Probleem bij normaliseren, half-wave gain changing??

SynnyS

Groot lid
Wellicht wat lastig uit te leggen, zal straks even een screenshot posten, maar ik zit met het volgende:

Ik heb een track gerenderd en op het rechte kanaal gaat de waveform gemiddeld gezien meer omhoog dan omlaag. bij het linkerkanaal is alles goed in orde.

als ik de track normaliseer, dan is de hoogste piek van het linker kanaal rond de 70% en bij het rechter kanaal is de bovenste piek (uiteraard) op 100% maar de onderste piek ook op zo'n 70%.

Oftewel ik mis volume!

Als ik de kanalen L/R afzonderlijk normaliseer, klinkt links iets harder, das logisch.

Is er een bewerking (in wavelab bij voorkeur) of kent iemand uberhaupt de term waar ik naar moet zoeken om van het rechter kanaal de omhooggaande waveform in gain te veranderen zonder de de omlaag gaande waveform te veranderen?

Ik ga het eerst nog even mix technisch proberenop te lossen, maar ben uberhaupt wel benieuwd naar de theorie erachter. Ik zie het soms ook wel 's bij bassdrums, alsof ze niet gecentreerd staan op de 0dB lijn...

Iemand to the rescue?:doei:

Laatst gewijzigd:
captureen.png

Ik denk dat je eerst je DC op 0 moet krijgen voordat je normaliset. Ik weet bijna zeker dat Wavelab iets met de DC offset kan doen. Volgens mij heeft Adobe Audition een normalise functie met ingebouwde DC verschuiving.

Oh, een trucje uit oma's tipboek is trouwens een low cut filter op 1 Hz zetten o.i.d. Werkt in principe ook als DC correctie, weet alleen niet of het nog bijwerkingen heeft verder. Wel handig als je even niet anders hebt.

ik doe meestal alles onder de 20 hz weghalen, werkt altijd.

Dit is eerder langsgeweest: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=130547&highlight=dc+offset

thanks

ik haal zelf meestal alles onder de 30 Hz weg, maar op een of andere manier was de bassdrum die ik gebruikte een beetje apart geworden door een effect wat eroverheen zat, ik had het probleem als vrij snel opgelost door hem 100% mono te maken, doch de vraag bleef bestaan.

Ga me iig even verdiepen in de DC offset..

Back