Nieuwe Monotron's: Monotron Duo en Monotron Delay

in relatie tot idd... maar eigenlijk mist de 1e versie nutuulk ook gewoon nog erg veel...
Uiteraard, een hele A6 past dan ook niet in je broekzak. Maar v1 had juist genoeg om een interessante synth te maken. Neem er één element van weg en hij wordt direct stukken saaier. De nieuwe bijkomende functies zullen dat gemis maar deels goed maken vrees ik, vooral die Duo lijkt mij saai zonder LFO.

Uiteraard, een hele A6 past dan ook niet in je broekzak.
da's nutuulk weer helemaal doorgeslagen naar de andere kant van het spectrum :D
wat ik nutuulk bedoel is meer zoiets als 'minimale synthese en/of gebruiksgemakken'...

de mogelijkheden van een monotron+dual+envelope in 1 voor zeg 125 euro was nutuulk niet beneden minimaal geweest...

Laatst gewijzigd:
in relatie tot wel weer idd :D maar daar hebben we het hier dan weer niet over ;)

maar erm, waarschijnlijk is een envelopje op een monotron 1 van de duurste dinkies en er daarom dus (nog steeds) niet op zit...

Hij heeft 1 envelopje: een fixed envelopje.

verklaar je nader... waar zit 'ie?
Ik neem aan dat er geluid uit komt dan heeft ie toch ook een, zij het vaste, adsr? Waar die zit, geen idee... op de bank of zo...

De envelope van de monotron is degene waarin je hem krijgt thuisgestuurd. :D

De tribe heeft wat envelopefuncties, dus dat valt weer te porten in een volgende versie. Eentje zonder VCO dan ofzo. :D ;)

monotron envelop?
dacht het toch niet, wel een slow ingestelde zaagtandlfo
het zijn lekkere speeldingetjes, speeltjes voor de verveelde langjarig synthgetrouwden.

( ben wel benieuwd wat caroline munro er allemaal mee zou kunnen/ willen /doen ? )
caroline_munro_caroline_munro_as_naomi_1W5zVB8.sized.jpg

Ja ok, alleen gate van keyboard... dacht dat open dicht ook tot envelope behoorden alleen niets verstelbaars.

Ja ok, alleen gate van keyboard... dacht dat open dicht ook tot envelope behoorden alleen niets verstelbaars.
da's geen 'omhullende' idd, een gate is gewoon in principe direct het keyboard signaal (qua contact) naar de VCA, dus toetsje in is max volume en toetsje los is stilte... een envelope is abstract gezien gewoon een mini sequence die er dan weer bij tussen zit...
monotron envelop?
dacht het toch niet, wel een slow ingestelde zaagtandlfo
en die is dus synced aan 'note-on' ipv de gebruikelijke free running LFO dus die zou eigenlijk ook ff gemod moeten worden qua schakelaartje 'aan/uit'...

Wel, dinkies, uitgekouwd, speelgoeddingetjes..

Laat ik eens positief zijn, is tenslotte vrijdag, waren de (nieuwe) producten van korg vroeger niet relatief een puist duurder? Ze houden met dit soort producten de markt toch beetje toegankelijk voor nieuwkomers en/of low-budget, dat is imo wel belangrijk.

Als ze al die centjes goed benutten voor (ontwikkeling van) een degelijk/profi product om de zoveel tijd, en volgens mij gebeurt dat ook wel.. en da's toch weer positief.

zijn ze al te koop?(en niet te duur)
dan wil in ze beide om te CV modden(moe'k alleen wel nog een cp-251 erbij)
die delay versie is bv wel leuk om een soundscape te maken terwijl jejezelf laat beschilderen(live)

Voor zover ik heb kunnen achterhalen, zijn ze vanaf Januari 2012 beschikbaar in de winkel.

http://news.i4-muzique.nl/2011/11/korg-monotron-duo-en-monotron-delay/

Ik vind de Monotron Delay echt heel vet klinken. Voor ongeveer €45 haal je toch echt een leuk "speeltje" in huis, waarmee je aardig vette sounds kunt maken. Maar goed, de originele Monotron aansluiten op een doosje met effecten is ook een oplossing. Alhoewel een degelijke effects unit ook alweer een dikke €100 tot €200 kost, meestal. Zelf kijk ik er wel naar uit eigenlijk, omdat ik geen effects unit in huis heb en ik daar ook niet het geld aan wil spenderen.

Misschien is het wel mogelijk om de originele Monotron via de audio-in van mijn Alesis SR18 te laten lopen, maar dat weet ik niet zeker. Helaas is het dan ook weer zo dat je gebonden bent aan een vaste setting die je niet bij kunt stellen.

Wederom is MIDI-in weer een gemis, maar wat wil je voor het geld. Is er eigenlijk wel iets (analoogs) dat enigszins in de buurt komt?

maar en:

ooit in de toekomst heb je software waar je je eigen synth kan ontwerpen. geheel naar smaak en functies.

een druk op de knop en je print op een speciale printer een soort dunne kantenklaar werkende printplaat uit die je zelf nog even moet inbouwen in een leuk kastje met knoppen en toerbellen....

maar ja, toekmst muziek. maar dat wordt pas een mooie tijd! maar nu eerst even dat gedoe met geld oplossen, anders zullen we die toekomst nooit bereiken.

waarom zou je nog een printplaat nodig hebben? gewoon een programmeerbare superchiphardwaregeluidsinterface.

geen effects unit in huis
dan raad ik je aan om toch wat te investeren in een 2de hands multi-effect bakkie. Dan kun je opeens zo veel meer met de spullen die je al in huis hebt. Voor mij was het indertijd echt een "ear opener".

Back