Nieuwe Monotron's: Monotron Duo en Monotron Delay

Met een betere sequencer (slide, accent, meerdere patterns), een betrouwbare manier om noten in te geven, standaard MIDI (of CV) in en een aparte drums out zijn we er wel wat betreft mijn wensen.

de stap van de monotron naar een duo is maar erg klein en heeft Korg waarschijnlijk weinig gekost... zelfde behuizing met een iets ander opdrukje en van de LFO gewoon een (audio) OSC gemaakt en vervolgens de mod functie van FM naar Sync omgetovert... tsja, het is wel slim nutuulk :D

dat zal wel ja:

zoveel mogelijk geld verdienen aan zo weinig mogelijk handelingen/ moeite / tijd / geld...

de monotron is voor de kinder en pubermarkt natuurlijk wel heel erg leuk.
toch ben ik blij dat ik ben opgegroeid met de Casio VL-1. dat was echt werken om er iets mee te kunnen doen. en maar dromen dat het meer kon..

mja mensen hebben het vaak over lekker buiten klooien met dit soort spul, of in de trein of op een terras of in een park.. een "romantisch" idee...
maar dat doe je 1 of 2 keer dan ben je daar ook klaar mee want er komt alleen maar gepiep uit

ik mijn 2 monotrutjes omgebouwd met CV de amp gebypassed, en nu kunnen ze kwa geluid goed door als 'serieuse' synth
heb er al aardig wat maffe sequenses en soundscape mee gefabriceerd, ik heb de trutje zelfs al als drumcomputer gebruikt
dus die duo is wel interesant als die weer op de ombouw tafel heeft gelegen, de delay versie vind'k nie zo interesant
ik gooi er zelf wel (analoge)delay achter wanneer ze met de CP-251,mf-102/103 aan't CV noodletje liggen

er komt zeker wel meer dan gepiep uit. je kunt er een goeie bass drum uithalen, dus alleen als analoge bass drum module is het zijn geld al waard. mensen betalen meer geld voor slechtere bass drum modules. ook wat simpele toms of andere drumsounds en samples.

is het in de eerste plaats speelgoed ? ja dat vind ik wel, daar gebruik ik hem ook het meest voor, als ik achter de pc zit af en toe ff pielen. maar in de tweede plaats is het ook een beperkte volwaardige synthesizer, een 'echt' instrument.

maar zelf al was het echt spéelgoed speelgoed en dus niet speelgoed first, instrument second. Dan nog zou het een interessant apparaatje zijn voor de prijs. Daarbij iedereen die zegt dat electronisch speelgoed niks waard is of niet de moeite waard die zijn dan blijkbaar geen fan van kraftwerk of andere pioniers.

toen ik deze twee nieuwe modellen zag dacht ik eerst, cool meer uitgebreide monotron's, maar toen ik even goed keek bleken het meer apparaatjes met evenveel mogelijkheden als de monotron alleen met een andere, maar dus gelijkwaardige, configuratie. ze kunnen niet zozeer meer, maar iets anders. de delay vind ik het minst interessant liever een extra stukje 'echte synth functionaliteit' dan een audio effect. de duo ga ik nog wel kopen denk ik. maar al met al vind ik eigenlijk de originele monotron nog de beste versie.

wat betreft of ze niet beter een nieuw analoog vlaggenschip kunnen maken ipv deze nano-synths. dat is denk ik een typische glas half vol, glas half leeg situatie. uiteindelijk denk ik niet dat er per se een verband is tussen deze nano-synths en een full featured synth van korg. maar zeker weten is het niet zo dat ze deze dingetjes maken IN PLAATS VAN een nieuw MS. die nieuwe MS zien ze nou eenmaal wel of niet zitten, wie zal het zeggen...

ik hoop dat als er een nieuwe synth komt van het kaliber mono/poly of MS, dat het dan niet een re-issue is maar een geheel of grotendeels nieuwe synth. want de mono/poly en ms-en die kan ik al kopen als ik wil.

Heb je die CV op MonoTrons of MonoTribes gezet?

TRONS.... vandaar dat ik ze na ombouw trutten noem, en de amp bypass is echt belngrijk om de ruis zogoed als weg te nemen

ik hoop dat als er een nieuwe synth komt van het kaliber mono/poly of MS, dat het dan niet een re-issue is maar een geheel of grotendeels nieuwe synth. want de mono/poly en ms-en die kan ik al kopen als ik wil.

