MARISKA - JUPITER

in principe heb je geen harmonieleer nodig om muziek te maken, maar als je die behoefte hebt dan kan je je er meer in verdiepen.

het gaat bij populaire muziek toch meer om de sfeer, klank, ritme en dat soort dingen..en dat is helemaal waar bij synthesizer-muziek.

er zijn 1000den liedjes geschreven met de standaard akkoorden C Am F (of Dm) en G. klinken toch allemaal anders. Veel theorie zit er niet achter. nog simpeler de akkoorden A C D F bijvoorbeeld.
dat is in pop heel normaal, maar kom je niet in die vorm zo tegen in klassiek en jazz theorie.

als je degelijke jazz of klassiek wilt kunnen spelen en schrijven natuurlijk wel. dan kan je niet zonder al die kennis en ook kunnen...

in principe heb je geen harmonieleer nodig om muziek te maken, maar als je die behoefte hebt dan kan je je er meer in verdiepen.

het gaat bij populaire muziek toch meer om de sfeer, klank, ritme en dat soort dingen..en dat is helemaal waar bij synthesizer-muziek.

er zijn 1000den liedjes geschreven met de standaard akkoorden C Am F (of Dm) en G. klinken toch allemaal anders. Veel theorie zit er niet achter. nog simpeler de akkoorden A C D F bijvoorbeeld.
dat is in pop heel normaal, maar kom je niet in die vorm zo tegen in klassiek en jazz theorie.

als je degelijke jazz of klassiek wilt kunnen spelen en schrijven natuurlijk wel. dan kan je niet zonder al die kennis en ook kunnen...
Ooit heeft een componist een analyse gedaan over de songs van degenen die geen noot muziek hebben gevolgd (toen op mp3.com jaren geleden).Resultaat was al die nummers kon je vervatten in een bepaalde toonladder.Kort samengevat leer je toonladders(harmonie) en je moet nooit zoeken naar een toon.Je bent zo veel vlugger vanaf met nummers te schrijven.Daarnee wil ik niet bedoelen dat je dan hits ga schrijven iedere dag.

Ooit heeft een componist een analyse gedaan over de songs van degenen die geen noot muziek hebben gevolgd (toen op mp3.com jaren geleden).Resultaat was al die nummers kon je vervatten in een bepaalde toonladder.Kort samengevat leer je toonladders(harmonie) en je moet nooit zoeken naar een toon.Je bent zo veel vlugger vanaf met nummers te schrijven.Daarnee wil ik niet bedoelen dat je dan hits ga schrijven iedere dag.

Iets kan vallen in een bepaalde toonladder. Een toonladder is niet de bron van je inspiratie. Niet dat toonladders nutteloos zijn (verre van), maar waar zijn toonladders op gebaseerd?

Ik volg deze discussie maar ik hou mijn mond dicht op de "bijdiscussie" die ergens anders hoort.

Ik kan ook wel zeggen dat de track van Mariska mooi vond, zelfs chic, en rustgevend. Het gaat om de muziek, de emoties wat je voelt en hoe je voelt nadat je een track heeft afgemaakt. Muziek verbindt mensen, is een deel van onze leven. Doe je ding als je vooral plezier in hebt.

Leuk trackie, niet SUPER apart oid, maar luistert opzich wel lekker weg.

Leek vanmiddag wel iets raars aan de hand met Soundcloud, want linkje was traaaag en site zag er raar uit + 't nummer was moeilijk te vinden/niet door te spoelen, etc.. maar nu is 't weer goed en kon ik 'm dus weer luisteren.

edit:

Maar zoals ik al eerder heb gemerkt heeft het blijkbaar niet zoveel nut om tracks op SF te posten. Dus voel ik me niet echt aangemoedigd om dat te blijven doen.
Het enige voordeel dat jij hebt is dat er wel veel reacties komen, al heb je er voor 90% ervan geen bal aan...
Kop op, en lekker door muziek maken. Er zijn genoeg sites die wel normaal kunnen reageren.

ik kan me voorstellen dat het frustrerend is om hier een track te plaatsen die (bijna) alleen maar positieve comments krijgt omdat je een vrouw bent mariska... maar er zit vast ook nuttige kritiek tussen toch?

maar kijk eens hoe mannen kijken naar danica patrick, een vrouw in de "mannen" wereld van autosport...

tja maar wat is nou typisch een vrouwending wat mannen weinig doen?

dan nog, als een vrouw EBM zou maken zou ik dat toch best cool vinden haha...

