Hoe batterij vervangen in Oberheim Matrix-6?

matrix

Ingeburgerd
Ik moet weliswaar nog meten, wat de spanning nu is, maar het zou best kunnen dat de batterij zelfs helemaal nooit vervangen is.
Kan iemend me alstublieft vertellen, hoe ik dan de batterij moet vervangen, zonder dat het centrale geheugen gewist wordt. Of een link geven naar de werkwijze daarvoor, want ikzelf heb het hier of op het WWW nog niet kunnen vinden.

Bedankt.
In welk opzicht gevaarlijk? Voor mij of voor de synth?
Zou het dan een oplossing zijn parallel aan de huidige batterij een nieuwe te solderen, voordat ik de oude verwijder? Of zou de stroomsterkte dan te groot kunnen worden, als de huidige nog aardig wat afgeeft?

De huidige is trouwens een BR2032. Wat het verschil is met de blijkbaar compatable CR2032, weet ik niet.
MatrixBatterij.JPG

Wat het verschil is met de blijkbaar compatable CR2032, weet ik niet

Zoals hierboven gezegd: een CR2032 heeft geen soldeerlip.

De gangbare procedure is deze eruit en vervangen door een houder, en daar dan een CR2032 in omdat die veel gangbaarder zijn en (daarna) makkelijker te vervangen.

Kan de Matrix niet gewoon een SysEx dump maken die je na het vervangen weer inleest?

Dat van die soldeerlip had ik uit de eerdere reactie blijkbaar niet duidelijk begrepen.

Het gaat me niet om de userdata, daar kan ik uiteraard een backup van maken.
Maar in het OS zit toch ook een geheugen?

Het is met een soldeerlip, het probleem is dat bij gewoon solderen de lithium batterij kan ontploffen. Bij het onder stroom zetten en solderen kunnen diverse componenten kapot gaan. Het OS zit in een eprom dit kan je niet zomaar leegmaken...

Als je van de userdata een backup kan maken is het geen probleem. Backup maken, stroom loskoppelen. Oude batterij losknippen. Lipje los solderen, houder solderen. Nieuwe batterij in de houder...

Kijk, dat is nog eens een duidelijke handleiding.:okdan:
En fijn dat alleen de userdata verloren kunnen gaan. Over dat verlies van de fabrieksprogrammering had ik me namelijk nogal zorgen gemaakt.

Vervolgvraag:
Ik heb zojuist de geheugenspanning gemeten en die is nog helemaal volgens specificatie, perfect zelfs, met zowel power-on als -off.
Heb ik dan een reden om de batterij te vervangen, voordat de geheugenspanning echt aan de lage kant raakt? Of verouderen deze batterijen sowiezo niet of nauwelijks?

Ter info, ik heb deze synth inmiddels 10 of 11 jaar en àls de batterij ooit al eens vervangen is, dan moet het zijn geweest toen de vorige eigenaar er de laatste firmware update (2.13A) in heeft laten zetten. En toen ik hem verkreeg was ie al een jaar of 8 niet meer gebruikt.

(Waarom gaat toch bijna àl die oude zooi véél langer mee, dan men toen ooit dacht? Van mij mag die tijd van "overengineering" wel weer terug komen.)

Back