effekten in akai Z8 sampler

arend

Ingeburgerd
beste mensen,

ik zit nou al een week met de z8 te stoeien,maar kom er niet uit.

het plan is om op een sample in de z8 een effekt te zetten.
eerst sampelen,dan de sample in een program zetten lukt nog,
maar daar vervolgens een galmpje of zo op te zetten krijg ik niet voor elkaar.
de manual heeft het o.a. over een multi waar de sample dan in
zou moeten,maar lijkt me erg omslachtig.
je bent dan zo een paar pagina's in het boek verder,
en ondertussen eigenlijk al afgehaakt.
alles stuur ik gewoon naar stereo uit,
dus daar zit het hem niet in.

is er iemand die dit op een simpele manier
weet te doen?

o.k bedankt,
maar dat betekent dus wel eerst een multi maken??!

is een effekt direkt vanaf een program meteen naar buiten sturen dus echt onmogelijk?
zo te horen wel dus..is een z8 een tikkie gecompliceerd.

Het kan volgens mij ook wel in een program, dan moet je het waarschijnlijk in de keygroup instellen. Dat zou ik in de manual van mijn Z4 kunnen opzoeken, maar dan ben ik jouw werk aan het doen :D

Maar een Z8 is inderdaad een behoorlijk uitgebreid apparaat, dus niet helemaal gebouwd om even een sample door een galm te halen. De interface moet ook 32-kanalan multisample multitimbraal aan kunnen, dus voor één sample lijkt hij dan wat overgecompliceerd.

:gaap:vanuit een program lukt het niet,ook met de manual erbij..
(probleem is dat ik verschillende samples uit de stereo uitgang gooi,
de 8 output kaart zit er niet in,wat weer te maken heeft
met het max aantal opname kanalen van 8 per opname,
de synths moeten ook nog een spoortje overhouden)

ik ga het boek maar weer induiken dan.

Ik heb net even in de Z8 gekeken en volgens mij kan je wel degelijk in program mode samples aan een effect toewijzen hoor. Gewoon kiezen welke effect bus, de send instellen en klaar ben je. Via een multi kan het natuurlijk ook.

Op zich is de Z8 redelijk complex, maar de bediening is vind ik toch vrij logisch. Wil je er goed mee kunnen werken dan zou ik zeker de manual minstens 1x helemaal doorlezen....maar ja, dat geldt eigenlijk voor bijna elk apparaat wel (analoge synths uitgezonderd).

Wat ik altijd wel een nadeel heb gevonden van de Z8 dat sommige effecten al vrij snel oversturen; je moet erg oppassen met de send. Dit is volgens mij echt een bug die nooit is opgelost en dat is vrij slordig voor een apparaat dat destijds in het zgn. "topsegment" zat.

Ik had al begrepen van een ex Akai man dat het team dat de (IMHO betere) interface van S5/6000 ontworpen had inmiddels weg was en Akai "even snel" een 24/96 sampler op de markt wilde zetten, waarbij ze mogelijk wat steken hebben laten vallen. Akai is redelijk snel daarna overgenomen door Numark die de racksampler-tak vrijwel direct gekillt heeft. Jammer inderdaad.

Yep, zeker spijtig....end of an era :)

Ik heb hier trouwens ook een MPC5000 staan en de effecten daarin zijn gelukkig een stuk verbeterd. Ook geen send problemen meer oid... ze kunnen het wel!

:Po.k dat geeft weer hoop,van het weekend nog es proberen dan
vanuit een program direkt aansturen.

kon het toch niet hebben,
de 4 pagina s doorgewerkt,
in multi ; geen probleem,
maar direkt vanuit een program een effekt aansturen,
mij lukt het echt niet,
en ik ben er niet zo eentje die meteen hier komt zeuren
o,k thanks weer boys

Back