Farfisa Soundmaker synthesizer midificeren?

nick nova

Resonator
Ik heb een coole synthesizer gekocht met een mono, poli en stringsectie.
Het gaat om de Farfisa Soundmaker.

Om deze echt goed in een setup te krijgen, was ik eens aan het rondkijken/dromen over een midificatie. Toen botste ik op dit:

http://www.doepfer.de/pdf/Solina_String_with_MTC64.pdf

En dat vond ik toch wel interessant.
De Doepfer MTC-64 blijkt een soort van universele midi to gate/contact converter te zijn, die
misschien wel meerdere van die oude stringmachines zou kunnen gaan midificeren.

Nu is de vraag: gaat dit lukken met voornoemde Farfisa.
Hier is de service manual:

Zou iemand misschien eens willen kijken of dit simpel te doen is met deze Farfisa of dat je nog allerlei andere extra componenten/circuits moet gaan toevoegen om dit te doen.
Heb er echt te weinig verstand van.
En dan volgt de vraag: wat zou zoiets kosten om dit te laten installeren door een pro?
Voelt iemand zich geroepen om dit te proberen?

Alle tips welkom,

Ken

De Doepfer MTC-64 blijkt een soort van universele midi to gate/contact converter te zijn, die
misschien wel meerdere van die oude stringmachines zou kunnen gaan midificeren.

Die hele extra printplaat met optocouplers is wat daadwerkelijk het werk doet. Die print wordt weer aangestuurd door de MTC. Wat ze feitelijk doen is gewoon de toetsaanslagen simuleren. Zoiets zou inderdaad met de Soundmaker ook moeten kunnen.

Zou iemand misschien eens willen kijken of dit simpel te doen is met deze Farfisa

"simpel" zal het sowieso niet zijn, al was het alleen maar omdat in een Soundmaker veel minder ruimte over is dan in een Solina, en een Soundmaker heeft per toets meer contacten (dus er zijn meer optocouplers nodig).

wat zou zoiets kosten om dit te laten installeren door een pro?

Veel. Paar dagen werk tegen het uurtarief van een pro... reken maar uit. (Veel) meer dan je voor die Soundmaker betaald heb gok ik :D Je moet eerder hopen op een kundige liefhebber die er veel eigen tijd in wil steken.

Als die liefhebber zich aandient heb ik nog wel een echte leesbare service manual (in PDF).

Als die liefhebber zich aandient heb ik nog wel een echte leesbare service manual (in PDF).

Zou je me die service manual willen mailen? Nick Nova heeft me benaderd voor MIDI inbouw en ik wil eens kijken in hoeverre er iets mogelijk is.

Back