Juno-60 - waarom altijd zonder MIDI-DCB aangeboden?

Rainer

SoundCloud: Planeshifter
De Juno-60 en ook 6 wordt vaak aangeboden, maar zo goed als altijd zonder MIDI to DCB (of interne MIDI) interface. Wat zou daarvoor nou de reden zijn? Zijn het altijd exemplaren "van oud vrouwtje geweest" of van mensen die het als soort preset keyboard/orgel behandelen en er dus nooit alles uit halen? Veel mensen die toetsen spelen doen ook aan sequencen, maar dat zijn dus blijkbaar niet de verkopers?
Wat zijn jullie ideeën daarover? :biertje:

Ik denk dat de mensen die een Juno 60-zonder of een Juno 6 hebben echte muzikanten zijn ;)

ik kan me herinneren dat het Kenton DCB interface nogal kostbaar was toen ik het bestelde... niet veel minder dan ik voor die JU-60 betaald had. Dat zou een reden kunnen zijn

ik hoor dat je wel graag een ju60 zou willen met midi. :W er is een vraag marktplaats!

er zijn tegenwoordig veel betere midi interfaces zoals MINERVA MOD.

Mwa was een beetje aan het kijken, ik zou er idd wel eentje willen hebben maar heb totaal geen plek meer voor nog meer keys en ga toch waarsch. eerst een Moog Voyager kopen, maar da's weer een ander verhaal :-)

't is idd zo dat er wel erg veel te koop staan de laatste tijd. Voor een apparaat dat zo goed klinkt vind ik het zo gek dat mensen ze dus niet massaal ge-midificeerd hebben. Die Minerva ziet er supervet uit, goeie tip!

Zijn het altijd exemplaren "van oud vrouwtje geweest" of van mensen die het als soort preset keyboard/orgel behandelen en er dus nooit alles uit halen?

Dit slaat toch nergens op? De Juno 6 en 60 hebben een nette rij schuiven waarmee je alle beschikbare parameters kan editen, en een klavier waarmee je kan spelen. Hoezo zit je dan met presets als je geen MIDI erop hebt?

Ik maak trouwens heler CD's zonder sequencen, zonder presets. Doen pianisten en gitaristen ook wel eens. Dat zijn in de regel geen oude vrouwtjes, en die halen alles uit hun instrument. Je hoeft niet de slaaf van je MIDI sequencer te zijn! Mag wel.

Dit slaat toch nergens op? De Juno 6 en 60 hebben een nette rij schuiven waarmee je alle beschikbare parameters kan editen, en een klavier waarmee je kan spelen. Hoezo zit je dan met presets als je geen MIDI erop hebt?

Ik maak trouwens heler CD's zonder sequencen, zonder presets. Doen pianisten en gitaristen ook wel eens. Dat zijn in de regel geen oude vrouwtjes, en die halen alles uit hun instrument. Je hoeft niet de slaaf van je MIDI sequencer te zijn! Mag wel.

Waar maak jij je druk over dat mensen presets gebruiken, iemand heeft ooit eens geld uit gegeven (lijkt me ) voor een mooie ju-6(0) Als die persoon hem gebruikt als alleen maar ORGINELE Ju-bassen dan moet die persoon dat zelf weten. En dat slaaf verhaal van jouw maakt me ook niet blij. Me is altijd geleerd dat een computer niets kan, als je er ook niets in stopt.
Ik dacht ook dat een gitaar altijd in preset stond was het niet zo " een aap die geen bananen eet. kijk preset.. .....Grapje natuurlijk ;)

Midi sequencing is nu de enige manier om je muziek met dezelfde noten maar met totaal verschillende arrangementen en klankkleuren te kunnen weergeven of ingrijpend te kunnen wijzigen. Voor mij belangrijk genoeg om geen elektronische instrumenten zonder midi (of converter) te kopen. Als je technisch zeer beperkt bent, kun je weliswaar losse noten invoeren, maar daarmee bereik je nooit de expressie die technisch vaardige muzikanten wel hebben.
Er is natuurlijk geen "wet" die zegt of wel of niet met presets en midi moet werken. Iedereen moet gewoon doen wat bij hem of haar past.
Ik heb vorig jaar met een vriend een stuk opgenomen en daarin grotendeels audio in plaats van midi gebruikt. Ik moet zeggen dat die aanpak heel spontaan was. Alle speelfouten, die ik anders had gecorrigeerd, moest ik eruitknippen.
Soms kan een radicale omschakeling je creativiteit een impuls geven.

De Juno-60 en ook 6 wordt vaak aangeboden, maar zo goed als altijd zonder MIDI to DCB (of interne MIDI) interface. Wat zou daarvoor nou de reden zijn?
Misschien omdat sommige mensen genoeg hebben aan DCB..

Er zijn ook gewoon mensen die het zonde vinden om in hun originele apparatuur gaten te boren of geen midi gebruiken. Zo vreemd is dat toch niet?
Persoonlijk zou ik er geen kopen waar midi op zit, of als ik midi zou willen gebruiken een kabeltje naar buiten te maken zonder te zagen of boren.
Sinds waneer zit er trouwens een preset gedeelte op een Juno-6 of ben ik nou spoor bijster?

als je meer dan 500 euro voor zo'n bak moet neerleggen is het niet meer dan redelijk een midi dcb convertor erbij te doen

Da's een andere discussie. :) Maar ik begrijp je standpunt wel dat je voor de huidige prijzen ook wel wat mag verwachten.

