Fostex A8 onderhoud

Kaftoeter

Doet ook reparaties...
Hoort misschien niet helemaal hier thuis, maar ook dit lijkt me een project waar mensen baat bij kunnen hebben. Er zullen hier heel wat mensen zijn die nog een ouderwetse taperecorder gebruiken. Onlangs ben ik ook eigenaar geworden van een recorder. Deze blijkt wel nog wat onderhoud nodig te hebben, wat ik niet vreemd vind voor een recorder uit de jaren tachtig(?). Hij deed er tien minuten over om een volle band (550 m) vooruit te spoelen. Terugspoelen ging iets sneller. Volgens de handleiding zou dit twee minuten moeten zijn.

Het beestje dus uit elkaar geschroefd en alle transportdelen grondig gereinigd. Verder de drie bewegende assen (reel's en capstan) helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en van nieuwe smering voorzien. De frontplaat met alcohol goed schoongemaakt, want die lag er toch af. Wat was die smerig van ik gok nicotineaanslag in combinatie met bruin van de tape. Het bovenste deel oogt weer als nieuw nu :).

De recorder doet het nu inmiddels al een stuk beter. Bijna vier minuten om een volledige band vooruit te spoelen en twee en een halve minuut om hem weer terug te spoelen. Ik heb zo'n vermoeden dat er ook in de motoraanstuurelektronica iets niet helemaal lekker zit. Zal vast iets met elco's enzo te maken hebben.
Verder is er een kanaal waar op zijn minst de vu meter een flinke dc spanning voor zijn kiezen krijgt. Tenzij voor dat kanaal monitoring aangezet wordt. Lijkt me dus iets niet lekker in een van de afspeelversterkers.

Helaas moet men ook slapen en werken tussen het hobbyen door dus wordt vervolgd.

Attachments

• 2011-10-27 20.57.03.jpg
    2011-10-27 20.57.03.jpg
    73,1 KB · Bekeken: 122
  • 2011-10-27 21.44.14.jpg
    2011-10-27 21.44.14.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 89
  • 2011-10-27 22.08.12.jpg
    2011-10-27 22.08.12.jpg
    43,9 KB · Bekeken: 98
  • 2011-10-27 23.59.58.jpg
    2011-10-27 23.59.58.jpg
    54,9 KB · Bekeken: 93
Wat is er zo ku klux klan aan? Ik heb er een mooie servicehandleiding bij met duidelijke schema's en een beschrijving. Lijkt me toch dat er dan uit te komen moet zijn.

Op audiofreaks.nl en tapedeckforum.nl zit veel kennis en met name op die eerste veel activiteit (maar die tweede is ook een actief forum!), mocht je specifieke vragen hebben.

Veel succes met de reparatie! Is het allemaal direct drive of zijn er ergens snaren die je moet vernieuwen?

Op audiofreaks.nl en tapedeckforum.nl zit veel kennis en met name op die eerste veel activiteit (maar die tweede is ook een actief forum!), mocht je specifieke vragen hebben.

Veel succes met de reparatie! Is het allemaal direct drive of zijn er ergens snaren die je moet vernieuwen?

Bedankt voor de tip!

Alles is met snaar, geen enkele directdrive (zie foto 1). Wonder boven wonder lijken alle snaren nog prima in orde, niet noodzakelijk ze te vervangen. Ik heb ook nog geen slippende snaar kunnen opmerken. Het lijkt er wel op dat de motoren wat weinig power hebben.
Tevens wil de capstan niet altijd draaien. Soms hoor ik hem zoemen, voel een beetje koppel, maar niet genoeg om het vliegwiel op gang te krijgen. Precies als een startmotor die net niet ronddraait omdat de accu te leeg is. De snaar slipt op dat moment niet dus lijkt me dat de motor niet genoeg stroom krijgt door of een defecte tor of ic of gare elco's. Mijn gevoel zegt dat laatste maar dat kan ik binnenkort met zekerheid zeggen.

Koolborstels zijn geloof ik wel te vervangen, maar makkelijk is het niet meen ik. Moet je slijpen en zo. Het zijn wat dat betreft net kleine wasmachines ;) Maar ik heb er echt geen verstand van, ik had zelf capstan problemen met mijn Tascam, heb er wel tijd en moeite in gestoken maar besloten dat ik echt a-technisch ben.
Ik zit op het Analog Audio forum, die hebben eens in het jaar een techniek meeting hier in Den Bosch, daar heb ik mijn Tascam afgegeven aan een forumlid. Misschien een idee om op dat forum wat rond te vragen, zijn erg vriendelijk en behulpzaam (veel zelfde lui als op AF forum, maar misschien iets laagdrempeliger).

