Een hardcore studio

KrisvdAssem

Ouwe rot
Hey, ik was benieuwd of jullie weten wat er in een hardcore studio moet staan.
Ik ben een low budget amateur dj van 14 jaar die het volgende heeft staan:

Een laptop met fl 10
Een midi keyboard
Een versterker van AKAI
Een EQ van AKAI
Een EQ van Pioneer
4 boxen

Wat zou nog meer van pas komen?

dump die hifi zooi en schaf een degelijke audio interface + monitoren aan...dan kom je al een heel eind!

marktplaats.nl en het te koop gedeelte van dit forum voor al uw goedkoper dan nieuw shizzle :-)

Je hebt ze in allerlei verschillende prijsklasses. Omdat je een laptop hebt moet je kiezen voor een USB of firewire interface. Nieuw zijn de goedkoopste (die een beetje fatsoenlijk zijn) rond de 100 euro, tweedehands moet je misschien wel iets voor 50 op de kop kunnen tikken.

Ik zou gewoon met iets low budget beginnen en naar mate de jaren verstrijken steeds upgraden naar iets beters.

Ok, dus als ik het goed begrijp moet ik mijn laptop vervangen voor een table top. (Monitor en PC)
En daar een gluidsinterface ding opzetten?

(Ik ken al die termen niet)

Als ik jou was, en dit bedoel ik niet verkeerd, zou ik helemaal niks kopen!
Je hebt al een laptop en een afluisterset, meer heb je nu echt niet nodig.
Ga eerst eens heel veel lezen, op dit forum bijvoorbeeld!

En bovenal... ga maar eens muziek maken!
Als je over een of twee jaar nog steeds bezig bent zou ik pas iets gaan aanschaffen.

1. niks moet: er zijn verschillende opties, en hoewel iedereen gek is op speeltjes, wil dat nog niet zeggen dat je die speeltjes nodig hebt. In principe is een Computer/laptop + FL +midi keyboard + koptelefoon/speakers al genoeg om vrijwel alles te doen.
2. Audio interfaces die werken middels usb of firewire, kun je aansluiten op pc of laptop, daar zit geen verschil tussen verder.

Als ik jou was, en dit bedoel ik niet verkeerd, zou ik helemaal niks kopen!
Je hebt al een laptop en een afluisterset, meer heb je nu echt niet nodig.
Ga eerst eens heel veel lezen, op dit forum bijvoorbeeld!

En bovenal... ga maar eens muziek maken!
Als je over een of twee jaar nog steeds bezig bent zou ik pas iets gaan aanschaffen.

Eens. Gewoon lekker met FL op je huidige apparatuur gaan klooien. Je hebt al tools om muziek te maken. Betere tools kan altijd nog.

Inderdaad wat chielos zegt!

't Is HEEEEEEEEEL verleidelijk om gelijk van alles te kopen (als je er geld voor hebt ;) ), maar ga eerst eens even dingen lezen, uitproberen met het spul dat je al hebt, etc.

Je zal niet de eerste zijn die van alles koopt en een (half) jaartje later weer alles wegdoet, omdat iets anders leuker is geworden qua hobby, etc. (en ja, ik ken er genoeg die in 't begin zeiden: Nee echt, hier ga ik ZEKER mee door!! ;) )

Ik ben al een halfjaartje bezig hoor :)

En ik heb beetje bij beetje aangeschaft of gekregen.
Ik heb al wat miskopen gehad dus check nu alles 2 keer :)

Het probleem is dat ik de termen op dit forum niet snap.
Dus het lezen is een beetje moeilijk :(
Maar ik doe mn best ofcourse :)

Haha komt allemaal wel goed! :D
Ga idd al wat aan de slag en/of lezen. ;)

Van zodra er lekkere dingen uit je speakers komen , kan je eens overwegen om wat beter te kopen! :D

Mijn advies:

Aan een goede geluidskaart en setje goede boxen (monitor speakers) kun je je nooit een buil vallen. Daar zou ik echt voor sparen.

