Lynxxx
8 bit is de shit!
gewoon een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeule grote wavetable bakken gheheheh :-P
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Geweldig... die magische Harry Pottercode ...

Gewoon de juiste waarde uitrekenen he? Ik ben erg benieuwd naar die magische Harry Pottercode waar jij mee gaat komen, waarin een toongenerator wordt geïmplementeerd die een sinus-, zaag-, blok- of andere elementaire synthesizergolfvorm met een continue (d.w.z. traploos instelbare), tijdvariante frequentie uitrekent d.m.v. slechts één enkele instructie per sample (de minimale codelengte voor het ophalen van een getal uit het geheugen).
Zo werkt het niet. Lezen uit het geheugen kost meerdere cpu cycles. Afhankelijk van of en in welke cache het rondhangt wel honderd. Daar komt nog wat rekenwerk bij om het juiste sample te vinden en het vervolgens te filteren. Bij elkaar duurt dat wat langer dan de cpu gewoon de sinus te laten uitrekenen. Bovendien kan een pipelined cpu bijna iedere cpu cycle een nieuwe instructie starten, ook al duurt het meerdere cpu cycles voordat ze klaar zijn. Daar heb je alleen niet zoveel aan als je op het geheugen staat te wachten.
Volgens mij beschrijf je hier wel (het gros van de) softsynths, die geen of slecht audio-modulaties aankunnen (FM o.a.). Een serieuze beperking in klankmogelijkheden vind ik, welke men blijkbaar enkel kan verdoezelen door de oscillator uit te breiden met diverse wavetabels, gesamplede data. Veel DSP is daarbij volgens mij dan ook niet nodig, maar dat laat zich ook duidelijk horen. Ondanks alle snellere PC's heb ik nog maar bitter weinig hard- en/of softsynths gehoord, die dan toch aan de modulatiemogelijkheden van bvb. analoge synthesizers kunnen tippen (zie bvb. mp3 met jungle sounds, op m'n website). Volgens mij niet omwille van de PC-snelheid maar het goed toepassen van DSP....Tenzij je met wave synthesis bezig bent ga je daarom niet uit van gesamplede data, je rekent gewoon de juiste waarde uit. Zonder jitter en inclusief vibrato. Daarom doet de problematiek die je beschrijft zich helemaal niet voor en blijf ik erbij dat echte DSP technieken in softsynths voor moderne hardware alleen in de filters en equalizers nodig zijn.
Ik heb geen zin meer om op deze (jouw) manier te discussieren over dit onderwerp. Ik zal het ook even samenvatten: ik gaf aan dat je niet per se DSP technieken nodig hebt en ging wat dieper in op een voorbeeld daarvan. Jij hakt daar op onbeschofte wijze op in en stelt dat het onzin is zonder dat inhoudelijk te beargumenteren. Vervolgens doe je net alsof je niet begrijpt wat ik zeg en stel je wat vragen teneinde het antwoord - desnoods uit de context gerukt - daarop te benutten om maar weer eens duidelijk te maken hoe dom mijn antwoorden wel niet zijn en hoeveel je wel niet weet van DSP. Maar dat wisten we al (en dat is niet cynisch bedoeld).
En daar heb ik geen zin in.
Als je over dit onderwerp wil discussieren, leg dan gewoon uit wat er mis gaat met mijn methode (die je volgens mij heus wel begrijpt). Ik sta altijd open om van de expert te leren, maar als zijn arrogantie het steeds wint van zijn educatieve vaardigheden ben ik weg uit de klas.
Tussen haakjes, ik stel nergens dat de DSP-benadering langzamer is. In tegendeel. Ik heb uitsluitend gezegd dat het simpelweg uitrekenen van een sinus sneller is dan de lookup in een wavetable (waar je zelf mee kwam).
Hallo Allemaal,
Ik ben sinds enige tijd bezig met het programmeren van een synth plugin. Ik gebruik hiervoor synthedit als framewerk maar met eigen geschreven modules in C. Ik vroeg me af of er hier op het forum meer mensen zijn die zich hier mee bezig houden om mogelijk wat ideeën uit te wisselen. Het gaat mij hier vooral om goede algoritmes voor audio effecten.
Met vriendelijke groet,
Bastiaan

