Hoort misschien niet helemaal hier thuis, maar ook dit lijkt me een project waar mensen baat bij kunnen hebben. Er zullen hier heel wat mensen zijn die nog een ouderwetse taperecorder gebruiken. Onlangs ben ik ook eigenaar geworden van een recorder. Deze blijkt wel nog wat onderhoud nodig te hebben, wat ik niet vreemd vind voor een recorder uit de jaren tachtig(?). Hij deed er tien minuten over om een volle band (550 m) vooruit te spoelen. Terugspoelen ging iets sneller. Volgens de handleiding zou dit twee minuten moeten zijn.
Het beestje dus uit elkaar geschroefd en alle transportdelen grondig gereinigd. Verder de drie bewegende assen (reel's en capstan) helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en van nieuwe smering voorzien. De frontplaat met alcohol goed schoongemaakt, want die lag er toch af. Wat was die smerig van ik gok nicotineaanslag in combinatie met bruin van de tape. Het bovenste deel oogt weer als nieuw nu
.
De recorder doet het nu inmiddels al een stuk beter. Bijna vier minuten om een volledige band vooruit te spoelen en twee en een halve minuut om hem weer terug te spoelen. Ik heb zo'n vermoeden dat er ook in de motoraanstuurelektronica iets niet helemaal lekker zit. Zal vast iets met elco's enzo te maken hebben.
Verder is er een kanaal waar op zijn minst de vu meter een flinke dc spanning voor zijn kiezen krijgt. Tenzij voor dat kanaal monitoring aangezet wordt. Lijkt me dus iets niet lekker in een van de afspeelversterkers.
Helaas moet men ook slapen en werken tussen het hobbyen door dus wordt vervolgd.
Het beestje dus uit elkaar geschroefd en alle transportdelen grondig gereinigd. Verder de drie bewegende assen (reel's en capstan) helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en van nieuwe smering voorzien. De frontplaat met alcohol goed schoongemaakt, want die lag er toch af. Wat was die smerig van ik gok nicotineaanslag in combinatie met bruin van de tape. Het bovenste deel oogt weer als nieuw nu
.De recorder doet het nu inmiddels al een stuk beter. Bijna vier minuten om een volledige band vooruit te spoelen en twee en een halve minuut om hem weer terug te spoelen. Ik heb zo'n vermoeden dat er ook in de motoraanstuurelektronica iets niet helemaal lekker zit. Zal vast iets met elco's enzo te maken hebben.
Verder is er een kanaal waar op zijn minst de vu meter een flinke dc spanning voor zijn kiezen krijgt. Tenzij voor dat kanaal monitoring aangezet wordt. Lijkt me dus iets niet lekker in een van de afspeelversterkers.
Helaas moet men ook slapen en werken tussen het hobbyen door dus wordt vervolgd.

Maar ik heb er echt geen verstand van, ik had zelf capstan problemen met mijn Tascam, heb er wel tijd en moeite in gestoken maar besloten dat ik echt a-technisch ben.