Synths om drones mee te maken

Sjaak

Ouwe rot
Ik heb momenteel een DSI Poly Evolver en die bevalt mij heel goed maar ik ben gewoon eens benieuwd wat er nog meer te krijgen is als je drones wilt maken. Ja, modulars maar waar begin je dan? Tis voor live gebruik, dus degelijk, betrouwbaar en compacte omvang zijn belangrijk. Shoot! :okdan:

Laatst gewijzigd:
ooh hij bedoelt drones en geen soundscapes...
nou ja morpheus genereert soundscapes en geen drones :D

Ik heb wel eens iemand daar eec CS-15 voor zien gebruiken, die heeft een VCA die he zo kunt instellen dat hij altijd open blijft staan. Mijn Matrix 6 kan dat ook. Lekker complexe bakken ook voor uren modulatieplezier, de Matrix moet je alleen wat beter voorprogrammeren en voorzien van pedalen en/of een controller.

Ik heb momenteel een DSI Poly Evolver en die bevalt mij heel goed maar ik ben gewoon eens benieuwd wat er nog meer te krijgen is als je drones wilt maken. Ja, modulars maar waar begin je dan? Tis voor live gebruik, dus degelijk, betrouwbaar en compacte omvang zijn belangrijk. Shoot! :okdan:

Er is niets beters voor drones als een modulair.
En ook nog compact, betrouwbaar en geschikt voor life dan blijft er maar 1 over: Clavia G2.

Niet om flauw te zijn, maar je kunt met alle synths (goede) drones maken, wat mis je in de Evolver dat je een andere synth hiervoor nodig denkt te hebben ?

Ik zou daar ook een Nord Modular voor aanraden. Alles is dan te programmeren op pc, maar de presets werken ook gewoon zonder pc. En er zijn voldoende knoppen op om het geluid te laten evolueren.

Niet om flauw te zijn, maar je kunt met alle synths (goede) drones maken
Dat is waar en ook niet waar. Je kan iets drone-achtig maken met de meeste synths, maar als je maar 1 LFO hebt die enkel de pitch of cut-off kan moduleren zijn de mogelijkheden wel erg beperkt. Als je dan bv. gaat vergelijken met de tiental opties voor de envelopes van de Andromeda A6, dan merk je echt wel een verschil hoor.

Laatst gewijzigd:
Eddy, 'tuurlijk is iets als meer mogelijkheden hebben, maar een lage noot vasthouden is al een drone, en de TS heeft een Evolver - die barst van de (modulatie) mogelijkheden, dus de vraag blijft: wat denkt hij te missen in de drones die daar uitkomen ?

En edit: de Modular is natuurlijk geweldig voor drones, daar gebruik ik de G1 ook vaak voor. Dus wat die betreft zijn we het eens. Maar drones uit de AX73 (bijvoorbeeld) vind ik ook erg lekker, vanwege de manier waarop de VCO ontstemt. En 8-bit drones uit m'n SK-1 zijn ook dik. En...en... :)

Ik heb al gemerkt dat er heel veel interpretaties zijn van het woord "drone", dus het zal vooral daarmee te maken hebben. Voor mij zijn dat bassige organische geluiden die niet te vaak herhalen en waarbij je na een uur luisteren naar een noot nog altijd nieuwe dingen ontdekt. Voor andere is een bas al goed genoeg, en voor nog anderen is een hoog sample&hold-achtig gepiep ook al een drone.

Met een Evolver kom je denk ik idd al een heel eind (afgaande op de specificaties, ik heb er nog niet op gespeeld), maar de TS zegt ook niet dat hij iets mist in de drones van de Evolver. Hij wil er gewoon nog een andere synth bij als ik het goed voor heb. En los daarvan, zolang het geen modular is, kan je wel altijd iets missen wat je geluid beter zou kunnen maken. De PWM op de JP-8000 bv. is op bepaalde settings heel leuk om drones te maken, maar als je dan de LFO van de PWM wil moduleren of er een loopende EG op wil toepassen, dan zit je vast. Geen probleem op zich, daar kan je min of meer rond werken, maar de reden waarom we allemaal meerdere synths hebben is omdat ze allemaal wel ergens iets missen, nee?

multimoog heeft een drone knop
ms20 kan je mooi mee dronen
a6 natuurlijk
ems synthi
sonic six
voyager heeft ook een vca bypassknop
etc etc etc.

vind zelf belangrijk dat de oscillators mooi langs elkaar kunnen glijden, niet te snel locken of alleen met hogere frequenties interfereren. lekker vette basissound scheelt al bijna een extra lfo en maakt de sound levendiger.

Als je live drones wil maken lijkt een analoge synth die de gate open kan houden zonder dat je een toets moet induwen wel handig. Een prophet 08 kan dat, dus een evolver wellicht ook. Wat analoge efx achter de evolver hangen lijkt me ook handig (ik vind de delay in evolver persoonlijk maar niks dus een mooie delay erachter is wel handig). Voor iets meer handson lijkt een CS15 inderdaad een mooie optie.

Wat ik ook mooi drones vond was een matrix 1000 in "gitaar" mode (dus alle stemmen op een verschillend midi kanaal) en dan kleine pitch-bends sturen naar elk stem appart. Da's al wat moeilijker live.

zonder dat je een toets moet induwen wel handig

dat kun je ook oplossen met een beetje

ducktape.jpg

Back