het zou pas echt interesant worden als ze de mono/poly met de MS-20/50 zouden kruisen met daar ook nog die leuke traveler filter erin
dus als filtersectie mono/poly, MS-20/50 en traveler multimode filters zouden bouwen
dus ook de modulatie mogelijkheden van de bovengenoemde synths maar dan wel een echte analoge ringmodulator erin EN de ms20 ringmodulator
dat zou voor mij wel een droomsynth zijn

gaan ze vast niet doen... dus geen alles in 1 droom synth en ook niet iedere keer een dingetje die aansluit op het vorige... het zal met dit soort prijsjes toch echt steeds bij een 'net-niet-ding' blijven, uitermate geschikt dus voor mensen die voor het grootste gedeelte naar de prijs kijken ipv naar wat het ding en hunzelf voor elkander kan betekenen... maar goed, het zal mij verder een rot korg zijn en aan mijn sample rate roesten :D

het zou leuk zijn als ze inzien dat ze deze producten ook nog eens schaamteloos op een eurorack frontpaneeltje kunnen zetten. sterker nog, je zou er 5 modules van kunnen maken: touchplate (vertikaal in de module hangen), osc, LFO, filter en amp. van die nieuwe kunnen ze een delay en dual osc afleiden.
als ze dan toch bezig zijn meteen de chaospad mini en de chaoscillator ook meteen in module vorm uitbrengen en dan is iedereen blij.

die modules kan je voor 125 per stuk wel aan de aan brengen en die chaos dingen voor de normale prijs + 80 euro.

uitbrengen in fancy kleurtjes voor maximale hipheid uiteraard 8)

bijkomend voordeel: korg hoeft heel die super-synth niet te ontwikkelen in dit scenario! deze kan telkens gewoon een klein stukje van technologie naar rackformaat omzetten en middels het "spaar ze allemaal!" principe kan de klant zelf zijn synth aanvullen met die nieuwe functies.

het is nutuulk de bedoeling dat elk individueel uitgebracht dinky opzichstaand te bespelen valt anders hadden ze net zoals doepfer en die andere merken modulaire blokjes kunnen uitbrengen maar dat doen ze niet want da's weer te exclusief allemaal en dan ook niet meer meeneembaar in de trein naar het bos, de camping of het strand...

als je alle monotrons op een rijtje zet dan IS idd de eerste versie het meest interessant aangezien er daar tenminste nog sprake is van modulatie vanaf een LFO naar 2 destinations... de monotron zou waarschijnlijk totaal geen succes zijn geweest als ze waren begonnen met de duo bijv...

monotribe is wel erg leuk.
alleen jammer dat ze de grotecourse tune ( tijdens sequence bv ) er geheel af hebben gehaald in ruil voor een footage32',16..-2' die alleen werkt bij niet lopende sequencer.
da's wel de enige misser tov de monotron classic

Hoezo werkt die niet bij een lopende sequence? Je transponeert de ribbon er wel mee, maar niet de lopende sequence. Dus terwijl hij loopt kun je wel noten in een ander octaaf invoeren. Verder kun je natuurlijk gewoon nog de switch op wide ipv key of narrow zetten en eventueel flux aanzetten.

wat mooi zou zijn is de sequence gewoon laten lopen en de stemming/frequentie verhogen van de oscillator.
gaat niet. alleen als je noot opnieuw inspeelt/ opneemt.
( je kan wel bv filtercutoff en lfo veranderen terwijl de sequence loopt )
voordeel is wel dat je per opgenomen noot een andere voetmaat en golfvorm kan kiezen. maar eenmaal opgenomen is er wat dat betreft niets meer aan te passen. jammer / keuze.

daarnaast vind ik het voordeel van een coarsetuning dat je ( bij dit kleine 2 octaafs c-c toetsenbord ) snel de optimale stemming kan kiezen als je een liedje wilt meespelen. vinger op de middelste"c" en draaien tot ie stemt, en dan heb je 1 octaaf erboven en 1 eronder de ruimte.
met de voetmatenschakelaar kan dat niet meer. dat mis ik nog weleens, zou ik er wel eens op willen zetten.

Laatst gewijzigd:
Zou wel apart zijn als het toch goedkoper is om AD - DA te doen dan het analoog te houden.

Dat verrast je dan misschien maar ja, het is veel goedkoper om dat digitaal te doen, zeker met de delay-lengtes die ik in dat filmpje hoor.

Analoog kan dat eigenlijk alleen met BBD's die zover ik weet niet in SMD geproduceerd worden en en behoorlijk wat rand-elektronica nodig hebben. Wat ik hoor in het filmpje klinkt overigens ook niet als een BBD.

Een massa-productie DSP is al snel veel goedkoper dan een paar BBD chips...

Ja dat is wel iets wat ik inderdaad wel leuk had gevonden, op mijn MC-202 en de SH-101 kun je inderdaad de octave switchen en op een SH-101 en JX-3P kun je weer live transponeren binnen een octaaf. Dat is best een interessante toevoeging aan wat anders een suffe 16 staps sequence is.

De originele Montron ziet er mij toch stukken leuker uit. De nieuwe Monotrons missen allemaal wel iets. De Duotron zonder LFO is bv. een gemiste kans. Net zoals de Delay zonder filter peak. Ik snap dat ze het liever goedkoop houden door het bakje van v.1 te recycleren. Dat houdt wel in dat er geen sprake is van een update, maar eerder een uitbreiding van het gamma. Ik denk niet dat de nieuwe versies mij even hard zullen kunnen boeien (nee, ik ben hem nog altijd niet beu). Spijtig, maar wie weet koop ik er toch nog eens eentje als ze ook voor € 44 over de toonbank gaan.

Laatst gewijzigd:
Back