Wat stom dat een bericht over een nieuw liedje van mariska altijd moet leiden tot een discussie.. al die gefrustreerde hormonized mannetjes die hun jack liever in een synth steken... jezus.

hheee nou ja... "gast " nu niet meer posten.. je raakt over verhit man. als ik een tip mag geven aan "Mariska" neem een nieuwe naam zoiets als andromeda of zoiets waar niet uit af te leiden valt wat voor een sexe je hebt (denk toch ook wel dat ze het stiekem wel leuk vind ook (aandacht)). nog even wat feedback dan. de sound zijn veel te smooth clean ook van de 808 sounds. de mix is al wel redelijk oke, maar denk dat je kwa compo veel beter kan gebruik dit. suc6 iniedergeval.

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
In overleg met topicstarter opgeschoond. Het kan zijn dat her en der de logica een beetje uit het topic is en daarvoor kunnen we de mensen die het nodig vonden dit topic te laten ontsporen bedanken.

Ik raad het van harte aan om vanaf nu on-topic te blijven en Mariska's topic niet meer als kleuterschoolplein te gebruiken. Het is wel mooi geweest zo, vanaf nu on-topic!!

@Mariska: Laat je vooral niet ontmoedigen door de reactie hier, het is maar een forum. ;)

gelukkig weer lekker schoon hier. dat geeft me weer een goed gevoel.

past ook beter bij de muziek van de track!

Lekkere track! Heb al gegoogled naar een Jupiter 8 vst, maar die is op dit moment iets te onvriendelijk voor m'n portemonnee..
Dus begrijp ik het goed dat als ik vrouw was geweest, ik misschien wel fans had gehad? :-P

Laatst gewijzigd:
Iets kan vallen in een bepaalde toonladder. Een toonladder is niet de bron van je inspiratie. Niet dat toonladders nutteloos zijn (verre van), maar waar zijn toonladders op gebaseerd?
Toonladders op gebaseerd?Theoretisch?Even google raadplegen.Maar dat is het punt niet.
Vroeger deed ik het ook met de natte vinger op het klavier.Maar met jaren heb ik geleerd toen dat kennis van harmonieleer,je wel degelijk een stuk kunnen vooruit helpen,niet dat het allesbepalend is maar dat het voor mij muziek vereenvoudigd,in die zin dat als je een toonladder kent,je vrij vlotter(voor mij toch)tot composities komt.
Maar t'is Mariska forum,en zij mag me wel eens zeggen hoe haar muziek ontstaat?Haar gedachten,groei.....

Toonladders op gebaseerd?Theoretisch?Even google raadplegen.Maar dat is het punt niet.
Vroeger deed ik het ook met de natte vinger op het klavier.Maar met jaren heb ik geleerd toen dat kennis van harmonieleer,je wel degelijk een stuk kunnen vooruit helpen,niet dat het allesbepalend is maar dat het voor mij muziek vereenvoudigd,in die zin dat als je een toonladder kent,je vrij vlotter(voor mij toch)tot composities komt.
Maar t'is Mariska forum,en zij mag me wel eens zeggen hoe haar muziek ontstaat?Haar gedachten,groei.....

Ik heb geen kennis van harmonieleer. Ik doe alles op't gevoel. Het gemakkelijkste voor mij is om een goede pad te vinden en daar dan verder op te verzinnen.

Ik heb geen kennis van harmonieleer. Ik doe alles op't gevoel. Het gemakkelijkste voor mij is om een goede pad te vinden en daar dan verder op te verzinnen.

dit maakt mij op verschillende manieren heel blij!

:)

Misschien zou je je er toch is in moeten verdiepen. nummer is redelijk saai om eerlijk te zijn. Wat simpele harmonietjes kunnen het erg opleuken.

Ik wil niet lastig doen, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat jouw vriend het brein achter de muziek was.
Heb ik dat mis?

@Matthew. Daar sla je de bal compleet mis. Ik ben het brein achter mijn eigen muziek. Zijn muziek is helemaal anders en hij maakt het ook op een andere manier. Waar heb je die onzin gelezen?

Ik weet niet meer waar ik die onzin gelezen hebt.
Maar ik zal me vergist hebben.
Excuses.

Back