Omkasting

rinycub

Stamgast
Ik ben voor mijn Kronos 88 en andere gear een kast aan het bouwen, zodat ik alles bij elkaar heb en makkelijk het één en ander qua bedrading kan wisselen als dat nodig is.

onder.jpg

In deze kast komt de Kronos 88, een Fatar 88 masterkeyboard, een Motif XS Rack en een Nocturn 49 midicontroller.

Bij de Nocturn is alleen het keyboard zichtbaar, maar als ik de knoppen nodig heb, druk op een joystick en schuift de controllen naar buiten, zodat ook de knoppen bedienbaar zijn.

Boven op de onderkast komen 3 monitoren, daar ik ook veel met softsynths werk.

top.jpg

Ook komt de Cubase controller CC121, interface Emu 1820 en de computer in het geheel.

Daar de kast op wielen staat, kan ik makkelijk aan de achterkant eventueel bedrading aanpassen.

Het wordt een compact geheel en er is geen bekabeling te zien.

Het komend weekeinde ga ik hem inrichten en zal er foto's van plaatsen.

hoe komen den mensen hier toch aan die mooie werkplaatsen?

ik moet alles doen in een klein aparte mentje... :?

Vandaag de instrumenten en monitoren geplaatst.

Morgen ga ik de boel aansluiten en genieten van het geheel.

gemonteerd.jpg

zo, dat is mooi!

lijkt wel een foto uit de 70/80er jaren!

Eeg mooi gemaakt, maar niet erg praktisch lijkt me?

De foto is vanmiddag gemaakt, maar wel grappig dat het iets vintage-achtig heeft. Ik ben 63 jaar, dus daar heb ik wel wat mee.
Ik heb de opstelling juist op deze manier gemaakt omdat ik het erg handig vind alles om me heen te hebben en dit binnen handbereik te kunnen bedienen. Het is een manier van werken die ik al jaren hanteer en dat bevalt me prima.
Maar ieder heeft zijn eigen manier van werken en dat is maar goed ook.
Ik ben nu ook een laserharp aan het maken, die totaal anders is dan de bestaande. Dat is natuurlijk ook een gimmick, want met een aantal toetsenborden voor mijn neus kan ik meer, dan ik ooit op een laserharp zal kunnen. Ik vind het erg leuk om synth's op diverse manieren aan te sturen. Ik zal nieuwe ontwikkelingen posten.

Ik vind 't een mooi stukje werk - maar het zou niks voor mij zijn, als je nu bijv. een ander toetsenbord aanschaft past 't al gelijk niet echt meer.

Waar zet je je monitorspeakers precies? Ik neem aan dat je wel nog graag die driehoek wil behouden, maar als je zo 3 schermen voor je neus hebt wordt dat al wat lastiger.

Waar zet je je monitorspeakers precies? Ik neem aan dat je wel nog graag die driehoek wil behouden, maar als je zo 3 schermen voor je neus hebt wordt dat al wat lastiger.

misschien zijn dit die nieuwe speakerschermen waar ik laatst wat over hoorde. die schermpjes die tegelijkertijd als speaker en als beeldscherm functioneren?

Hoe bedien je de PC?

Onder de linker en rechter monitor komt nog en plankje, waar het toetsenbord komt te staan en nog wat kleinere dingen. De muis heb ik altijd op een houder die aan de rechterkant van mijn zitbankje bevestigd is.

Ik vind 't een mooi stukje werk - maar het zou niks voor mij zijn, als je nu bijv. een ander toetsenbord aanschaft past 't al gelijk niet echt meer.

Het is helemaal waar, dat als je een andere opzet kiest het één en ander niet meer past. Deze kast was ook bestaand en heb ik ook weer aangepast. Dat is voor mij een deel van de hobby. Ik ben een echte knutselaar. Ik snap dat dat niet voor iedereen zo is.

Met de speakers wil ik nog wat gaan experimenteren. Meestal werk ik met de koptelefoon, daar mijn vrouw in dezelfde ruimte met haar fotografiehobby bezig is. Ik had de speakers altijd aan de muur bevestigd, dan hangen ze wat verder van me af, wat ik persoonlijk wat prettiger vind. Ik heb aan de linkerkant een gehoorprobleem, dus grijp ik al snel naar de koptelefoon. Maar afmixen moet toch echt via de speakers.

heel gaaf gedaan rinycub. Het lijkt me totaal niet praktisch, maar het heeft absoluut een geweldige old skool uitstraling.

Monitoren zou je op oorhoogte kunnen zetten naast de kast (op stands), dat ziet er ook nog eens mooi uit denk ik.

Ziet er goed uit, je bent de eerste die flatscreen weer een CRT uitstraling durft te geven (net alsof er 3 TVS boven staan )

Ziet er goed uit, je bent de eerste die flatscreen weer een CRT uitstraling durft te geven (net alsof er 3 TVS boven staan )

Dat kwam ook het eerste bij mij op ,toen ik de kast zag . :)
Ook ben ik altijd bang voor zo iets als je eens tussen gear gaat wisselen.
Staat het er later wel eens bij, of gaat het passen ?
Wel leuk gedaan overigens.............

Hoi Rinycub,

Heel mooi gedaan.
Ik vind het er best wel functioneel uitzien.

Alleen de Kronos lijkt me wat lastiger (staand?) te bespelen.
Die zou ik toch naar onderen hebben geplaatst.

Maar ik doe het je niet na. :)

Hoi Rinycub,

Alleen de Kronos lijkt me wat lastiger (staand?) te bespelen.
Die zou ik toch naar onderen hebben geplaatst.

Ik heb vanmiddag voor het eerst met deze opzet gespeeld. De Kronos staat schuin naar voren en dat maakt het zicht op het display zeer aangenaam.
Bij de Kronos moet ik alle knoppen kunnen bedienen en vandaar dat deze bovenin zit. Het onderste keyboard is een master keyboard.
Daar ik al wat ouder ben, zit ik altijd terwijl ik speel.

Hier een link met een mp3 van mijn eerste ruwe opname tijdens het uitproberen vanmiddag.
http://www.mensport.net/Nature.mp3

Back