Korg ER-1 vs EMX

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Is een EMX qua sound te vergelijken met een ER-1? Zeg maar een ER-1 'Deluxe'?

Ik begrijp dat ze dit aan sounds hebben:

ER-1
10 Parts:
-4 synthesizer parts
-2 audio in parts
-2 hi-hat parts
-1 crash cymbal part
-1 hand clap part

EMX:
16 parts:
-5 synth parts
-9 drum parts
-1 synthesizer accent part
-1 drum accent part

Totaal niet te vergelijken. De ER-1 is namelijk alleen een drum machine (drum synth), waaruit je alleen percussion geluidjes kan halen. Geen keyboard synth sounds dus.

ah okay..

maar kan je qua drumsounds dezelfde of vergelijkbare drumsounds maken met de EMX als op de ER-1?

Ik vraag dit omdat ik er aan denk een ER-1 te kopen... maar ik kan mss net zo goed een EMX aanschaffen als die hetzelfde kan als de ER-1

Wat ik er van begepen heb, corrigeer me s.v.p. als ik het fout heb:

EMX heeft voor de synth parts MMT modeling, en voor de drumparts PCM samples.

Ik denk dan dat het drum gedeelte van de EMX gelijk is aan de oudere ER-1. Je kan met de synth parts natuurlijk ook drum sounds maken.

Ik heb er ook over nagedacht om een ER-1 of EMX te kopen, maar het schijnt dat de snare heel zwak is op de ER-1. Als dit op de EMX ook zo is, dan is dat voor mij een dealbreaker. Pas na layeren van meerdere snares wordt het wat.

Ik ken de EMX niet. De ER1 heeft PCM samples voor de hats, crash en clap (909 samples). Verder zijn 4 DRUMsynth parts waarmee je kicks, snares en tomtoms mee kan maken. Electronisch dus (denk kraftwerkian bleeps etc). Het is zeker niet een "main" drum machine, maar wel een leuk ding. We gebruiken hem wel eens in de band ook. Als je een 808 of 909 wil, dan moet je die kopen.

In dit liedje zijn alle drums/percussion geluidjes ER-1: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=132968&highlight=stargazer

Succes.

Thnx voor de reacties..

@Storm
Cool nummer.. met nog wat extra afwerking wordt het best een vette track..

Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden qua electribe... ik zie telkens dat dei er-1's nu voor rond de 200,- worden aangeboden, dat vind ik echt ff too much..

Motion nog wat zit er ook op, dat is best leuk meen ik me te herinneren. Ik was er overigens vrij ontevreden over en ik heb hem dan ook maar een half jaartje gehad (ER-1). Sound stond me niet echt aan en qua mogelijkheden behoorlijk beperkt (in ieder geval voor wat ik verwacht van een drumsynth uit die tijd).

Tja, dan zul je ze allemaal moeten proberen... Ik heb ea-1, er-1 en esx gehad. Nu alleen nog een EMX. En ben ik blij mee. Maar dat zal niet voor iedereen gelden.
ER-1: de synthdrum parts zijn analog modelling, de EMX is sample based voor drumsectie. Beide voor- en nadelen.
ER-1 is alleen drummachien, de EMX is veel uitgebreider (behoorlijk uitgebreide synthsectie, 5x monofoon, met diverse synthesevormen).
Waar ik erg blij van wordt: bedieningsgemak. Ik vind de electribes erg intuitief werken.
Overigens is de EMX ook dan als externe sequencer te gebruiken, dus je kunt er ook altijd bijv een novation 303/808/909 kloon aanhangen. Eigenlijk is een EMX een soort EA-1 + ER-1 + nog wat extra's.
Voor een ER-1 moet je wel voor 120-150 kunnen vinden. EMX voor 250-350. Schat ik in.

Ik vind ze allemaal wel geinig (behalve de M en de A).

Ik moet er nog maar even wat dieper induiken.. die ESX is ook wel cool...

Alleen dat monofone bij al die dingen.. das best jammer..

De electribe MX is een helehoop meer dan de electribe R, Hij heeft een synthesizer met meer synthese vormen dan een electribe A. Meer drummogelijkheden dan een Electribe R en daarbij ook nog extra functies uitgebreide filter, ...

ER-1
10 Parts:
-4 synthesizer parts
-2 audio in parts
-2 hi-hat parts(open en closed)
-1 crash cymbal part
-1 hand clap part
- 1 Drum Accent part
- built in Delay

EMX:
16 parts:
-5 synth parts
-9 drum parts
-1 synthesizer accent part
-1 drum accent part
- audio ins
- Buizen
- built in effects and filters

Alleen dat monofone bij al die dingen.. das best jammer..

