Juno-60 - waarom altijd zonder MIDI-DCB aangeboden?

Nicolas 2000, je draait het nu weer om, je gaat er nu vanuit dat iedereen die geen MIDI gebruikt hetzelfde doet als jij

Neen, jij leest dat zo. Ik schrijf:

Als je mijn studio ziet, kan je mij met een gerust hart een synthesizer-enthousiasteling noemen. Eentje die CD's met synthesizermuziek opneemt zelfs. Daarbij gebruik ik alle synths die ik in mijn collectie heb. Maar ik gebruik daarvoor geen DAW en heb ook een broertje dood aan MIDI op mijn synths omdat ik hiervoor geen MIDI gebruik. .... Mijn workflow ...

Dat sloeg dus louter op mijn situatie. En dit ter weerlegging van jouw veralgemeniseringen:

...wij, synthesizer-enthousiastelingen...

Ik heb het niet zo op veralgemeniseringen, zeker niet als anderen in mijn plaats gaan spreken daardoor. ;)

Niets is zo persoonlijk als een workflow. Ik probeer ook wel eens andere methoden uit. Ik kom dan vaak tot een ander soort resultaat, maar uiteindelijk val ik meestal terug op wat mij het beste ligt. Dat dit heel persoonlijk is blijkt wel uit het feit dat sommige anderen mijn workflow (in dit draadje) als omslachtig omschrijven. Of zelfs onmogelijk. :) De workflow die je kiest hangt ook af voor het soort muziek dat je wil maken. In mijn muziekstijl kan ik wel degelijk 3 synths tegelijk bespelen, en waar dit niet gaat dan multitrack ik. En een heel nummer zijn baslijn in 1 keer manueel inspelen vind ik wel leuk hoor, dan leg ik er vanzelf wat variatie in. Eén van de voordelen die meteen in audio opnemen voor mij heeft, is dat het mij meer leidt naar een afgewerkt nummer omdat je er nu eenmaal niet zo eenvoudig aan blijft sleutelen.

Wat je ook probeert qua workflow, veel plezier ermee en veel succes gewenst met het eindresultaat!

En als je meest gebruikte workflow eentje met MIDI is, dan kan ik me voorstellen dat het wel frustrerend kan zijn dat sommige op zich zeer goede synths niet goed te implementeren vallen door gebrek aan MIDI.

De charme van de juno 6 is nou juist dat ie 100% wysiwig is

Met de jaren heb ik gemerkt dat WYSIWYG mijn workflow is. Het aantal synths met menuutjes is hier tot een minimum beperkt, gewoon omdat ik er niet graag mee werk. Om dezelfde reden werk ik ook niet graag met een PC om muziek te maken. Gewoon instant bereikbare knopjes om me heen en ik ben blij. :) Geheugens mis ik ook niet echt, omdat ik een synth zijn settings laat staan tot het nummer is afgewerkt. PG programmers heb ik weerom voor de WYSIWYG interface (met uitzondering van de stand van de schuiven net na het laden van een preset dan, zoals bij een Juno 60) Maar ik kan perfect begrijpen dat anderen juist heel blij zijn als ze total recall functies en totale flexibiliteit in elke stap van het opnameproces hebben. En als je vaak live gaat en dat dus een beetje vlot wil laten verlopen, zijn geheugens in je synths natuurlijk ook een zegen.

Zoveel zieltjes, zoveel smaken. Maar gebrek aan MIDI wil dus niet per sé zeggen dat het apparaat in de lokale kerk of onder een kanten doekje in de woonkamer gediend heeft.

Ik ben zelf tegenwoordig ook steeds meer van de less-is-more aanpak, tegenwoordig is de studio bij mij computervrij. Maar je zou toch verwachten dat gezien de manier waarop de meeste studio's de afgelopen 30 jaar gefunctioneerd hebben veel meer mensen een MIDI-DCB interface bij hun Juno 6(0)'s zouden hebben.

De computer als sequencer heb ik ook twee jaar geleden afgezworen ten gunste van een MPC4000, naar grote tevredenheid. Voor het opnemen van audio gebruik ik de pc echter wel nog steeds, en ik probeer daar nog een lekkere werkwijze in te vinden, want hoe ga je dan je sporen opnemen? elke synth op een eigen track, of alleen het afgemixte totaal etc. Zoveel keuzes! ik was niet van plan ook nog een hardware meersporenrecorder te gaan aanschaffen, dan loopt deze hobby al helemaal uit de hand :-)

Mijn voorzichtige conclusie qua de Juno's zonder MIDI is denk ik dat vele dus juist niet in studio's zijn gebruikt, maar als losse instrumenten - de gevallen daargelaten waarin mensen bewust geen MIDI erbij hebben gehaald.

Dat laatste kan ik me in vinden. Maar tussen studio's en woonkamers zit er natuurlijk ook nog een enorme berg live muzikanten die ook weinig boodschap aan MIDI kunnen hebben, afhankelijk van de samenstelling van de band.

