Een hardcore studio

Lekker met FL blijven werken. Als je dan het idee hebt dat je daar vette track uitkrijgt en tegen de beperkingen van je apparatuur aanloopt, dan zou ik pas gaan overwegen om iets te kopen.

Je kunt nu echt beter sparen, zodat je wat meer budget hebt om iets te kopen als je het echt nodig hebt. Als je nu met weinig geld iets gaat kopen, dan koop je toch weer iets dat je kwalitatief niet verder helpt en bega je weer een miskoop.

Samenvattend: Blijf werken en vooruitgang boeken met FL en blijf sparen. Een goed arrangement is 90% van een goed nummer, de andere 10% ontdek je wel wat dat is. Dan wordt het tijd om te investeren ;)

Ik heb het vroeger geleerd met Fastracker en een Soundblaster geluidskaart. Het duurde jaren voordat ik er mijn eerste eu... gulden aan had uitgegeven.

Dat het uiteindelijk toch zo uit de hand heeft kunnen lopen... 8)

Niets kopen, heb je (nu nog) niet nodig maar ga wel investeren in kennis op dit mooie forum en gewoon lekker aan de slag gaan voor een paar jaar, misschien ook eens Reason proberen want dat is een mooie leerschool qua (virtuele) hardware.

Al die hardware heb je gewoon nog niet nodig.

Ik heb het vroeger geleerd met Fastracker en een Soundblaster geluidskaart. Het duurde jaren voordat ik er mijn eerste eu... gulden aan had uitgegeven.

Dat het uiteindelijk toch zo uit de hand heeft kunnen lopen... 8)

:mega:

Joh, ik ben begonnen met FL5 op een pentium 2 400mhz :D
dat ding liep voor geen meter, had geen speciale geluidskaart en het renderen van 1 minuut muziek koste ongeveer een half uur.. In fruityloops zelf afspelen? Ho maar, ging je niet lukken..stotterdestotter! Als versterker had ik een dvd-speler met 5.1 speakertjes...buttje buttje...
Heb ik 2 jaar mee gedaan :mega:

Oftewel, als je al een laptop hebt...gebruik die lekker en ga desnoods een paar fruityloops versies terug als de nieuwste versies te veel trekken..
Mocht je tegen je geheugen-limiet van je computer aan lopen, zou ik na gaan denken over een audio-kaart en daar dan even specifiek op gaan zoeken.

Fruityloops kan voor van alles gebruikt worden, waar je maar zin in hebt.. Zoek (of maak, kom ik zo op) een paar leuke vst-plugins bij elkaar op internet en ga vooral experimenteren met verschillende mogelijkheden van setups (samples of synthesizers gebruiken, welke effect-plugins je achter elkaar zet, bepaalde geluiden door dezelfde plugins en anderen hun eigen reeks, geluiden layeren (een 2e mixer-kanaal erbij gebruiken voor een geluid maar dan met andere effecten erover) etc etc)

Als je meer wilt weten over de onderdelen die in synthesizer-vsts gebruikt worden (oscilatoren met 'pitch', 'sync', 'waveform', envelopes, effecten etc etc) kun je ze natuurlijk altijd even op wikipedia of google zoeken, maar wat mij erg veel geleerd heeft over synthesizers is (tadaaaa! komt'ie weer hoor!) synthedit.

Synthedit is een software programma waarmee je je eigen synthesizers kunt maken door blokken (modules) aan elkaar te koppelen met lijntjes, net als die oude synthesizers waar je kabeltjes van de ene naar de andere module laat lopen om het signaal door te sturen en verder te bewerken. Het is erg gebruikersvriendelijk en zo leer je ook meteen snel om te gaan met de verschillende onderdelen van synthesizer-vst's die je op internet vindt. De demo is gratis en de enige beperking is dat je in plaats van 128 'presets' kan maken, maar 16 presets mag opslaan...wow, echt verschrikkelijk... :D
Oftewel, kost je ook niets, leert je een en ander over synthesizers, sequencers, effecten en dergelijken en je kunt uiteindelijk simpelweg je eigen vst's maken als het je bevalt... (pas op het is verslavend :duivels:)

Met het synthedit-fruityloops-koppel heb ik een jaar of 7 naar hartelust een hele hoop lol kunnen hebben en is wat mij betreft een zeer goedkope (lees: gratis:mega:) aanrader.
Pas sinds een paar jaar ben ik zelf bezig apparaten bij elkaar te zoeken. Juist doordat ik er eerst via synthedit in ben ingedoken en zo de mogelijkheden heb leren kennen en de verschillen in geluid van verschillende synthese-technieken en effecten (ook tussen verschillende merken) kan ik doelgerichter zoeken naar de apparaten die ik nodig heb.

Hi Gawain,

het beste advies wat ik hier lees is: koop nog niks.

