Moog LP, Sherman of M-resonator

nomore

Lintage Vid
Ik wil het filteren toch met name weer eens buiten de computer gaan doen en zoek een pittige analoge filterbak.

Aangezien het bronmateriaal veelal al analoog is, met analoge FX (space echo enzo) wil ik nou ook weer niet een te harde filter hebben. Liefst ook BP aangezien ik vaak focus op een bepaalde frequentie.

Dus eigenlijk komt het neer op 1 van deze drie, of hebben jullie nog andere alternatieven (Ebbe & Flut valt helaas af ivm budget).

Moog LP, heb ik al gehad, wat romige filter. Maar wel vet
Sharman Filterbank 1, kan deze ook normaal klinken? Zonder al dat geoverdrive?
M-resonator? Zelfde vraag als Filterbank eigenlijk, alle demo's die ik heb gehoord gaat alles over zijn nek. Ook leuk maar niet waar ik primair naar op zoek ben

Iemand die me de beslissende tip kan geven? Of alternatieven?

ik heb een MF 101 en dat is gewoon een heel mooi filter (alleen LP)
je zou ook een doepfer minicase kunnen kopen met daar wat filters in, kan je wel alle kanten op,
en een bijv. multimode + lowpass in serie zetten, heb je wel veel meer smaakjes om uit te kiezen.

Sherman is geweldig mooi, maar niet mooi mooi : )
hoewel dat denk ik, want ik heb nog nooit de behoefte gehad om hem als mooi filter te gebruiken.

een DSI Evolver, heeft external input en stereo low pass filters met nog 3 delay'3 erachter,
een een stapel LFO's en het is nog een geweldige synth ook

Korg Monotron kan zelfs ook nog

Sherman is geweldig mooi, maar niet mooi mooi : )
hoewel dat denk ik, want ik heb nog nooit de behoefte gehad om hem als mooi filter te gebruiken.

een DSI Evolver, heeft external input en stereo low pass filters met nog 3 delay'3 erachter,
een een stapel LFO's en het is nog een geweldige synth ook

Korg Monotron kan zelfs ook nog

Ik heb al een Evolver, en vind de filters, tja, net niet helemaal voor mijn smaak. Maargoed, ik zat net even te kijken naar Doepher spul. En de dark energy heeft ook een ext input EN bp ook.. Filter + synth kado erbij :)

Een Sherman kan wel normaal filteren hoor.
Je hoort hem vaak oversturen op de input, maar daar zit een knopje wat je naar links kan draaien en dan overstuurt hij niet meer.
Overigens is het verschil tussen een FB1 en FB2 minimaal.
Er zitten wat extra functies op de FB2 zoals key follow, maar verder vind ik ze kwa klank nagenoeg gelijk.

Ja ik denk dat je in de jouw geval echt wel een waardevolle toevoeging hebt met een filterbank. Ik heb een 2 (rack), maar heb geen vergelijk met de 1. Hij kan errug over de top gaan, maar inderdaad ook zonder oversturing gebruikt worden. Al het bovenstaande dat je aangaf te willen hebben kan hij. Heel veel mogelijkheden dus, en nog meer...

Ik heb ook een MF-101 gehad. Die vond ik erg mooi klinken. Ik had meer MF pedalen en icm de filterbank ook kon je redelijk wat patchen ook. Ik denk wel dat je meer hebt aan een filterbank, gezien de mogelijkheden, tenzij je echt naar deze klank op zoek bent.

Jomox, tsja, nooit in het echt gebruikt ofzo, alleen filmpjes e.d. bekeken, die spreekt me totaal niet aan...

Verder heb ik in het verleden nog een Akai MFC-42 filter gehad. Daar was ik niet zo'n fan van gezien de klank. Mooi is wel dat ie stereo is en meer effecten aan boord heeft en goedkoop is.

Wat kan ik me nog meer bedenken; Line 6 filter pro (niet analoog weliswaar), Ebbe en Flut (duur idd)

Modulair is leuk, maar dan moet je er echt even voor gaan zitten. Er is namelijk heel veel. Eurorack is sowieso de meest betaalbare en meest diverse qua modules ook geloof ik.

mono signalen : sherman, duur maar karakter (wel n vuil karakter, moet je van houden en moet bij je muziek passen)
stereo (+mono) : MFC42, goedkoop, veel mogelijkheden, als je proper wil filteren vind ik dit een mooie oplossing.

Ik ben meer iemand met een vuil karakter dus :D

Ik zou de MFC niet omschrijven als een mooie oplossing, maar das natuurlijk smaakgebonden. Ik vond hem wat "hoekig" klinken ofzo. Niet zo mooi smooth als bijvoorbeeld die Moogerfooger.. Smaak, tsja....

Modulair kun je echt wel aardig weg komen qua filtering en alles wat je er nog meer bij wilt. Alleen je instapkosten zijn even wat hoger, gezien je een kast en voeding met hebben. Wel een goede optie hoor..

Ik heb de Akai MFC42 ook gehad, maar vond dat niet zo'n mooi filter.
Wel leuk dat hij stereo kan filteren inderdaad.

vergeet ook niet dat de sherman zeer stereo kan klinken met links en rechts een apart gefilterd signaal

Gebruik hier vooral mn Monomachine voor, is dan wel niet analoog, maar wel erg subtiel en uberprogrammeerbaar. En stereo. En een heleboel andere zaken...

Eigenlijk is het gewoon een extreme fx-box met stepsequencer en superdrumsynthese, althans hier thuis...

Gebruik hier vooral mn Monomachine voor, is dan wel niet analoog, maar wel erg subtiel en uberprogrammeerbaar. En stereo. En een heleboel andere zaken...

Eigenlijk is het gewoon een extreme fx-box met stepsequencer en superdrumsynthese, althans hier thuis...

je hebt volledig gelijk !

enkel, 'live' stereo filteren is moeilijk want je twee kanalen zitten in 2 verschillende 'machines' .
Ik vind het spijtig dat er niet -zoals in de MD- een 'ctrl' machine is waarmee je parameters van verschillende machines op verschillende tracks vanuit één scherm kan aansturen

er staat een filterpedaaltje op marktplaats (bij de synthesizers), voor €50. ik zou dat eens proberen.

je hebt volledig gelijk !

enkel, 'live' stereo filteren is moeilijk want je twee kanalen zitten in 2 verschillende 'machines' .
Ik vind het spijtig dat er niet -zoals in de MD- een 'ctrl' machine is waarmee je parameters van verschillende machines op verschillende tracks vanuit één scherm kan aansturen

Met zo'n Ruin-wesen ding kan dat wel weer. En ik automate het stereo-gedeelte meestal, dat kan wel prima met 1 machine en al die lfo's :)

Pedaaltje is idd wel zo goedkoop uitproberen idd, maar is wellicht wat gedoe qua ruis/brom etc

Nee 154, met een Ruin& Wesen unit kan je alleen een MD ''direct'' aansturen, de monomachine reageert niet ''direct'' op sysex messages maar alleen als deze in een recieve mode staat.
Hij kan dus worden gebruikt om pattern informatie oid te parsen, niet praktisch voor live gebruik.

Back