Wat is de staat van jouw oude tafel?

bikkel

Everything is on the One
Heb zojuist de uitslag gekregen van het vooronderzoek voor de reparatie van mijn D&R Dayner, en de resultaten waren niet echt fantastisch.....kreeg het letterlijke advies om hem te verkopen als bron van reserveonderdelen, niet meer repararen. Er zouden onder andere 130 potmeters en 400 (!) schakelaars vervangen moeten worden.

Terwijl ik toen ik hem voor het laatst echt aangesloten had (met apparatuur dus) meer van die akkefietjes had van:

- Vier kanalen met veel meer ruis
- Handjevol krakende potmeters
- Ruis op de master
- Kanalen in de verkeerde volgorde aangesloten

Tja en natuurlijk hoorde ik wel eens *plop* of *krak* bij sommige schakelaars, maar ja ik ga geen routings wijzigen tijdens het mixen of dat soort dingen, alleen mutes zijn kritisch bij mij. Volumemeters, ik zag er wel eens een die veel minder reageerde. Ik snap wel dat je in een professionele studio alles perfect wil hebben, je krijgt tenslotte klanten over de vloer en dergelijke, maar voor mij telt maar twee dingen: werken alle functies en hoe klinkt het. Zijn die reparateurs gewoon iets te grondig wat betreft het doel wat ik voor ogen heb?

Ik moet het uiteindelijke rapport nog krijgen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie +/- 30 jaar oude tafels er dan aan toe zijn. Ook met kraakjes en plopjes en klikjes of is alles nog steeds piekfijn onderhouden en helemaal perfect? Ik zit nog te twijfelen, om bijvoorbeeld de acht slechtse kanalen op te offeren en door te verkopen en dan langzaam wat modules weer bij te scoren, of toch de boel maar verkopen :(

Ik heb een Ghost 24, maar die is op een klein kraakje her en der prima...

Hiervoor had ik dus ook een Dayner, als je geen kennis hebt van electronica, zoals ik, is dat gewoon lastig. Ze zijn nou eenmaal oud en hebben veel manko's. Ze klinken wel als een speer..

Tafels moeten worden onderhouden als je ze in leven wilt houden.
Ik heb ooit ook een D&R gehad. Een Stylyx 36.8
Die lijkt een beetje op de Dayner.
Ik heb mijn Stylyx destijds om een vergelijkbare reden verkocht.
Ik kreeg teveel gebreken en vond het de tafel niet waard om daarin te investeren.
Ik heb een Topaz 32.8 teruggekocht welke inmiddels ook weer weg is.

Ik heb mijn D&R (900 series, velen zullen zeggen niet de moeite waard) op dit moment openliggen. Ik ben bezig met het reinigen van alle potmeters en schakelaars, omdat ik vervangen te duur vindt. Als alles schoon is wordt er vervangen wat dan nog problemen geeft. Maar punt is wel dat als je deze klus uitbesteed vervangen goedkoper is dan reinigen.
Technisch gezien denk ik dus dat het wel kan kloppen wat de offerte betreft. Als ik iets repareer is mijn doel ook het zo dicht mogelijk bij nieuwstaat in de buurt brengen.

Of het je dat waard is en of dat voor jou doel benodigd is kun je alleen zelf bepalen. Zoals je omschrijft is het dat niet. Dan zou ik dus concreet doorgeven wat je als problemen ervaart en alleen deze laten verhelpen.

Is het geen modulaire tafel?

Dan kan je toch per een aantal broodjes de hele tafel reviseren in 5 jaar ofzo?
Dat ben ik wel van plan...

Waar heb je trouwens de offerte aangevraagd? Ik zoek nog een adres die mijn Tac Bullet broodjes onder handen kan nemen...

Heb je dit voorondrzoek bij D&R zelf gedaan?

Mijn oude A&H tafgel heeft her en der een kraakje van weinig gebruik. Maar ik denk als je het zelf goed onderhoud en hem om de 1/2 jaar een keer openmaakt en goed schoonmaakt en zelf wat faders/potmeters vervangt dat je al een heel eind bent. Op zich klinkt die van mij nog wel lekker overal. Alleen mijn MIDI Mutes hebben het begeven omdat de accu leeg is :D

er ligt , als ik hem niet gebruik, altijd een stofhoes om.
gebreken zijn weinig, 1 48voltknopje, ergends een mute en soloknop van 1 kanal wat het niet doet, en een kanaal van de 16 subs die 5-6db zachter uitstuurt.
geen gekraak, dat dan weer niet
oh ja 32/8 topaz soundtracs

tja alles wat je gebruikt veroudert natuurlijk, maar hij blijft handig met al die analoge aansluitingen.
zou het te duur worden/ teveel dan zou ik denk ik een nieuwere aanschaffen, afschrijvingduur is lang genoeg.

Mijn Dayner is nog in redelijk goede staat....ik vervang wel om de tijd de kapotte faders (kraken is weg).
Ongeveer 1 keer per twee jaar haal ik hem open en herstel alles wat nodig is en zuig ik alles schoon met de stofzuigert en een kwast.