Nou, misschien 1 koopadvies: koop een goede hoofdtelefoon. Ik denk dat je met 70,- ofzo al een aardig eind komt.
Je kan dan goed concentreren op geluiden.. en zo hoef je niet contstant je muziek te pompen over je speakers.. en kan je bv 's avonds lekker doorgaan zonder dat je huisgenoten gek worden van je brute dikke rauwe ranzige kickdrums...
(ps. zet hem niet te hard - je oren hebben nog een lange weg te gaan)

Deze investering zorgt er ook voor dat je een goede band houdt met je ouders.. een band die erg belangrijk is aangezien zij handig zijn voor de toekomstige financiering van je spullen :-)

Dus eigenlijk kan je met je huidige spullen een heel eind komen:
-Een laptop met fl 10
-Een midi keyboard
-Een versterker van AKAI
-Een EQ van AKAI
-Een EQ van Pioneer
-2 boxen
-goede hoofdtelefoon

Ga eerst gewoon tracks maken en probeer door te lezen over produceren de foefjes onder knie te krijgen en maak een paar tracks... Als je dat na een tijd nog steeds leuk vindt -en het gaat beter- kan je verder gaan kijken naar betere spullen...

met audacity kan je makkelijk genoeg samples knippen en plakken.

ga lekker met wat vst programma's klooien in fruityloops.
sample wat je bevalt.

Heb je een zooi samples kan je daarmee makkelijk in FL je shit in mekaar zetten.

er zijn genoeg gratis vst's te vinden.
Krijg je genoeg idee wat voor jou wel en niet werkt.

pas dan ook wel op voor virussen !!!

Zou die cracks verder lekker links laten liggen.

ken ze niet maar als voorbeeld.
http://www.musicradar.com/tuition/tech/the-13-best-free-vst-plug-ins-in-the-world-today-277953/1
en
http://www.vstcafe.com/2009/10/best-free-virtual-synths-part-i.html

Ik ben het er wel mee eens dat ts nu nog geen monitors nodig heeft hoor, maar dit:

Als je het aan je jouw muziek aan je vriendjes geeft. dan luisteren die het thuis, op hun oude speakers.. of met kleine computer-speakertjes op youtube... dus, ze horen toch al niet wat jij heb gemaakt, zoals het bij jouw thuis klinkt.

is een beetje onzin imho. Het gaat er natuurlijk niet om of de "vriendjes" het allemaal net zo horen als het bij de topicstarter thuis klinkt, het gaat erom dat de tracks op de systemen van de vriendjes óók goed klinken. Daar zijn monitors voor bedoeld. Aangezien hifi-boxen verkleuren, is de kans groot dat het bij jou thuis fantastisch klinkt en bij anderen volkomen kut. En dat wil je wel voorkomen.

Maar goed, een degelijke melodie is altijd nog belangrijker dan een degelijke mix, dat ben ik wel met de rest eens :)

koop asjeblieft GEEN koptelefoon,
tinitus is niet om mee te lachen.
en schaf al maar oordoppen aan als je niet voor de rest van je leven iedere avond met TUUUUUUUUUUUUUUUUt in je oren wilt gaan slapen.

ikzelf werk met een rm1x & een shitload distortion pedalen.
rm1x = 150 €
pedalen tss 50 & 100 €
Biyang Metal End Distortion
artikel_groot_0926b0fecdbe4abbdc0af96356d57173.jpg

Boss metal distortion
boss-mt-2-metal-zone-guitar-effects-pedal.jpg

DOD Death metal distortion
EM_FX86.jpg

maar dan zit je natuurlijk wel weer met het probleem dat je je hardware en laptop aan elkaar moet gaan hangen , zowel op vlak van geluid als midi( midi moet niet, maar bespaard je veel kopzorgen)

en dat je buren en/of ouders knettergek van je gaan worden.

behringer heeft bij mijn weten de cheapste usb audio & midi interfaces,
edirol is iets beter.
al de rest is veel te duur =D

een midi controller met veel draaiknoppen is ook altijd een goede aankoop.

ASio4all ( zoek maar op en installeer)

hier heb je nog een gratis distortion vst
http://www.auraplug.com/site/?q=freetortion-series/volume-i-red-skull-distortion

en voor bassdrum / percussie.
http://www.e-phonic.com/plugins/drumatic3.php
( download ze alle 3, want ze hebben ieder hun eigen geluid en controls.
de 2de versie is voor de beginner, de 3de is al wat ingewikkelder.

en tot slot synths
http://kunz.corrupt.ch/products
de noizemaker , elektro en bassline moet je hebben.

met die vsts & fruityloops zou je al een heel eind moet en komen.

zoek trouwes ook naar meer informatie over compressors.
die gaan later nog je goede vrienden worden.

en het beste is dat je totaal geen equalizers tss je laptop en boxen zet.
andere mensen horen het geluid zoals het uit je laptop komt, dus zonder al die randapparatuur.

en als je'n track afhebt, in een auto luisteren.( met de eq van de radio af)
klinkt je bass rommelig , dan moet je zoveel mogelijk bij de geluiden die niet basskick zijn de lage frequencies weghalen.
(dit is niet de "correcte" methode, maar het werkt meestal wel.)

en ja schaaf je kennis over geluidstheorie alvast bij.
als je weet dat je basskick en je basslijn in het slechtste geval elkaar versterken,
dan is het de kunst ze zo te equalizen( in je laptop) dat ze elkaar aanvullen, maar niet versterken.
met een parametric eq kan je in fl bepaalde frequencies zachter of luider maken.

maar je kan je je daar ook gewoon geen reet van aantrekken,
zolang het in de auto goed klinkt zal het overal wel "aanvaardbaar" klinken.

Niet om het een of ander jongens maar Dhr. Gwain is al meer dan een maand niet meer op het forum geweest..

Back