Welke mikser voor deze mister

Kneelz

Reuzebonk
8) Ik ben van plan een mixer aan te schaffen, ik heb al heel wat afgelezen en gezocht maar ik kom er niet echt uit. Weinig ervaring ook met mengpanelen want ik deed voorheen meestal alles via software.

De bedoeling is om via mijn patchbay toegang naar de verschillende kanalen van de mixer te krijgen. De mixer uitgangen moeten dan weer naar software voor opname.

Reden voor een mixer is dat ik nu alles in ableton doe (met een fader controller). Met de controller kan ik niet alle dingen doen die ik graag met een handomdraai kan doen en die doorgaans wel op een mixer zitten (eq/panning/levels uiteraard). Grotere controller kan maar een mixer lijkt me leuker plus ik kan die irritante clipping (zwaar klote geluid) meteen omzetten naar iets wat ook nog toe te passen is; distortion (al is dat niet het meest belangrijke).

De ijsjes;

- 3 band EQ per kanaal (midsweep zou chill zijn)
- Compact (!)
- Prijs <500, maar liever (veel) minder
- min. 8x mono I/O (ik weet niet of zoveel uitgangen normaal zijn maar dat zou chill zijn)
- min. 2x stereo (die mogen eventueel ook deel uitmaken van bovenstaande 8x mono)
- min. 1x send
- subgroepje heeft denk ik niet zoveel zin met zo weinig kanalen maar is wel relaxed
- Leuke gaindistortion zou leuk zijn
- mutes per kanaal maar dat lijkt me logisch
- mic. ingangen hoef ik niet

volgens mij heb ik alle belangrijke wel gehad...Anders even aangeven

Hoeft NIET nieuw te zijn, al is dat misschien wel beter gezien de dingen nogal wat stof binnenkrijgen.

Wie kan me een beetje op weg helpen?

Ik heb enkele yamaha mg mixers.

Deze zijn heel neutraal en goed.
Maar vooral heel buget vriendelijk.

Kan ze wel aanbevelen

...tapco, ik zat zelf aan american dj te denken maar skytech is ook niet verkeerd is het wel?

Hoeft niet onder de 30 euro te zitten natuurlijk!

Ik zal eens even op onderzoek uitgaan voor die yamaha mg's, thanks! Ik zat zelf een beetje te kijken naar de AH zed14 en mackie onyx 1220 omdat deze ongeveer voldoen aan wat ik zoek.

Is tweedehands trouwens af te raden (ik zie er namelijk veel met op- en aanmerkingen)?

Soundcraft Spirit Folio SX is wel aardig voor een compacte mixer. Kosten geen :kont: meer tweedehands tegenwoordig. Er staat er nog eentje bij mij die waarschijnlijk overbodig is zogauw mijn D&R slagschip terug is van de reparateur, ergens begin december.

Die Soundtracs ziet er inderdaad heel aardig uit, extra kanalen zijn natuurlijk nooit weg. Ik zal eens moeten kijken of ik die wel kwijt kan in mijn beperkte ruimte. Spirit folio had ik ook nog naar zitten kijken, die komt qua afmetingen denk ik wel beter in de buurt. Ik lees alleen bij erg veel tweedehands mixers dat kanalen wegvallen of gewoon het linkerkanaal over de master soms wegvalt en dat soort zaken. Is dat iets om rekening mee te houden bij mixers met een leeftijd van een jaar of 10? Of gaat het daarbij echt om specifieke merk/types of juist meer om gebruikers. Ik heb geen zin om iets te hebben waar buiten de reguliere handleiding nog een extra handleiding bij is gekomen door de loop der tijd. Maar goed, als ik voor hetzelfde geld een nieuwe koop dan lever je natuurlijk ook weer in op kwaliteit...

