zoek nieuw midi controller keyboard

taifun

Stamgast
Hey, ik ben eens aan het rondkijken voor een andere midi controller. Ik heb een Edirol PCR-800 momenteel, dat leek toen een goeie aankoop maar kheb er toch wat problemen mee die ik niet opgelost krijg.
Midi learn werkt hier gewoon NIET mee. De enige manier om *verschillende parameters* toe te wijzen *aan verschillende sliders of knoppen*, is om met de bijgeleverde roland editor een CC map te maken per plugin. Dit is niet zo erg op zich, maar,... plugins met midi learn functie vermelden in de manual geen lijst van cc's en de daaraan gelinkte parameters. Waarom zouden ze ook? :) Wie heeft een mening over wat een heel degelijke midi controller is? Ik ga de Edirol waarschijnlijk buiten gooien en wil een controller met een deftig (4-octaafs) keyboardje ter vervanging. Ik zit te denken aan deze: http://www.thomann.de/nl/novation_remote_49_sl_mkii.htm?sid=82146b673c5abd2ea2d821a21bf044db

Iemand ervaring met deze controller in samenwerking met Cubase 6? Wat ik wel fantastisch vind aan de PCR is de feel van het keyboard en de knoppen en sliders! Jammer genoeg heb ik er niet veel aan als hij niet volledig functioneert zoals ik dat wil...
Wat ik me wel afvraag: voelen de knoppen van de Novation controllers goed, "klikken" ze niet van de ene stand/waarde naar de volgende (want dat vind ik erg storend persoonlijk)?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

EDIT: als ik erover nadenk, missch is het niet slecht om gewoon een extra toestel met ENKEL sliders en knoppen te kopen (zoals bijv. de Novation Remote Zero). Ik denk dat ik op vlak van kostprijs op hetzelfde uitkom als dat ik mijn huidige keyboard met verlies wegdoe en een nieuwe controller mét keys koop... dus suggesties hieromtrent ook welkom!

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf sinds een maandje of drie een Novation SL 49 mk2. Hiervoor had ik een M-Audio Axiom 25.

Sowieso, deze controller (sl mk2) is echt top. Automap gaf problemen op mijn herinstallatie met win 7 64 bit. Echter, na het istalleren van automap4 (beta) heb ik geen problemen meer. Dus alles wat te maken heeft met "learn" en "assign" werkt super.

Het keyboard voelt goed aan. Maar heb niet voldoende kennis in huis om daar een echt oordeel over te vellen.

Heel fijn zijn de veel rotaries, knoppen en faders... zo gebruik je steeds minder vaak naar je muis.
Ik vind de knoppen en faders overigens niet echt hufterproof. Wil je on the road? Ga dan voor een Akai ofzo... Die voelen steviger aan.

Verder heb ik geen seconde spijt van de aankoop. Prachtapparaatje is het.

Ik gebruik hem i.c.m. ableton.

[edit]
De Zero variant is in jouw geval ook een superoplossing. Je behoudt je oude keys en "feel"... en breidt dit uit met de functies en automap van de Zero SL.

De zero sl heft overigens ook WEL een x-fader. Echter geen X-Y Touch pad.

Wat ik me wel afvraag: voelen de knoppen van de Novation controllers goed, "klikken" ze niet van de ene stand/waarde naar de volgende (want dat vind ik erg storend persoonlijk)?
Bij de onderste rij van 8 draaiknoppen gaat het om pots (dus geen klink), bij de bovenste rij van 8 om encoders (je voelt de klik nauwelijks). De knoppen en de sliders zijn overigens aanraak gevoelig - als je ze aanraakt, dan zie je de bijbehorende naam (en waarde) in de LCD display.

Ik heb zelf ook een Remote SL 49 Mk2 en heb die met name voor de keys gekozen - volgens mij is dit hetzelfde toetsenbord als op Virus TI Polar die ik had; ik vind de keys iig fijner dan die op mijn Fantom G6. De 'drumpads' vind ik echter niet bijzonder prettig - te zacht en te weinig 'travel'. De pads op een Akai Pro controller (of zelfs die op de Fantom) voelen steviger/fijner aan.

Back