hoera, het is tijd voor mijn 2cent aan mening:
ik zou dus NIET sparen voor die monitors (dat zijn "speciale boxen, die behoorlijk natuurgetrouw klinken" de oude boxen van je opa, die klinken waarschijnlijk wat warmer.. (dat deed de fabrikant, want mensen thuis vinden dat lekker klinken)
Als je het aan je jouw muziek aan je vriendjes geeft. dan luisteren die het thuis, op hun oude speakers.. of met kleine computer-speakertjes op youtube... dus, ze horen toch al niet wat jij heb gemaakt, zoals het bij jouw thuis klinkt.
over die geluidskaart waar sommige het over hebben (audio-interface)..
zolang jij niets opneemt..heb je ook niets aan inputs...
meerdere outputs is weer geinig als je outboard spul heb
(effecten die je in hardware vorm heb ipv lekker nep als vst in je computer)
maargoed.. hardware effecten heb je niet.. en daar heb je dus vst-plugins voor..
die kosten niets (google freeware vst) of een paar knaken.. in vele gevallen een stuk goedkoper dan externe hardware..
h
et enige waar ik dan over val.. ASIO
(heel simpel gezegt, dat is een drivertje voor je geluidskaart, en de meeste muziekprogramma's (die heten een DAW) kunnen gebruik maken van die ASIO driver.. en door deze te gebruiken krijg je minder latency (heel simpel gezegt, de tijd die je computer gebruikt om iets uit je speaker te krijgen, des te hoger je latency des te langer je moet wachten op je geluidje.. en dat is niet fijn als je op je midikeyboardje speelt). .
maargoed.. voor asio hoef je geen geluidskaart te kopen. google maar naar ASIO4ALL.. dat is een ASIOdriver voor generieke geluidskaarten (zoals die in je laptop zit)..
heh, spendeer geen geld.. maar spendeer je tijd om alle woorden die je niet ken te googlen..
en dan wat pagina's te lezen over het onderwerp..
spendeer geen geld.. maar kijk op youtube naar "tutorial <naam programma>"
tutorial is het engelse woord voor "lesje"
en doe lekker je ding.. wat de rest zegt.. wees creatief.. doe wat met de dingetjes die je ziet in die tutorials
google de dingen die je er niet van snapt..
en tadaa.. met de kennis van je zoektocht.. en je gedoe op orde op die laptop met dat midikeyboardje
kan jij de hardste hardcore maken die jij uit je vingers kan krijgen
oftwel.. je heb genoeg.. je heb alleen tijd/zin nodig