Mixer kanalen defect?

Kneelz

Reuzebonk
Naar aanleiding van dit Topic

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=147864&page=2

Ik ben voor de G2 wezen kijken, hoefde geen hoofdtelefoon/bron mee te nemen want alles zou voorhanden zijn; crappy PA op 1 van de 10 kanalen die ook nog ingebouwd was. Na duidelijk te hebben gevraagd of alles na behoren werkte, heb ik het toch maar meegenomen. Nu ik de juiste XLR kabels heb bemachtigd maar eens gaan testen. Samenvattend komt het er op neer dat kanaal 3 en kanaal 7 problemen leveren, terwijl kanaal 4 en ik geloof 5 een keer weg zijn gevallen (maar nu wel weer werken). De rest werkt wel erg goed en daar ben ik zeer tevreden over en eigenlijk wil ik hem toch houden. Ik ben van plan voor te stellen aan de verkoper om de reparatiekosten te delen of ik breng hem terug en dan delen we mijn brandstofkosten. Om even een kostenschatting te maken. Ik ga ervan uit dat de opamps naar de mallemoeren zijn; zeer zachte (gain moet helemaal open en dan krijg ik ook aardig wat vervorming mee). Ik heb even een kijkje genomen in het schema en zie dat er per kanaal 2 opamps gebruikt worden; 1 bij de gain (voor de pre) en 1 daarna. Kanaal 3 geeft over PFL een goed ingangssignaal dus ik ga ervan uit dat hier de laatste opamp vervangen dient te worden (TL072 vermoed ik). Kanaal 7 geef niets qua ingang op PFL dus hier moeten denk ik beide opamps vervangen worden. Per broodje zit verder geloof ik niets wat kapot kan gaan, met uitzondering van de potmeters. Ik ga er dus vanuit dat reparatie niet veel hoeft te kosten. Lijkt me logisch dat ik dan wel meteen ALLE opamps vervang maar deze kosten dan ook niet al te veel. Ik moet nog wel even verifieren of het om TL072’s gaat, trouwens, als ik toch bezig ben zou ik er ook meteen wat ‘betere’ opamps in kunnen zetten (als die er zijn en dit nut heeft uiteraard). Het zijn allemaal losse broodjes en op zich is het goed te doen om het te vervangen) Ik vermoed dat de kosten qua onderdelen bij alles vervangen en TL072’s zo’n 25 euro kost. Is het een beetje realistisch om te zeggen dat ik hiermee dus van al het euvel ben verlost? Anders gaat deze linea recta terug naar Here koekenbakker.

Sodejasses, dat gaat natuurlijk niemand lezen zie ik (had even een tijdje pauze i.v.m. een defecte server op het werk).

Samenvattend:

072BDE JRC 4035
072BDE JRC 4045
072BDE JRC 4055

Zijn de drie opamps die op elk PCB bij elk kanaal zitten.
Ik heb twee kanalen die een zeer zachte output hebben (3 en 7).
De ene geeft wel een dB indicatie bij PFL de ander niet.
Ikzelf verwacht dat bij de één de opamp defect is net voor de level fader.
Bij de ander ter plaatste van de Gain regeling en mogelijk ook de bovenstaande.

Er zitten weinig andere componenten op dus anders moet het een potmeter/switch zijn.

De mixer zelf ben ik superblij mee en is verder helemaal in orde. Repareren of teruggaan is de vraag voor mij.

Kom ik er vanaf met het vervangen van de opamps? Zo ja, zijn de TL072 de goede?

De opamps hebben wel verschillende nummers (na het 072BDE JRC), waarom zou dat zijn?
En daarnaast; is het misschien verstandig (als ik toch bezig ben) meteen alle opamps dan maar te vervangen? Of zou dat niet echt nodig zijn?

Ga ik er even een stuk of 10 halen van het weekend om te kijken of het daar aan ligt. Meneer de verkoper krijgt hier wel een rekening voor (inclusief kostbare uren), klopt natuurlijk van geen kant. Van binnen is hij helemaal schoongemaakt vertelde hij me, dat kan echter wel kloppen, ziet er allemaal piekfijn uit eigenlijk en ook helemaal kraakvrij en zo...

Ik wil hem eigenlijk gewoon houden, maar wel in volledig werkende staat.

Back