Probleem met Roland SH-32

MrUlkitulki

Nieuwkomer
Ik heb reeds een SH-32 van Roland gekocht en ben er erg wijs mee. Helaas is het me nog niet gelukt om pre-sets van mijn Juno-106 over de arpeggiator van de SH af te spelen. Wanneer ik mijn Juno gebruik via de SH speelt hij de pre-sets van de SH af. En dat is niet mijn bedoeling. Hoe los ik dit op?

Ik snap niet wat je precies bedoelt met: "Wanneer ik mijn Juno gebruik via de SH...".

Weet niet of je al het al hebt geprobeerd, maar je kunt de juno alleen arpeggio's laten spelen door hem aan te sturen met MIDI (of met je vingers).

Als de SH32 arpeggio's als midi uitstuurt (weet niet of hij dat doet), moet je de MIDIout van de SH met de MIDIin van de 106 verbinden. Op die manier stuurt de Sh32 de 106 aan.

Wanneer ik mijn Juno gebruik via de SH speelt hij de pre-sets van de SH af. En dat is niet mijn bedoeling. Hoe los ik dit op?

Dat is precies het verwachte gedrag als je van de Juno 106 MIDI out naar de SH32 MIDI in gaat. Wil je echter niet ook nog de noten van de Juno-106 horen maar alleen de gearpeggieerde versie, dan moet je MIDI Local van de 106 op OFF zetten.

Je moet het toetsenbord van de Juno even los zien van het deel wat er in zit wat daadwerkelijk geluid maakt. Nu gaat het signaal van je toetsenbord naar de "engine" van de 106 zelf en via de MIDI output naar buiten.

Local OFF zorgt er voor dat het toetsenbord alleen maar de noten via MIDI out naar buiten stuurt, en dat het toetsenbord en de "engine" ontkoppeld zijn. Echter, nu moet het gearpeggieerde signaal ook weer terug van de SH32 naar de Juno, dus SH32 MIDI out > Juno-106 MIDI in, zoals mr ELX uitlegt.

Local OFF zorgt er ook voor dat je Juno zonder MIDI het niet meer lijkt te doen - dus niet in paniek raken als je niks hoort, maar gewoon weer Local op ON zetten.

De Juno is echter niet echt geweldig als MIDI controller, dus zou ik dat als volgende aanschaf overwegen :)

Nee hij bedoelt denk ik dat ie de geweldige arpeggio van de SH-32 wilt gebruiken om uit te sturen naar de Juno 106. :eureka:

Zoiets wilde ik ooit ook eens graag doen, maar de Roland SH32 stuurt de arpeggio jammer genoeg niet uit in midi, het blijft allemaal intern.

Dus als dat is wat je wilde MrUlkitulki dan moet ik je helaas teleurstellen :(

Back