accentueren noise sweeps (?)

s1Mii

707+707=1414
Na het beluisteren van het onderstaande liedje, begon ik (als synth-newbie) ook wat te proberen/jammen met 'noise sweeps'. Al snel stelde ik vast dat ofwel de noise te opvallend werd en daardoor irritant, ofwel niet irritant maar dan niet opvallend genoeg.

Dus mijn vraag is: hoe krijg ik een aangenaam en tegelijkertijd opvallend noise geluid? Tips? Tricks?
(of vergis ik mij en is het helemaal geen noise dat ik hoor)

Mijn huidige werkwijze:
hardware:
mc 303 voor wat bass en percussie
korg r3 voor noise
en beide door een alesis multimix fx

instellingen:
osc 1=noisegenerator
een hoge attack, geen decay, beetje sustain, semi-hoge release
en dan wat prutsen met modulation sequences op de cutoff om er wat dynamiek in te steken

Desondanks dat de dynamiek van het geluid dat ik krijg niet super is, ligt het probleem denk ik gewoon bij het basisgeluid vanwaar ik start. Het heeft niet genoeg cohones! En misschien wordt er daarbovenop nog veel tenietgedaan door de bassen van de mc 303. (denk ik)
Ik neem zo snel mogelijk eens iets op, maar hier alvast mijn uitleg ;)

uuuh, hoe bedoel je hoge attack?? dat zijn dingen die puur op je filter envelope moeten worden ingesteld. zet gewoon bij de amp envelope de attack snel. en sustain helemaal open. dan is het je midi noot di e bepaald hoe lang de noise duurt.. beetje release.

Probeer een sinewave een octaaf lager te zetten onder de noise. dan mooi EQ-en .. en zie daar, body. nog niet? een bitcrusher geprobeerd? sidechain? etc. succes man.

Alvast bedankt voor de tips, die sinewave ga ik proberen, de andere dingen eerst eens opzoeken wat ze eigenlijk betekenen :D.

Je moet noise altijd filteren en niet alleen met het filter in je synth. Gebruik ook EQ. Wat ook werkt zijn effecten als phaser en flanger.

@ relexted : De extra sinewave heeft het geheel al wat meer body gegeven. Klinkt al veel beter.
Aangezien ik maar beschik over de 3 toestellen die ik vermelde in de eerste post wordt dat bitcrushen en sidechainen (voor zover ik ze volledig snap) moeilijk. (of vergis ik me?) Maar misschien kan ik dit wel namaken dmv een heel trage lfo of modsequence op de andere klanken, of nog iemand tips? (nog niet aan mijn bureau kunnen zitten vandaag om het uit te proberen).

@ bikkel: Ik vermoed dat ik de noise niet nog meer kan filteren als ik maar over de 3 toestellen beschik? (zoals altijd: correct me if I'm worng ;)).
Ik had voordien al wat zitten prutsen aan de EQ knoppen op mijn mixer, maar zonder echt een gewenst resultaat. Qua equalizing ben ik nog een grotere newbie maar ik ga er eens wat over beginnen lezen. Pas ik best de EQ settings op mijn R3 aan of op de mixer? (of beide)

Back