Aan alle bakken zitten nadelen. Als ze dan eens alles-in-1-zijn (bv Roland MV8000/8800) zijn ze vaak duur en/of erg moeilijk te doorgronden.

Ik heb zelf liever wat meer eenvoudige hands-on apparaten dan 1 ingewikkelde alles-in-1-box.

Maar je zult zelf uit moeten vinden wat je ligt. Tweedehands val je zelden een buil ergens aan, dus goed inlezen, niet teveel betalen en gaan met banaan.

enigszins gerelateerd: Jullie kennen vast wel de mooie video's van Harlem Nights, ook meerdere malen gepost hier op Synthforum. Voor zijn drums gebruikt 'ie een ESX.

Nou wil ik eigenlijk iets kleins en snels om mee te jammen wat wel een setje leuke 808s en Linn samples heeft. Die 808, dat geloof ik wel, maar vaak zijn dat soort dingen de typisch gehypte overprocessed 808s in plaats van de droge rauwe sounds, en of er Linn in zit is al helemaal de vraag.

Omdat een EMX goedkoper is was ik daar eerst naar aan 't kijken. Ik heb al eens een MPC1000 gehad en ook al was 'ie leuk, 16-steps op de fatsoenlijke manier zijn leuker dan pads. Ik vertik 't om een 16-step box aan een sampler of aan een computer te hangen - dus is het correct dat ik dan alsnog voor een ESX moet gaan, of heeft de EMX al het ruwe droge materiaal er al in zitten?

Machinedrum met UW kan natuurlijk ook maar is gelijk weer een klap duurder en ik wil het ook weer niet -al- te gek maken.

Je kan ook een RS7000 kopen.. Heb ik ook gehad, en hij kan wat jij wil...
Dat ding kan denk ik ook meer als een Electribe EMX. Eigenlijk kan die alles :-)

Maar het is wel een lompe plastic bak..

Ja, dat lomp en Yamaha's aanpak van x0x (ik heb een RM1x gehad) is wat me wat tegenstaat. Ook vond ik de ingebouwde geluiden niet om over naar huis te schrijven. Naja, dat wordt dus sparen voor een ESX.

Ja, dat lomp en Yamaha's aanpak van x0x (ik heb een RM1x gehad) is wat me wat tegenstaat. Ook vond ik de ingebouwde geluiden niet om over naar huis te schrijven. Naja, dat wordt dus sparen voor een ESX.

+1

ESX zou kunnen wat je wilt, maar een ES-1 kan dat ook. Alleen zijn die minder uitgebreid/flexibel

Voor de prijs vond ik de EMX zn geld niet waard kan kan je beter en ESX nemen want op de sounds van de EMX ben je vrij snel uitgekeken. Wat je ook niet moet vergeten is dat de sequencers van beiden echt erg spartaans zijn en zo goed als geen resolutie hebben. Dus zeker als je een MPC gehad hebt is dat echt een stap terug.
Als het je om de samples gaat is de ESX zeker the way to go. Die synth op de EMX stelt namelijk echt helemaal niks voor.

Ik kan het weten ik heb ze allemaal gehad, en vond de ESX het meest diep gaan.
Ik heb ze uiteindelijk ook allemaal weer weg gedaan voor een Jomox airbase combinatie met Live als sequencer. Gewoon op dat het qua geluid veel beter klinkt.

Ok, op basis van jullie feedback ga ik voor een ESX. Ik denk nl dat ik samples ga missen.. Effe een coole vocal er in, een lekkere drum sound..

Hehehe.. eigenlijk wilde ik zo'n ER-1 kopen op basis van dit filmpje:

enigszins gerelateerd: Jullie kennen vast wel de mooie video's van Harlem Nights, ook meerdere malen gepost hier op Synthforum. Voor zijn drums gebruikt 'ie een ESX.

Mooi geluid id. Maar zit wel een andere buis in las ik. Je kunt op SF vinden om welke het gaat. In 1 van zijn track threads.

Buizen verwisselen is wel aan te raden idd, Maakt dat je ze nog verder kan oversturen, maar dan toch wel mooie manier, integenstelling tot de originele buis die na 25% gewoon bout klinkt, vond ik dan.
@ Furious5, dan koop je die toch gewoon later,sample je te pletter en verkoop em weer ;) die effecten etc zitten heb je op de esx ook.

Back