Juno-60 - waarom altijd zonder MIDI-DCB aangeboden?

Je kan natuurlijk altijd academische voorbeelden vinden waarin er 300BPM sequences over heel het klavier gespeeld worden terwijl er ondertussen ook nog eens 3 parameters tegelijk gewijzigd worden. Eveneens kan je uitzonderingen geven die zowat alles op een klavier kunnen spelen. Als we het wat realistisch houden: een echt goede toetsenist kan heel veel op de toetsen (ik denk aan bv Miguel Wiels die eurobeat arpjes zonder arpeggiator speelde), maar sommige dingen zijn toch gewoon praktischer met een sequencer.

Maar los daarvan kan af en toe "live" inspelen zeker helpen om andere paden te bewandelen. Ik doe een combi: ik gebruik de (beperkte) step sequencers en (simpele) arpeggiators van mijn synths gesynced aan de drumdoos, en speel daar bovenop op klavieren. Voor mij werkt dat goed.

Ja maar MIDI wil natuurlijk niet meteen computer betekenen. Er zijn zat hardware sequencers voor MIDI die aan al je behoeftes aan spartaniteit vervullen ;) Het scheelt nogal als je een MPC of QY gebruikt of iets uit de MC serie of Cubase. Allebei MIDI, maar totaal andere feeling.

Er zijn zat hardware sequencers voor MIDI die aan al je behoeftes aan spartaniteit vervullen

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben op zoek naar een vorm van groot gebruiksgemak, wat aan de keerzijde echter ook wat spartaanse beperkingen inhoudt. BV de Juno 6: WYSIWYG, maar geen geheugens. De MIDI sequencers die ik ken vallen niet echt in de categorie "groot gebruiksgemak"; daar is het jammer genoeg het gebruiksgemak zelf wat spartaans te noemen valt... :D

Dat gezegd zijnde kan je de workflow met een MPC en Cubase inderdaad totaal niet vergelijken. Nu je hem vermeldt, een MPC lijkt me nog een redelijk gebruiksvriendelijk apparaat in het genre.

Yup, een MPC werkt zeer prettig, ben er sinds een jaar of 1,5 lekker mee in de weer en mis m'n blokjes-op-scherm schuiven en grafisch componeren niet :-) Maar als ik nu weer met een computersequencer werk denk ik dat ik er ook weer anders mee om zou gaan dan voor ik met de MPC werkte, soms weet je ook gewoon nog niet dat een andere workflow mogelijk is dan wat je, met exact dezelfde spullen, eerder deed.

als je meer dan 500 euro voor zo'n bak moet neerleggen is het niet meer dan redelijk een midi dcb convertor erbij te doen

Dit slaat helemaal nergens op gewoon... Als je een oldtimer koopt, verwacht je dan ook perse dat die is omgebouwd naar loodvrij of iets dergelijks? (ken niks van auto's ;))

laat de juno's zoals ze zijn, bouw ze niet om. Een midi naar DCB convertor kost niet zo héél veel, al zeker niet meer de huidige juno60 prijzen... Of als je'm mod met een ingebouwde kit, doe het netjes, kinders :)

Laatst gewijzigd:
Het ging me echt puur om de vraag waarom een synth waarin MIDI zo makkelijk te realiseren is, zo vaak zonder wordt aangeboden.

Ik denk dat dit te maken met het feit dat het nog niet zo lang makkelijk te realiseren is.
Goedkope midi-DCB converters bestaan pas een jaar wat.

Aan matthew een midi converter bestond al heel lang een MD-8 werd al in sept 1983 gemaakt voor de ju-60

laatst ging er een op ebay duitsland voor 175 euro. vroeger gingen die dingen voor veel meer maar door de komst van juno in combinatie met midi waarbij je de potmeterstand mee kunt opnemen zijn die dingen natuurlijk niet echt veel meer waard.

Aan matt een midi converter bestond al heel lang een MD-8 werd al in sept 1983 gemaakt voor de ju-60

laatst ging er een op ebay duitsland voor 175 euro. vroeger gingen die dingen voor veel meer maar door de komst van juno in combinatie met midi waarbij je de potmeterstand mee kunt op nemen zijn die dingen natuurlijk niet echt veel meer waard.

Dat weet ik wel.
Ik heb zelf jaren een MD8 gehad.
Maar toen was zo'n ding ook erg duur.
Later kwam Kenton met de midi-dcb en de Pro4..ik heb nu een pro4.
Maar die waren ook erg duur.
Pas veel later kwamen er betaalbare alternatieven.
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat daardoor ook de prijzen van MD8 en Kentons zijn gezakt op de tweedehandsmarkt.

Eh, bij een 6 vind ik dat niet zo'n geweldig argument. Daarvoor heb je bij de 60 de MANUAL-knop, en daar start 'ie ook mee op. Net zozeer 100% WYSIWYG, dus.

En waarom heet jij dan geen 60trak?

:P

ontopic:
Ik gebruik mijn J60 voornamelijk op manual mode.
De preset kunnen wel een meerwaarde zijn.
Bijvoorbeeld voor live optredens.
Of als je gaat "preset-skippen" met trigger signalen (daar is een input voor).

Van beide opties maak ik gebruik, maar ondanks bovenstaand gemis zou ik de Juno6 hoog op mijn voorkeurlijst zetten.
Omdat hij fijn aanvoelt en snel werkt.

Back