Bottleneck in FL/Cubase, maar waar?

UtopiaMastering

Stamgast
Geachte Mede-SF'ers!

Ik ben in het bezit van een amd systeem dat ergens een bottleneck geeft in audiosoftware (cubase, fruityloops, reason). ff de specs eerst:

mb : asus m4n78-am v2
cpu : amd 1055t @ 3500
mem : kingston 2 x 2g ddr2 800 @ 833
geluidinterface : m-audio audiophile 24/96 pci (geen e dus)

Het geheel zit gemonteerd met een 240mm lc setup, dus te temps van de cpu zijn absoluut geen probleem. Ik gebruik ook de Delta-Asio drivers.

Nu doet het probleem zich als volgt voor: Als ik in de software bezig ben zie ik een cpu load van 99-100%, terwijl ik in de task manager slechts 6x50% zie +/-. Hij verdeelt alles netjes over alle 6 de kernen en er is er geen 1 die full load behaalt. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan naar wat die cpu load binnen de software in zal moeten houden maar ik kom er niet meer uit atm. De latency verhogen levert wel winst op, maar je behaalt dan nog geen 100% in de software, en 100 op task mngr. Irq is 18 en lijkt niet gedeeld te wezen. Verder maak ik gebruik van asio drivers

Wat zal hierin het probleem kunnen zijn? Cpu lijkt me geen probleem op het moment of is het aantal kernen te klein? Of zou het geheugen of de oudere pci interface de bottlneck zijn..?

bvd!

Ik denk dat dit net zo goed of beter beantwoord wordt op http://gathering.tweakers.net

Maar je ziet altijd een hele hoge belasting? Kan zijn dat er tijdelijk één core vol belast wordt door slecht geschreven software. Heb je het ook al eens zonder ASIO drivers geprobeerd?

euh, heb je altijd die 100% of alleen met bepaalde software/plugins?
Als je je bitdepth/samplerate idioot hoog hebt staan kan ie ook een beetje lastig doen. Bij de oudere cubase versies moest je volgens mij multi CPU enablen ergens in het menu, maar ik heb nog nooit gekke cpu belasting meegemaakt zonder daarbij (te) zware VSTs te draaien.

Had overigens bij een vriend van me ooit een dergelijk probleem dat veroorzaakt bleek te worden door een wazige mouse driver. geen idee waarom.

probzo.jpg

De vraag staat ook op tweakers, ofc ;)

Ik gebruik norton free security scan, om te kijken of er geen trojan cookies op staan,
de wifi moet ik ook uitzetten..

en anders je FL project is grondig checken naar cpu vreters !!??

Ik weet wat ik doe met computers. Ben notabene een pseudo ict'er ;)

Er staan geen virussen op, of trojans, of spyware. Veel w7 functies zijn uitgezet via auslogics boostspeed. Ook als ik het terug breng naar het origineel heb ik er nog last van.

Ik weet wat ik doe met computers. Ben notabene een pseudo ict'er

tja euhmmm, okey,
Door trojan cookies had ik overlaatst gewoon geen dual core meer
en dienen cooler maar opslaan...

Anders alles één voor één in je FL project is afzetten

En zo nen Task manager moet ook afstaan,
'k gebruik zo al jaren taskinfo, en daar hapert cubase door

de sv.host task zie ik ook staan,, is dat niet van norton ?? :)
ik scan allen met de free norton scan, geen realtime tasks, en als die iets vind, image terugzetten...

In je master bus .. Reverbs Vragen ook veel CPU..

Brrr, en windows messenger tegelijk laten draaien ??

alé, ik wil je maar helpen he !! :) :)

En anders de Latency verhogen,, ??

prob2z.jpg

Nee, ik gebruik geen anti virus. Installeer het incidenteel, maar over het algemeen weet ik wel wat je wel en niet moet doen. Begin het vermoeden te krijgen dat het geheugen me nekt...

Msn vreet amper cpu/mem. Niet dusdanig dat het problematisch kan worden iig.

tja, van problemen met snelheid van geheugen heb ik nog geen ervaring mee..

Zeg, dienen ILBridge64,, is dat een 32 bit naar 64 bit converter ,??

als je op "deze computer" rechter muisknop doet, en dan naar eigenschappen, geavanceerd gaat, dan kun je instellen of je je pc wilt optimaliseren voor programs of background services, nou klinkt het wellicht vreemd, maar windows ziet "audio" als een background service. dus als je dat instelt zou je eventueel wat meer overhead kunnen creeren voor jezelf.

moeite waard om te proberen iig.

succes!

tja, hier m'n witte macbook van 2009, XP SP2 maar zeker geen referentie !! :) :)

whitemacbook-2009-memtest.jpg

Cubase toont niet CPU-usage maar probeert dat af te leiden uit hoe "druk" de audio driver het heeft; het is een indicatie hoeveel meer werk de core waarop de audio driver draait er nog bij kan hebben voordat de kans op stotteren en klikken fors toeneemt. Dat gaat bij multicore systemen natuurlijk niet op.

Bron: http://www.soundonsound.com/sos/oct09/articles/qa1009_1.htm

Heb je verder ook problemen? Of is het alleen dat die meter onzin aangeeft? Dan zou ik me er niet al te druk om maken.

deze ook allemaal aangezet in options > audio?

Overigens heb ik last van hetzelfde, maar dan pas bij 40 assigned effecten kanalen elk met eq en 50 instrumenten.
Ik weet niet hoeveel er tegelijk bij jouw project loopt? Misschien dat FL studio 't gewoon niet trekt?

Attachments

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    3,5 KB · Bekeken: 146
Back