De Juno-60 en ook 6 wordt vaak aangeboden, maar zo goed als altijd zonder MIDI to DCB (of interne MIDI) interface.
tsja een Juno-2, JX3 of bijv. een D-50 komt in de meeste gevallen ook niet met een PG maar ze zijn er net zo goed bruikbare synths om...

Er zijn ook gewoon mensen die het zonde vinden om in hun originele apparatuur gaten te boren

Da's het mooie; zowel de Engineers@Work MIDI kit en de Minerva vereisen geen gaten maar gaan gewoon door het bestaande gat van de DCB-plug en dekken het keurig af. Ik heb zelf de eerste maar de Minerva is leuker, dus die moet ik binnenkort nog eens aanschaffen.

Het installeren van MIDI zorgt er niet op een of andere manier voor dat 'ie minder kan of zo. Het is ook niet te vergelijken met een CV/Gate synth MIDIficeren (en dan CV/Gate niet meer kunnen gebruiken) - de protocollen van DCB en MIDI lijken behoorlijk op elkaar, alleen is het een een in onbruik geraakte "standaard" (Japanse bedrijven hebben daar iets mee; zie ook Sony met allemaal hun eigen flashdrives etc.) en het tweede iets wat er voor zorgt dat je 'm nog in de 21e eeuw kan gebruiken.

Een JSQ-60 - goed, die gebruikt DCB, maar die is niet zodanig uniek of spectaculair dat je er DCB op wil houden.

Nicolas 2000 schreef:

Wat ik bedoel is dat er mensen zijn die blijkbaar zo'n ding hebben gekocht zonder ervan gebruik te maken op de manier die wij, synthesizer-enthousiastelingen, dat doen; namelijk meer als een keyboard waar geluid uit komt, die ergens in een hoekje van de woonkamer staat met een koptelefoon eraan, zonder dat er ooit van wordt opgenomen of dat hij in combinatie met andere instrumenten wordt gebruikt (oftewel als orgel/preset keyboard). En dat wordt, denk ik, onder andere duidelijk doordat er meestal geen MIDI-kit bij wordt verkocht.

Ik kan zelf juist wel toetsen spelen, al 26 jaar, dus dat was niet de insteek van het verhaal :-)

Neen, jouw insteek van het verhaal is een veralgemenisering van jouw situatie.

Als je mijn studio ziet, kan je mij met een gerust hart een synthesizer-enthousiasteling noemen. Eentje die CD's met synthesizermuziek opneemt zelfs. Daarbij gebruik ik alle synths die ik in mijn collectie heb. Maar ik gebruik daarvoor geen DAW en heb ook een broertje dood aan MIDI op mijn synths omdat ik hiervoor geen MIDI gebruik.

Dat jij bij een MIDIloze synth meteen denkbeelden krijgt van iemand die in de woonkamer een beetje met presets zit aan te kneuteren, is geheel voor jouw rekening.

Niet iedereen heeft dezelfde workflow, ook al werken ze naar hetzelfde resultaat! Mijn workflow is degene uit het pre-MIDI tijdperk, ook met moderne synths. En in het pre-MIDI tijdperk had je ook al synthenthousiastelingen die synthmuziek opnamen zoals synthenthousiastelingen dat doen.

Ik denk wel een terechte observatie, aangezien er toch een hoop mensen zijn die niet echt goed kunnen spelen en DCB sequencers nou ook niet echt dik gezaaid zijn. Bovendien hou je met live inspelen minimaal één hand minder over om met de schuifjes te spelen, dat is voor sommige muzieksoorten ook wel minder. En ik kan me voorstellen dat de hele tijd het zelfde loopje spelen gaat vervelen als je een track aan het bouwen bent, buiten het feit dat je natuurlijk nooit drie synths tegelijkertijd kunt bespelen.

en arpeggio's of octaaf basjes getriggered middels clock-in gaan ook vervelen op den duur...
je zou nutuulk ook nog kunnen multitracken maar da's ook weer omslachtiger...

toen ik er 1 had destijds, in de tijd dat 'ie nog niet van een (externe) MIDI-2-DBC converter was voorzien, bleef 'ie ook vaak aan de kant staan...

Nicolas 2000, je draait het nu weer om, je gaat er nu vanuit dat iedereen die geen MIDI gebruikt hetzelfde doet als jij, en dat lijkt me ook weer een veralgemenisering :-) En je hebt helemaal gelijk, dat ik met mijn suggestie een zwaar cliché neerzet, dat ik echter wel in de praktijk heb gezien.

Maar goed, het was ook een algemene vraag, ik was juist op zoek naar de verschillende redenen die er zouden kunnen zijn - een "juist" antwoord zal er niet zijn. Jouw werkwijze wil ik ook eens gaan uitproberen, om de reden die Akikaze omschrijft (spontaniteit). Met mijn CS60 is dat ook de enige manier om muziek te maken, en dan krijg je idd spontane dingen ( zoals https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1406637&postcount=95 , toen had ik 'm net terug van reparatie).

De charme van de juno 6 is nou juist dat ie 100% wysiwig is

Bovendien is de noodzaak voor midi een stuk minder nu iedereen zo makkelijk op kan nemen en samples kan knippen in sequencers.

En het niet gebruiken van midi dwingt je tot een andere manier van werken.

En dat van dat oude vrouwtje geweest, klopt, figuurlijk gesproken denk ik ook wel. Niet iedereen heeft behoefte aan alle snufjes die er zijn. Als ik zie hoeveel van die roland drumcomputers er vernaggeld zijn met extra switches en doodshoofd stickertjes om het op te fleuren, en voor geen meter meer klinken, ik vind dat echt doodzonde.

Back