Terzijde, maar Enya die speelde Boadicea gewoon lekker "saai" heel het nummer in op haar Juno. Even in trance gaan met je muziek en een paar minuten later is het ook gebakken. :)

ik was niet van plan ook nog een hardware meersporenrecorder te gaan aanschaffen, dan loopt deze hobby al helemaal uit de hand :-)

Ik heb hier wel voor gekozen, om de PC te omzeilen. Ik gebruik hem zoals je een 24 spoor tapedeck zou gebruiken, maar dan met het moderne comfort van instant terugspoelen. Andere functies van dat ding gebruik ik uit luiheid eigenlijk niet. Opnemen en terugspoelen is genoeg voor mij. :) Zelfs een syncfunctie heb ik er nog niet op uitgeprobeerd. (meer luiheid dan wat anders hoor :)) In een bui van overkill heb ik er 10 harde schijven bij gekocht, maar blijkbaar nemen die opnames toch niet zo veel ruimte in want een hele CD later is de eerste schijf nog niet vol...

Voordien gebruikte ik de PC en mits juist opgesteld ging dat ook vlot; iedere keer dat ik na stop op de recordknop duwde, werd een nieuw spoor aangemaakt. Maar ik had er geen speciale IO bij, dus ik kon in tegenstelling tot met de hardwarebak geen 24 sporen tegelijk opnemen. Nu kan ik in mijn ukkie moeilijk 24 sporen tegelijk bespelen, maar met een paar stereosynths en een 10 kanaals drumcomputer telt het wel op. :)

Welke recorder heb je precies gekocht?
Grappig dat je de sync niet eens gebruikt, dat was ook nog een van die dingen waar ik qua workflow nog niet uit was of ik nou gesynct de boel moet gaan opnemen - wat icm het werken met een sequencer natuurlijk wel zo handig is - of gewoon alles loslaten en de sequencer maar één keer laten spelen om daarna de rest er live bij te spelen.

Ik heb 2 juno-60,s, eentje met een externe dure kenton converter en de andere met die goedkopere Tsjechische. Wat een luxe :D
En dan de arp nog lekker laten triggeren door de 808. Heb ze ook wel nodig, want ik stuur ze aan met een mpc.

Laatst gewijzigd:
ik overweeg om mijn Tsjechische weg te doen.. teveel gedoe met kabels
heeft de laatste cpu chip upgrade gekregen (die een heleboel extras heeft)

als iemand dit leest met interesse, pb me

Ik heb 2 juno-60,s, eentje met een externe dure kenton converter en de andere met die goedkopere Tsjechische. Wat een luxe :D
En dan de arp nog lekker laten triggeren door de 808. Heb ze ook wel nodig, want ik stuur ze aan met een mpc.

Ik syncte ook altijd e arpeggio klok- in via een CV-gate controller. Zorgde voor vindingrijkheid in mijn composities.
Die midi to dcb-convertors waren gewoon te duur voor me. NAderhand dus ook zonder midi-to-dcb verkocht!

Welke recorder heb je precies gekocht?
Grappig dat je de sync niet eens gebruikt, dat was ook nog een van die dingen waar ik qua workflow nog niet uit was of ik nou gesynct de boel moet gaan opnemen - wat icm het werken met een sequencer natuurlijk wel zo handig is - of gewoon alles loslaten en de sequencer maar één keer laten spelen om daarna de rest er live bij te spelen.

Ik heb gewoon geen zin om uit te zoeken hoe dat syncen eventueel zou werken dus gebruik ik het niet. :P Inderdaad eerst de drumcomputer en alles wat daaraan gekoppeld is opnemen, en dan de volgende sporen live erover.

Ik heb een Fostex D2424LV ofzo. Het grote verschil met de goedkopere concurrenten is dat dit één van de weinige is die werkelijk 24 sporen tegelijk kan opnemen. De meeste anderen hebben een limiet op 8 tegelijk.

De Juno-60 en ook 6 wordt vaak aangeboden, maar zo goed als altijd zonder MIDI to DCB (of interne MIDI) interface. Wat zou daarvoor nou de reden zijn? Zijn het altijd exemplaren "van oud vrouwtje geweest" of van mensen die het als soort preset keyboard/orgel behandelen en er dus nooit alles uit halen? Veel mensen die toetsen spelen doen ook aan sequencen, maar dat zijn dus blijkbaar niet de verkopers?
Wat zijn jullie ideeën daarover? :biertje:

flauw maar het was te duur, cv-control was de standaard en midi was pas uit, dus er was niks om met midi- aan te sluiten. vanaf de roland jx3p en de yamaha dx7 werd midi pas grootschalig ingevoerd en kwamen de midi-sequencers.
toen was de juno60 en de korg polysix al hopeloos verouderd

Juno's zijn ook nogal populair bij (rock)groepjes die niet sequencen

Overigens kan je een juno ook in de studio gebruiken zonder midi:
- arpegiator clocken voor baslijnen/arpeggios
- pads kan je m.i. even goed direct op audio opnemen

Met moderne DAWs vind ik nu midi en vooral multitimbraliteit meer en meer onnodig.

