Buizen versterker

mpcman2

Stamgast
hallo,

is het mogelijk om een ouderwetse buizen versterker bedoelt voor speakers te gebruiken
als effect ?
ik neem aan dat ik niet zo maar de output in m'n mengtafel kan prikken.
hoe pak ik dit het beste aan , en wat heb ik hier voor nodig ?

ik heb al gezocht , maar kon niks vinden.

alvast bedankt !

Als je hem gewoon gebruikt (nadat je een uitgang op lijnniveau gemaakt hebt), ga je er heel weinig tot niks van merken.
Als je er nut van wil hebben, zal je het signaal moeten oversturen, dus een tube distortion effect.

Hoe je het exact aanpakt hangt van de versterker af. Let op, op buizenversterkers staat hoogspanning en die kan dodelijk zijn. Dus niet gewoon wat gaan prutsen.

oh oke , ik dacht dat het wel iets zou doen met het geluid ook zonder clipping.
maar stel ik heb een 10 wat versterker , hoe breng ik dit signaal dan naar lijn niveau ?
wat heb ik hier voor nodig en of hoe bereken ik dit ?

Je wilt de versterker zonder luidspreker gebruiken waarschijnelijk, dan zal je iig de versterker moeten belasten met bv een dummyload, dit is echt noodzakelijk bij een buizenbak anders blaas je geheid de eindtrafo en daarna de rest op.
Dummyload is gewoon een weerstand van 4 of 8 ohm, hangt af van de impedantie van de versterker, wattage van weerstand hangt ook van versterker af, iets van 25% meer en wat standaard is dan versterker afgeeft, dus 15watt voor jouw versterker.
En dan nog 2 weerstandjes om signaal te delen op lijnnivo, 1 op 10 zou ik nemen, maar dan gok ik wat dus mischien wat experimenteren hiermee.

oke bedankt richard !

is hier iemand die dit ooit gedaan heeft toevallig ?

of kan iemand me uitleggen waarom het op lijn niveau geen verschil zou maken in het signaal
en met speakers er op wel ?

Met speakers erop maakt het net zo goed weinig tot geen verschil als op lijnniveau als je het signaal niet overstuurt. En dat komt omdat een fatsoenlijk ontworpen buizenversterker helemaal niet zo "anders" klinkt als beweerd wordt. Een mooie, unieke klankeigenschap van buizen zit hem in hun mooie oversturing (waar een tor verschrikkelijk klinkt bij oversturing). Maar zolang het ding in zijn gewone bereik versterkt, is de "klankkleuring" van een fatsoenlijke buizenversterker zo minimaal dat ik het geen effect zou durven noemen.

Wat je natuurlijk kàn doen als je weet wat je doet, is je buizenversterker "scheef trekken" zodat hij wel degelijke een stevige klankkleur geeft. Dan wordt het een soort equalizer. En als hij in het geheel geen terugkoppeling heeft of een zeer lage, zal hij de klankkleur ook niet al te subtiel aanpassen. Maar dat werkt enkel icm een speaker, niet met een dummyload.

Maar als je hem niet gaat aanpassen of gaat oversturen, moet je er echt geen wonderen van verwachten. Net zoals een niet oversturende tussenstap op een heel goede taperecorder ook zeer weinig zoden aan de dijk zet, omdat die hun output quasi identiek is aan de input. Daar zijn ze tenslotte voor ontworpen.

Ik ben het eens met Nicolaas 2000.
Je moet nooit een specifiek karakter aan een specifieke techniek koppelen. De 1e lineaire schakelingen waren buizen en die klinken exact hetzelfde als lineaire schakelingen met andere technieken, mits gebruikt binnen de ontwerp grenzen.

ik snap wel dat buizen niet persé een ander geluid geven.
maar ik dacht dat een ouderwetse versterker met oude buizen een signaal wel iets minder clean maakt.
op speakers hoor je toch wel een verschil tussen een oude philips buizen amp en bijv. een andere nieuwe hifi amp.
het is misschien subtiel maar alles kleine beetjes helpen vind ik.
het is net als met cassette , het verschil is niet groot omdat dat natuurlijk de bedoeling is , maar het verschil is er wel en mensen bij mij in de studio kiezen blind altijd de cassette boven de pc opname.

maar bedankt voor alle tips , misschien dat ik dan toch maar ga voor een normale buizen processor met
old stock buizen.

maar als iemand hier dit ooit geprobeerd heeft hoor ik het graag.
ik ben benieuwd naar het resultaat.

op speakers hoor je toch wel een verschil tussen een oude philips buizen amp en bijv. een andere nieuwe hifi amp.
het is misschien subtiel maar alles kleine beetjes helpen vind ik.

Terugkoppeling. Dat hoor je enkel met speakers, niet met een dummyload. En dat kan trouwens net zo goed met torretjes.

Het feit dat buizenbakken in de regel uitgangstrafo's hebben, doet ook iets met de klank. Maar het zit hem vooral in die terugkoppeling (dempingsfactor).

Als je gewoon een buisje op je geluid wilt: er zijn ook wel wat overdrive pedaaltjes met een lampje in.

