaha) heeft verworven en daar zat veel in, maar de rest is waanzinnig moeilijk!

Wout

... Je zou zeggen dat Ensoniq, dat niet meer bestaat, er geen belang bij heeft om die schema's niet vrij te geven, maar de woeste werkelijkheid is anders.
Tja, van Bach krijgen we ook geen noot meer los...
Wie niet bestaat geeft niets anders dan stank weg,of as... toch?

Wout

Kawai. Je stelt wild een nogal detaillistische MIDI vraag over een godvergeten tig jaar oude K1M zonder opgaaf van naam of iets, en hun klantendienst antwoordt (correct!) binnen de 24 uur. Toen was ik wel even verbaasd dat het ook zo kan.

schema´s vinden ze bij kawai ook geen probleem.
toen ik begin jaren 80 een drumcomputer schema van ze vroeg, lag het binnen 2 weken in mijn brievenbus, zonder kosten.

:koffie:

Nogmaals, Clavia vindt het ook geen probleem, echter, ze zitten in een soort van contract met de importeurs, die zulke zaken naar zich toe willen trekken. Hou er rekening mee dat de importeur de eerste is die moet gaan investeren.
Wanneer een importeur iets niet zit zitten heeft hij een vrij grote macht om het de fabrikant lastig te maken. Het grote voorbeeld is de Modular. De fabrikant wil graag er mee verder, de klant (wel wat weinig, helaas) hebben ideeeën genoeg en als die er ook komen, dan zullen ze gaan kopen. Of niet...? Bij de G2 viel dat behoorlijk tegen! Ik heb al een leuke synth (Classic), dus moet ik nu voor een ander moduultje een hele nieuwe kopen (G2)? En voor de importeur wordt het niet eenvoudiger, nu, in de huidige crises...

Dus, ga meer en langer werken, kortere of geheel geen vakanties, voor de helft van het geld dat je nu beurt, zie af van veel leuke dingen zoals uitgaan en... de crises gaat voorbij, de importeurs krijgen meer durf en wij ontvangen allemaal een service manual naar keuze of zit er iets fout in deze gedachte? :D

Wout

Sinds kort bij mij ook !!
Gedaan met de free-service...

Onderdeeltjes komen dan ook nog geheel kapot en uit elkaar hangend toe wegens slechte verpakking.
Ik haal ze tegenwoordig maar via Syntaur.

Back