Overigens kan je een juno ook in de studio gebruiken zonder midi:
- arpegiator clocken voor baslijnen/arpeggios
- pads kan je m.i. even goed direct op audio opnemen

Met moderne DAWs vind ik nu midi en vooral multitimbraliteit meer en meer onnodig.

Daar ben ik het mee eens. En, ik speel m'n gitaar toch ook live in! :)

je zou toch verwachten dat gezien de manier waarop de meeste studio's de afgelopen 30 jaar gefunctioneerd hebben veel meer mensen een MIDI-DCB interface bij hun Juno 6(0)'s zouden hebben.
het is nog maar de vraag of de juno-60 net zo populair was in de afgelopen 30 jaar als dat 'ie tegenwoordig is vandaar dat die dingen ook voor een appel en een ei te koop waren destijds... de ju-60 is maar een 'satelietje' van de jupiter 8... de D-50 bijv. zal vast met kop en schouders boven een 60 uit hebben gestoken eind jaren 80...

En over nog 30 jaar zijn ze allemaal kapot, de D-50 doet het dan ws. wel nog.

En over nog 30 jaar zijn ze allemaal kapot, de D-50 doet het dan ws. wel nog.

zou ik nog niet zo gaan zeggen, die digitale zaken die kapot gaan met custom chips zijn quasi onmogelijk te herstellen

een paar simpele analoge componenten zullen wel altijd bestaan,
en dingen zoals voicechips kunnen ook nog _relatief gemakkelijk_ vervangen worden.

Hier ook een zeer blije eigenaar van een Juno-6 zonder presets (die heeft 'ie niet eens), zonder MIDI of DCB en met een kwaliteit van een tank (zie ik idd langer meegaan dan menig D-50). Stamt inderdaad uit een tijdperk dat midi nog iets futuristisch was.

En dat past heel goed bij mijn werkwijze (nagenoeg) zonder sequencers en computers. Overigens is de arpeggio van de Juno wel te triggeren via een clockpuls uit een drumcomputer.

Of je er daardoor niet alles uit zou kunnen halen zoals TS beweert? Dat geloof ik niet. Ik ben juist van mening dat overkill aan mogelijkheden (computer) eerder contraproductief werkt, omdat je eindeloos alles kunt varieren en wellicht vergeet muziek te maken.

Maar inderdaad ieder zijn keus. Ik ga in ieder geval steeds meer midi-loos.

Je gaat nu toch niet beweren dat een D-50 crappy gebouwd is, da's even goed een tank.

(mijn Juno 6 had trouwens een complete printbreuk door 1 verkeerde impact op een knopje...)

poly-peter schreef:
Of je er daardoor niet alles uit zou kunnen halen zoals TS beweert?

Grappig hoe je blijkbaar iets kan beweren zonder het te hebben gedaan ^^
Als je me er toch naar vraagt, zou ik zeggen dat het een theoretisch feit is dat je er dan niet *alles* uit kan halen, want sommige dingen kun je nou eenmaal niet spelen maar wel sequencen, terwijl je er wel altijd op kan spelen en dat er dus altijd al uit kan halen en het sequencen alleen maar meer toevoegt, maar dat dus terzijde, want dat is een theoretische discussie waar het me helemaal niet om ging. Het ging me echt puur om de vraag waarom een synth waarin MIDI zo makkelijk te realiseren is, zo vaak zonder wordt aangeboden. Het "ga gewoon weer live spelen" aspect is daar ook inderdaad een antwoord op, daar geef ik je helemaal gelijk in!

Qua MIDI-loos gaan: sequencen is soms inderdaad gewoon te lui, het laat je te makkelijk eindeloos dingen herhalen zonder natuurlijke variatie die je, gewoon spelend, wel automatisch doet - wat gitaristen inderdaad altijd doen! en wat keyboardisten ook automatisch (moeten) doen als ze een MIDI-loze synth bespelen. Een goed streven, dat ook op mijn lijstje met ideeën staat!

OK, wellicht niet geheel juist geciteerd... (en excuus voor de onterechte kritiek op de D50 Nicolas!)
Maar ik merk inderdaad dat ik er blij van word. Ik zit op mijn werk en voor studie al 10-12u per dag achter een computer. Muziek maken doe ik dan graag zonder. O ja, en het is misschien wel redelijk simpel er midi op te zetten, maar kost nog altijd tijd en geld die je ook aan andere dingen kunt besteden.

Overigens een leuke discussie of er op een mono-timbrale synth dingen zijn die je nou eenmaal niet kunt spelen maar wel kunt sequencen. Ik denk dat goede toetsenisten dat zullen bestrijden.

Back