Ik moet zeggen dat ik het dummy load verhaal niet goed snap - er zijn toch dummy loads die specifiek gebouwd zijn om je gitaarversterker overstuurd te krijgen zonder speaker of op laag volume ? (Dan gaat het weliicht om het "reactive" vs "resistive" load verhaal ?)

oke bedankt nicolas ! , weer wat geleerd dan.

die buizen pedaaltjes werken meestal op 9v , moeten buizen niet warm worden voor een goed geluid ?
en hebben ze dan niet veel meer stroom nodig ?

ik heb nu wel een tla 5013 , maar die buizen doen alleen wat als ik overstuur lijkt het.
dus ik denk dat ik maar een spl charisma ga kopen , daar lees ik wel goede dingen over.

buizen effect, voor zover je het effect kan noemen, is normaal gesproken heel subtiel. pas bij oversturing, of daar tegenaan ga je horen dat de breakup wat geleidelijker gaat.
vergis je niet, mensen denken dat 'buizensound' compleet anders is en verwachten een stevige mid en laag boost maar dit is eigenlijk nooit het geval.

ik ben me er wel van bewust dat het heel subtiel is ik heb ook andere buizen apparatuur gehad.
maar bij sommige apparaten is er geen verschil hoorbaar tot het gaat clippen en bij sommige lijk je wat meer
ruimte daar tussen in te hebben. (tegen het clippen aan)
bij de tla is de juiste instelling echt millimeter werk.
terwijl bij de spl twintube (heeft ook wel een apart design met 2 buizen) heb je meer ruimte om het "effect" toe te voegen.
het is jammer dat ze die alleen in een 500 serie rack versie hebben.
daarom leek me die spl charisma voor het geld wel een goede keus.
als iemand weet welke tube processor een goeie controle geeft over het geluid zoals bijv. de spl twin tube.
misschien iets met aparte gain en mix knoppen.
dan hoor ik het graag.

Het gedrag van het geluid dat je beschrijft, snel clippen of randje-er-tegenaan, wordt sterk bepaald door het merk/type buis dat je gebruikt. Daarom zweert de ene gitarist bij de ene buis en een ander bij een ander merk/type. Kijk eens bij een gitaarforum.

Ik heb me er een beetje in verdiept omdat ik een motion sound pro 3x (en low pro) versterker heb. Heb een paar verschillende buizen geprobeerd, van heel clean (duurdere buizen) tot gruizig (goedkope sjit) en uiteindelijk de electro Harmonix 12AX7 gekozen. Deze wordt ook vaker gebruikt in Hammond-kringen. De buis geeft mij een mooie smooth overgang naar overdrive. :P

heb hier een 4 kanaals diezel, daarvan kan je ook de preamps laten oversturen en de eindtrap gewoon wat lager doen, overstuurd ook mooi :)

dat gruizige of cleane in de buis zelf komt ook voornamelijk doordat de ene buis meer gain heeft dan de andere, daardoor de transformator erachter meer of minder verzadigt. het hele circuit doet mee.
als je een geleidelijke breakup wilt met een breed gebied en een wat donkerdere klank is starved plate een betere richting dan full power. in deze laatste heb je meer headroom maar daarna is de breakup ook weer anders.

bedankt voor de info allemaal !

dan ga ik maar een beetje experimenteren met verschillende buizen.
als ik de de tla open krijg dan , .. de vorige eigenaar heeft de schroeven loos gedraaid. :S

Wat betreft een buizenverster. In de studio/hifi sferen zal een goede buizen amp wellicht neutraal klinken. Bij een gitaarversterker licht dat echter anders. Vervorming is één van de aspecten, maar het is echt niet voor niks dat een beetje serieuze gitarist zweert bij een buizenversterker. Eindbuizen compressie/vervorming is ook een dimensie die geen enkele ander apparaat kan nabootsen. Daarnaast zijn luidsprekers nog een belangrijk component, de speakeruitgang van een buizenamp naar een mengtafel zal dun en schel klinken. Mocht je nou toch een echte buizenamp willen gebruiken dan heb je een apparaat nodig dat speakersignaal omzet naar line-signaal en tevens een speakersimulator heeft om een mooi rond en rijk geluid te geven.

Mijn advies, koop een buizen top (Marschall, Fender, etc) en een Koch Loadbox en je bent klaar. Met de Koch Loadbox kun je bovenstaand bereiken.

bedankt vintageinstr voor de gouden tip !

dat is nou precies wat ik nodig heb, en wat m'n vraag eigenlijk was .. een powersoak.
wist alleen niet hoe zoiets heette , thanks.

ik hoor wel dergelijk verschil !!!met een buizen versterker of een mosfet versterker. bij een buizen versterker hoor je het verschil on the edge. ik bedoel waar bij de mosfet versterker schel blijft veranderd de buizen versterker het in een zijdezacht gemakkelijk hoorbaar geluid. het nadeel is wel dat een buizen versterker als het te hard gaat gaat crunchen (distoren) maar dat is weer een ander verhaal.
je moet maar eens het verschil horen tussen een marshall jtm45 of plexi 50 en een mosfet 50 versterker van die zelfde sterkte dan piep je wel anders

het verschil : knisperend zijdezachte glasheldere vuurfonkelnd sounds.

Back