variac zinvol ?

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
heb er een aangeschaft, op advies, durfde m'n jarenlang niet gebruikte synth niet zo aan te zetten .
de een adviseert het, de ander legt me uit dat het allemaal onzin is, en onnodig om de elco's langzaam op te warmen mbv een variac ( als ze gaan gaan ze toch .. )vraag me af wat nu het meest klopt.
wie gebruikt wel een variac en waarom en wie waarom niet.
ben wel benieuwd

ah toch weer wat geld verspild
had wel de indruk dat m'n ms20 beter gestemd bleef met de variac. zou dat kunnen kloppen ?

Een variac kan bv zinvol zijn bij versterkerreparatie: je zet hem aan op lage spanning en monitort spanningen, stromen, temperaturen...om te voorkomen dat je dure eindtorren meteen doorknallen op 230V. Voor het langzaam laten ontwaken van synths weet ik het echter niet hoor, lijkt me niet echt nuttig als je er niet met de multimeter en IR camera op zit.

Das maar een indruk sunny ;)

ja , zou bijna in esotherische zaken gaan geloven.
opvallend was dat ( vanaf ca 60 volt begon hij geluid te geven ) bij opdraaien van de spanning de toonhoogte van de ms20 precies mee omhoog ging. weet niet of dat normaal is, en ook niet of zo'n variac een veel stabielere uitgangspanning levert dan wat uit het stopcontact komt. wel heb ik hem niet hoeven bijstemmen gedurende 1 uur dat hij aan de variac hing op 220.
het is te lang geleden om te herinneren of de ms20 altijd zo stemstabiel was in gebruik, vandaag m'n suggestie. :?
kortom misschien titelvraag uitbreiden met "nut en onzin ten aanzien van aanschaf variac.."

Waar een variac ook nuttig voor kan zijn is het corrigeren van een te hoge spanning uit het stopcontact.

Mij is verteld dat je met Telefunken V72 buizen preamps moet oppassen voor een te hoge spanning uit het stopcontact.
Dit zou schadelijk zijn voor de buizen.
Dit had ermee te maken dat in de V72 de spanning van 220volt naar bijvoorbeeld 660volt wordt gebracht (ik weet het precieze voltage niet).
Als je hier 235volt in propt zou je dus op 705volt uitkomen. Het verschil tussen 220 en 235 wordt dus uitvergroot.

bij opdraaien van de spanning de toonhoogte van de ms20 precies mee omhoog ging. weet niet of dat normaal is

Zou goed kunnen. Ik ken zo snel het schema van de MS20 niet uit mijn hoofd, maar de meeste VCO's gebruiken de voedingsspanning als referentie. Sowieso zal het keyboard een spanningsdeler over de voedingsspanning zijn. Afhankelijk van hoe de voeding in elkaar zit kan het zijn dat bij veel te lage ingangsspanning de circuits ook veel te weinig spanning krijgen.

en ook niet of zo'n variac een veel stabielere uitgangspanning levert dan wat uit het stopcontact komt

Nee, dat zal een rechtstreekse afgeleide zijn. Een variac is gewoon een regelbare trafo met 1:1 verhouding als maximum, er zit geen stabilisator in.

duidelijke taal, dank u allen tot dusverre, dit was meer dan ik op gehoopt had.
nou ja soms geef je eens 65 euro voor nop uit ...

hij is nieuw en inclusief opsturen.
en hij ziet er wel mooi uit : beige kleurig, met een grote zwarte knop erop, echt keck :
variac-hossoni.jpg

( de mijne is een mk2: de netstekker aansluiting is een eurostekker , met female aan de voorkant, links van de uitgangsplug/stekker , had natuurlijk ook liever een mk1 gehad, die zou wat warmer worden.. )

Zou het schade kunnen aanrichten als ik eens wat vaker, voor soundeffects, de ms20 met onderspanning zou aansturen ? ( voor de ms20 dan bedoel ik )

Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je precies met mk2 en eurostekkeraansluiting? Ik maak eruit op dat ie een eurostekker aan zijn kabel heeft en een eurostekker stopcontact op de variac zelf? Of met andere woorden dat je geen geaarde stekker in de variac kunt prikken? Ik ben nl nog op zoek naar een variac (in zeer goede staat of nieuw waar je dan wel een geaarde stekker in kwijt kunt) dus als jij hem niet kunt gebruiken/kwijt wil kunnen we wellicht iets regelen.
Als je hem toch niet kwijt wil zou ik graag van je vernemen waar je hem gekocht hebt. Misschien kan ik mijn geluk daar dan ook beproeven, want marktplaats is wat betreft variacs nog niet succsvol geweest voor mij.

Laatst gewijzigd:
Inventaris van mijn werkplaats. Incidenteel komt het wel eens voor dat ik om een gedachtegang te verifieren een spanning lager dan de netspanning aan wil bieden. Met name bij het analyseren van het waarom een schakelende voeding niet werkt. Ik twijfel alleen nog of ik toch niet beter voor de 1000 of 2000 watt versie zou gaan. In principe is 500 watt afdoende voor de meeste toepassingen maar je zult natuurlijk net zien...........

Bij eurostekker dacht ik aan het platte ongeaarde geval, maar dit is natuurlijk ook een eurostekker idd.

1000 of 2000 watt ? Wil je een straalkachel dimmen hehehehe
Enige situatie waar je het dan hebt over zeer oude buizenversterkers die idd. ingekakte elcos hebben uit het jaar kruik is de variac een noodzaak. Daar draai je dan de spanning langzaam beetje bij beetje op en zodra het een beetje gaat kraken en sputteren in de elcos dan wacht je weer even. Het is ook wel handig als je 110 volt spullen hebt, maar in dat geval een dure oplossing want een convertert moet je voor 50 kunnen scoren. Tip; onbelast geeft een variac een hoge meetspanning op de voltmeter, maar zodra je een apparaat aansluit meet je een juiste spanning, begin dan eerst met de helft van de gewenste voltage. Nog een tip. In de meeste oude synths zit een extra wikkeling op de trafo voor 230-250 volt. Je kan dan eenvoudig de secundaire spanning verlagen en dus de levensduur van je synth door deze hogere weerstands wikkeling te pakken en op het net te zetten. Dan heb je geen variac meer nodig :D

En nog een tip voor moest het hier nog niet gemeld zijn: een variac is géééén galvanische scheiding en biedt dus niét de veiligheid en functionaliteit die een scheidingstrafo geeft bij het knutselen!

zekers, maar dus ook bij omlaagdraaien van den spanning, mooi omlaag tuned ..

Maar als de spanning iets schommelt aan de 230 net kant merk je daar achter de voeding niks van. Zitten spanningregelaars in het secundaire circuit die de voltage boel strak houden. Hoef je je echt geen zorgen over te maken... En mocht je het superstrak willen hebben dan moet je pc voedingen in je synths gaan bouwen, dat zijn de beste..

Dat zou ik dus niét doen. PC voedingen zijn geen lineaire voedingen maar schakelende. En die van in PC's zijn behoorlijk "vuil" in de zin van hoogfrequente rommel. Die zou ik niet voor audio gebruiken.

De enige schakelende voeding die ik voor audio zou willen gebruiken, is een hypex voeding. Verder zou ik het braafjes bij een lineaire houden.

Back