Ik denk dat de Spirits over het algemeen gewoon niet super solide gebouwd zijn. Een beetje het begin van het outsourcen van productie naar China, enfin, we kennen allemaal de horrorverhalen wel. Ik had er eerst een gloednieuwe met een kanaal dat lekte over de aux, deze die er nu staat heeft één krakende EQ pot.

Ze zijn niet voor niets goedkoop zullen we maar zeggen....maar ik heb niet het idee dat ze bijzonder snel extra gebreken krijgen na verloop van de tijd. De sound is gewoon OK, warm en een tikje wollig, met een goed bruikbare EQ sectie. Meer karakter dan Behringer en co. Zelf zou ik mocht ik opnieuw op zoek zijn naar een compacte mixer met redelijke features voor deze, een Allen & Heath of een Yamaha gaan, en dan tweedehands.

Mackie VLZ3 series, bijv. de 1202.
Goed betaalbare kwaliteit, robuust. Gain distortion weet ik niet of dat makkelijk kan met deze mixers.

Ik denk dat de Spirits over het algemeen gewoon niet super solide gebouwd zijn.

+1

Alhoewel ik niet zonder de mijne (Folio 4) zou kunnen omdat ik er zo aan gewend ben, is het allemaal geen super spul. Ik heb een defecte monitor level, stroeve schuiven en inderdaad ook wat lek. En zoals elders te lezen laatst ook nog een defecte trafo.

Maar hij klinkt wel zoals ik wil en kan wat ik nodig heb. Met name 8 aux en 4 dedicated stereo returns (naast de 4 gewone stereo inputs) zie je niet zo snel voor deze prijs. En omdat ik geen dure producties maak heb ik liever wat meer mogelijkheden dan wat meer kwaliteit :D

Ik zou wel kiezen voor meer dan één aux/send, want daar ga je echt tekort aan krijgen als je een beetje gewend bent aan het gebruik.

Ik kan inderdaad beter wat meer extra kanalen hebben, daarbij dan ook misschien wat meer sends. Problemen met lekken en wegvallende kanalen zie ik eigenlijk overal terug als ik rondkijk op tweedehands sites (of pas nadat ik er meer info over heb gevraagd). Hoe is het eigenlijk mogelijk... na zo'n korte periode.

De spirit folio's kosten inderdaad geen ruk, zijn wel wat ik zoek maar ja... problemen te over bij die dingen. Hetzelfde geld eigenlijk ook wel voor de AH Zed series (de 14 i.i.g.). Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Zouden de bovengenoemde mackie vlz 1402's minder problemen hebben?

Mackie VLZ vond ik minder mooi qua klank dan de A&H mixwizard die ik destijds had, de D&R Dayner die ik hiervoor had en de Ghost van nu... Ik zou heel iets door sparen, zodat je in een net ff wat mooiere prijsklasse mixers kan kijken.. Mixwizard's vind ik nog steeds erg mooi. Meer ervaring heb ik zelf niet met mixers, behalve de yamaha mg16 die ik als eerste had, maar die kan ik je niet aanbevelen.

Soundcraft spirit folio voldoet aan al je eisen, +1.
Af en toe ff openmaken en wat perslucht en hij blijft goed functioneren.

Volgensmij wel een ok mikser, zeker voor dat geld. Zoals gezegd heb ik alleen ervaring met de mixwizards. Inderdaad even uitgebreid testen, maar dat kan met geen enkele 2dehands mengert kwaad :D

Ga ik deze maar eens bekijken denk ik. Zijn er nog speciale dingen waar ik op zou kunnen letten behalve krakende pots en lekkende kanalen?

Klinkt alsof het ding gebruikt is door een of andere derderangs Hollandse bruiloftzanger, met zijn fluitcase (altijd handig want ik ben zuinig op mijn fluit) en zijn galmverhaaltjes. Dus hij is waarschijnlijk van hot naar her gesleept en de in- en outputs zijn waarschijnlijk flink vaak gebruikt. Die moet je dus ook allemaal even goed testen.

Back