De motorproblemen betreffende de capstanmotor lijken niet in de motor zelf te zitten. De aanstuurelektronica geeft een motorspanning en deze begint na een tijdje random uit te vallen (voedingsspanning blijft dik in orde). Lijkt dus een thermisch gerelateerd issue gezien de motor altijd draait bij inschakelen en pas na een tijdje problemen begint te geven. Als de motor is losgekoppeld geeft de motorspanning hetzelfde gedrag (wegvallen) dus de motor kan ik daarmee uitsluiten lijkt me. Verder heb ik alle solderingen van het betreffende circuit opnieuw gesoldeerd. Helaas zonder resultaat. Dat wordt nog even een helse zoektocht naar wat dan wel het probleem is. Maar vinden zal ik het. Ik zie het maar als een cursus analoge electronica. De praktijk is immers de beste leerschool.

Wat betreft elco's (preventief) vervangen. Ik meet elco's altijd na na het desolderen. En eigenlijk altijd geeft deze goede meetwaarden (juiste capaciteit, lage esr uitgevoerd op twee meetfrequenties). De enige elco's die idd aan vervanging toe zijn blijken dat ook altijd heel duidelijk te zijn en nameten is dan alleen nog met een ohmmeter zinvol om te verfieren dat ze idd kortgesloten zijn.

De elco's zijn het iig ook niet.

Tijdens het analyseren van het capstanmotorissue zul je natuurlijk zien dat het niet optreedt. En dan stopt ie toch weer even en zodra je de multimeter beetneemt gaat de capstan als een zonnetje draaien. Totdat je je multimeter uit handen legt. Dan gaat ie weer haperen. En pak je je multimeter dan draait ie weer als een zonnetje. Precies als in de tekenfilm. Ook hapert ie steeds minder en nu heb ik hem al een tijdje niet meer zien haperen. Lijkt wel alsof er toch iets van elco's ofzo zijn die door wat draaiuren nu weer gereconditioneerd zijn. Hij heeft voorheen immers 15 jaar op zolder gestaan zonder ook maar enige spanning te voelen.

Opnemen doet ie overigens maar op 7 kanalen (of misschien ook wel 8 maar dan is weergeven maar 7). Ook zijn niet alle kanalen even luid met opname of weergave. Wat wel mooi is; de beperking van deze recorder is dat je maar op 4 van de 8 kanalen simultaan kunt opnemen. Of 1 t/m 4 of 5 t/m 8. Dus bv kanaal 3 en 5 tegenlijk opnemen kan niet. Er zitten echter wel 8 identieke opname/weergave versterkers in. Hij zou dus relatief eenvoudig te modden moeten zijn tot 8 kanalen simultaan opnemen.

Voor nu ga ik de recorder maar lekker gebruiken voordat ik er verder aan ga knutselen. Kijken en vooral luisteren wat er nu echt storend is en wat niet. Binnenkort misschien toch maar een rondje recappen en nieuwe snaren erop om het onderhoud af te ronden.

Op de valreep het probleem toch gevonden. Ik wilde de recorder in elkaar gaan zetten, maar toch eerst nog even proberen of dat zinvol is natuurlijk. En de capstan draait weer erg moeizaam en gelukkig bleef ie dat doen. Na wat meten een rotte condensator weten op te sporen.

In het terugkoppelcircuit van de capstanmotorregeling zit een zaagtandgenerator. Deze had veel moeite met het willen oscilleren. Twee foliecondensatortjes parallel worden gevuld door een weerstand en samen met een comparator en een resettorretje vormt dit de zaagtandgenerator. Nameten leerde dat een van de twee condensatortjes een serieweerstand had van tegen de 10 kohm. Belachelijk hoog dus. De capaciteit was overigens nog steeds helemaal ok. De twee condensatortjes parallel maken met 8,2 nF en 2,2 nF samen 10,4 nF. Dus alle 10 nF foliecondensatortjes die ik in huis had nagemeten en degene die 10,4 nF gaf eruit gepikt en erin gesoldeerd. Lopen als een zonnetje nu weer.

Conclusie is dus (om de discussie maar weer eens een keer aan te zwengelen) dat je met recappen (elco's) lang niet alle problemen oplost of voorkomt. Dit maakt eigenlijk des te meer dat ik aanhanger blijf van de theorie "don't fix it if it ain't broke" of meer toegespitst op reparatie "only fix what is broke".

Back