Ruis blijf ik altijd wel houden, de hele boel gaat behoorlijk tekeer maar daar stoor ik me niet aan.

had m'n mackie 8bus 8 jaar geleden al verkocht toen de eerste kraakjes en plopjes kwamen m'n NEVE 8816 doet het prima

oh ja inderdaad, soms eens met de stofzuiger ( met nylon aan de zuigmond) erlangs, helpt mij ook wel eens

Mijn Studiomaster 24 kanaals losse broodjes stamt uit eind jaren80 denk ik maar nog steeds geen kraak.....wat me soms wel doet verbazen.

grrt G-J

hmmm...geen aasgier smiley.

Als je besluit om haar te verkopen, heb ik interesse.

Heb je dit voorondrzoek bij D&R zelf gedaan?

DSA, iemand die de tafels vroeger ook ooit gebouwd heeft. Stonden ook wel wat grotere tafels dan die van mij in de reparatie.

Mijn Dayner is nog in redelijk goede staat....ik vervang wel om de tijd de kapotte faders (kraken is weg).
Ongeveer 1 keer per twee jaar haal ik hem open en herstel alles wat nodig is en zuig ik alles schoon met de stofzuigert en een kwast.

Ruis blijf ik altijd wel houden, de hele boel gaat behoorlijk tekeer maar daar stoor ik me niet aan.

Vervang je vaak faders? Niet juist pots of switches? Dacht dat de faders nog wel redelijk in orde waren. Wat voor dingen merk je dan als je problemen met faders hebt? Gekraag bij schuiven of constante bijgeluiden?

hmmm...geen aasgier smiley.

Als je besluit om haar te verkopen, heb ik interesse.

Tja ik moet even goed denken wat ik er mee ga doen. Een van de opties is hem ongerepareerd verkopen, maar zelfs als ik maar zestien kanalen heb die het goed doen is het ding eigenlijk al prima voor me. Dus ik wilde voorstellen dat de reparatie iets minder rigoreus wordt en de beste kanalen dan opgelapt worden, en de rest blijft dan over. Maar ja, ik moet nog een keer bellen met die mannen.

Als het geluid goed is, de pots en faders niet kraken en de mute button stil is zou het al prima zijn voor me. Beter dan helemaal niks meer hebben.

Vervang je vaak faders? Niet juist pots of switches? Dacht dat de faders nog wel redelijk in orde waren. Wat voor dingen merk je dan als je problemen met faders hebt? Gekraag bij schuiven of constante bijgeluiden?

Niet echt vaak, onlangs een rondje gedaan en daarvoor 2 jaar niets. Waren nog de oude faders en d'r zitten nu nieuwe en nieuweige in, ging om 8 stuks. Pas nog van Dender een aantal overgenomen. Die gaan d'r in als het nodig is.
Heb mijn potmeters weleens schoongemaakt met speciaal spul, daarna niet echt meer mee bezig hoeven te houden, is al weer een hele tijd geleden. Wat kan er mis gaan met je mue knoppen?

grtz

Mute buttons poppen of tikken soms wel eens bij het indrukken, en ik gebruik dat nogal eens terwijl ik bezig ben met het maken van een track. Andere buttons kunnen dat ook doen, maar die gebruik ik alleen als ik iets aan het instellen ben, dat hoor je nooit terug in een opname.

Mijn mute buttons tikken ook, maar volgens mij doet elke Dayner dat, je onderbreekt het audiosignaal.
Of heb jij er ook tussen zitten die stil zijn?

Al mijn inputs op de mixer gaan eerst door gemodificeerde Niche's heen, deze hangen aan een behringer fader doos en daar kan ik alles mee muten en faden en nog veel meer. Werkt super.

Nou wie weet wat ze allemaal nog vinden bij jou als je hem daar naar toe brengt.... ;). .. maar dat is wel een beetje de reden dat ik ook een beetje deze draad geopend heb. Want volgens mij zijn er ook wel een boel ouderdomsgebreken waar je uiteindelijk gewoon niet zo mee zit als (semi) hobbyist! Het is natuurlijk wel heel leuk om hem helemaal als nieuwstaat te hebben, maar ja. Is dat echt nodig?

Maar die op mijn Spirit Folio SX - niet echt een kwalitatief hoogstandje - zijn ze overigens nog allemaal stil. Zal het morgen nog eens dubbelchecken.

M'n Soundcraft 800 doet't wat mij betreft prima. Heb'm zo'n jaar of 5 geleden van een PA-verhuurder gekocht die'm volgens mij redelijk onderhouden heeft. Ondanks dat ik zelf niks aan onderhoud doe is er nog steeds geen kraakje te bekennen. Wel heb ik het vermoeden dat er wellicht wat elektronica aan vervanging toe is (niet alles is perfekt in balans) maar voorlopig kan ik nog wel even vooruit.

Back