Voor de rest draait het in eerste instantie om lekker muziek maken. Verbaas de wereld met kontschoppende hardcoretracks en men zal het je vergeven dat ze niet perfect zijn afgemixt. Het gevaar bestaat dat je je blind gaat staren op techniek, terwijl het toch echt om de muziek draait. Wees creatief, pluk niet de gladgesampelde vocals van internet en versterk je onderscheidend vermogen. Leer bijvoorbeeld een synth te programmeren, dan kun je iets dat het gros al niet kan en klink je direct anders.

Ik heb ooit Barthezz geinterviewd en die mixte zijn wereldhit On the move op de oude boxen van zijn opa. Dat maakte ook niet uit, want de melodie is geweldig.

Nog een dingetje, aansluitend op Chielos: elektronische muziek maken is hard weken en kost veel tijd en energie. Steek je dus niet meteen in de schulden, maar ga eerst hard werken en kijk of je het leuk blijft vinden.

mijn tip :
koop jezelf een motu 828 mk1 (vind je voor 150)
en dan twee hs50m 300 intotaal
houd je fl als je daar al leuke dingen mee maakte

dan ga je lekker

Airmax en Aussie zijn ook een MUST in de hardcore studio toch?

hoera, het is tijd voor mijn 2cent aan mening:

ik zou dus NIET sparen voor die monitors (dat zijn "speciale boxen, die behoorlijk natuurgetrouw klinken" de oude boxen van je opa, die klinken waarschijnlijk wat warmer.. (dat deed de fabrikant, want mensen thuis vinden dat lekker klinken)

Als je het aan je jouw muziek aan je vriendjes geeft. dan luisteren die het thuis, op hun oude speakers.. of met kleine computer-speakertjes op youtube... dus, ze horen toch al niet wat jij heb gemaakt, zoals het bij jouw thuis klinkt.

over die geluidskaart waar sommige het over hebben (audio-interface)..
zolang jij niets opneemt..heb je ook niets aan inputs...
meerdere outputs is weer geinig als je outboard spul heb
(effecten die je in hardware vorm heb ipv lekker nep als vst in je computer)

maargoed.. hardware effecten heb je niet.. en daar heb je dus vst-plugins voor..
die kosten niets (google freeware vst) of een paar knaken.. in vele gevallen een stuk goedkoper dan externe hardware..
h
et enige waar ik dan over val.. ASIO
(heel simpel gezegt, dat is een drivertje voor je geluidskaart, en de meeste muziekprogramma's (die heten een DAW) kunnen gebruik maken van die ASIO driver.. en door deze te gebruiken krijg je minder latency (heel simpel gezegt, de tijd die je computer gebruikt om iets uit je speaker te krijgen, des te hoger je latency des te langer je moet wachten op je geluidje.. en dat is niet fijn als je op je midikeyboardje speelt). .

maargoed.. voor asio hoef je geen geluidskaart te kopen. google maar naar ASIO4ALL.. dat is een ASIOdriver voor generieke geluidskaarten (zoals die in je laptop zit)..

heh, spendeer geen geld.. maar spendeer je tijd om alle woorden die je niet ken te googlen..
en dan wat pagina's te lezen over het onderwerp..
spendeer geen geld.. maar kijk op youtube naar "tutorial <naam programma>"
tutorial is het engelse woord voor "lesje"

en doe lekker je ding.. wat de rest zegt.. wees creatief.. doe wat met de dingetjes die je ziet in die tutorials
google de dingen die je er niet van snapt..

en tadaa.. met de kennis van je zoektocht.. en je gedoe op orde op die laptop met dat midikeyboardje
kan jij de hardste hardcore maken die jij uit je vingers kan krijgen :)

oftwel.. je heb genoeg.. je heb alleen tijd/zin nodig

Back