Ik accepteer evenmin dat je met grote woorden komt als "onbeschoft" en "arrogant". Door geen van beide termen voel ik me aangesproken.
Beste wensen 2012.
(Is dit ook een uitzondering zmooc ?
... als je het zelf niet doet, ik dan :
http://zmooc.net/miep/
Zet dat toch eens wat meer in de verf man.)
Ik snap dat je je daar niet in herkent. Dat is nou net het probleem.
De uitdrukking : 'Zet dat toch eens wat meer in de verf man.' betekend in't vlaamschhhh : laat dat toch wat meer opvallen.Ja iets met kinderen en dat er nog best veel verf op moet ...
Dat hoef je ook niet te bewijzen hoor.Niet iedereen wilt na denken over Hoe bouw ik me synth om zo een geluid te krijgen ...
De uitdrukking : 'Zet dat toch eens wat meer in de verf man.' betekend in't vlaamschhhh : laat dat toch wat meer opvallen.
Bedoeld wordt : het lijkt me zodanig de moeite dat je dit toch wel wat beter en meer aan anderen mag laten zien.
(Meer hoef je dat niet ook te kleuren hoor.)
Volgens mij beschrijf je hier wel (het gros van de) softsynths, die geen of slecht audio-modulaties aankunnen (FM o.a.). Een serieuze beperking in klankmogelijkheden vind ik, welke men blijkbaar enkel kan verdoezelen door de oscillator uit te breiden met diverse wavetabels, gesamplede data. Veel DSP is daarbij volgens mij dan ook niet nodig, maar dat laat zich ook duidelijk horen. Ondanks alle snellere PC's heb ik nog maar bitter weinig hard- en/of softsynths gehoord, die dan toch aan de modulatiemogelijkheden van bvb. analoge synthesizers kunnen tippen (zie bvb. mp3 met jungle sounds, op m'n website). Volgens mij niet omwille van de PC-snelheid maar het goed toepassen van DSP.
Zijn er hier nog dsp programuurs die in zijn voor een samewerkingen???
of is het een Audiocollage & Wavaguide VS zmooc battle aan het worden??
miscien moet eimand de topic titel maar is gaan aanpassen![]()

+ 1WaveGuide7 schreef:Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin meer hebt om verder te praten, want je hebt in deze discussie inmiddels al je kruit verschoten en je voelt je in het nauw gebracht. Allemaal begrijpelijk. Maar ik accepteer niet dat je me woorden in de mond legt die ik niet heb gebruikt (bijv. ik heb in deze draad nooit ook maar iets in de richting van een lookup wavetable gezegd, geschreven of gesuggereerd). Ik accepteer evenmin dat je met grote woorden komt als "onbeschoft" en "arrogant". Door geen van beide termen voel ik me aangesproken.
Beste wensen 2012.
+ 1
Was niets arrogants aan en al zeker niet onbeschoft.
Ongeargumenteerd kon je jouw reacties ook al niet noemen.

Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin meer hebt om verder te praten, want je hebt in deze discussie inmiddels al je kruit verschoten en je voelt je in het nauw gebracht. Allemaal begrijpelijk. Maar ik accepteer niet dat je me woorden in de mond legt die ik niet heb gebruikt (bijv. ik heb in deze draad nooit ook maar iets in de richting van een lookup wavetable gezegd, geschreven of gesuggereerd). Ik accepteer evenmin dat je met grote woorden komt als "onbeschoft" en "arrogant". Door geen van beide termen voel ik me aangesproken.
Beste wensen 2012.