Wat is de staat van jouw oude tafel?

Als ik iets repareer is mijn doel ook het zo dicht mogelijk bij nieuwstaat in de buurt brengen.

IMHO zou de klant zo goed mogelijk helpen het doel moeten zijn van een reparatie, niet het in nieuwstaat brengen, tenzij de klant dat specifiek vraagt.

Als de klant alleen wat specifieke problemen verholpen wil hebben en vooronderzoek komt terug met "alle 400 schakelaars moeten vervangen worden", dan slaat wat mij betreft de reparateur de plank volledig mis. De klant komt niet voor een nieuwe tafel en heeft blijkbaar helemaal geen probleem met de staat van de schakelaars (anders had hij dat wel gezegd...)

Laatst gewijzigd:
Voor de duidelijkheid: Als ik iets voor mezelf repareer, ik kan ervan genieten als ik iets afgeleefds weer toonbaar heb weten te maken.

IMHO zou de klant zo goed mogelijk helpen het doel moeten zijn van een reparatie, niet het in nieuwstaat brengen, tenzij de klant dat specifiek vraagt.

Als de klant alleen wat specifieke problemen verholpen wil hebben en vooronderzoek komt terug met "alle 400 schakelaars moeten vervangen worden", dan slaat wat mij betreft de reparateur de plank volledig mis. De klant komt niet voor een nieuwe tafel en heeft blijkbaar helemaal geen probleem met de staat van de schakelaars (anders had hij dat wel gezegd...)

Ik heb de lijst doorgemaild gekregen met de testresultaten, en van de features die getest zijn is ruwweg 1/3de negatief. Wat er precies mee aan de hand is staat er niet bij, het is gewoon kruisje of geen kruisje. Als ik alle pots die vervangen moeten worden in een Excel-sheet zet, en ik reken uit hoeveel pots ik moet vervangen om een x-aantal kanalen te repareren ziet het er als volgt uit:

Code:
Pots defect    Kanalen    Pots totaal    Kanalen cumulatief    Pots  cumulatief
1        5    5        5            5
2        3    6        8            11
3        2    6        10            17
4        4    16        14            33
5        3    15        17            48
6        0    0        17            48
7        3    21        20            69
8        5    40        25            109
9        0    0        25            109
10        1    10        26            119

Dus als ik +/- 40 pots laat vervangen, dan heb ik 16 kanalen werkend. Plus nog de master, waar waarschijnlijk ook nog het een en ander aan moet gebeuren. Werkende master, werkende voeding en 16 kanalen die in ieder geval qua pots en ruis in orde zijn zijn een stuk meer waard dan "er is overal iets mis mee met de een iets meer dan met de ander". En ik kan werken met 16 kanalen, dat doe ik nu ook al.

Het is toch niet voor niks een modulaire tafel??

heb hier sinds een tijd een soundtracs pc midi staan, 24 kanalen modulair.
mooie tafel, maar heeft duidelijk de laatste 10 jaar helemaal geen onderhoud gehad.
de voeding heb ik opnieuw opgebouwd en werkt nu weer goed. geen brom dus door kapotte elco's en ook qua koeling het e.e.a. verbeterd.

de meeste kanalen kraken nogal, gain en eq pots zijn bijna allemaal krakerig, gain is op de meeste kanalen ook niet fijn af te stellen. faders zijn nog goed, op een enkel kraakje na.

wil binnenkort toch eens de ergste pots schoonmaken, maar dat is nog best een flinke klus!

Denk dat ik het master- en voedingprobleem ga laten fixen hem maar weer verder ongerepareerd weer ga ophalen. En hem dan zelf maar zo goed en zo kwaad als mogelijk ga schoonmaken en heraansluiten.

Dure les geweest :kont:

brz -> wat gebruikte je om de pots schoon te maken? Deoxit? Welke?

Laatst gewijzigd:
Pffff, ik ben toendertijd bij Dr. Tube geweest en die beval mij Kontakt PRF 7-78 voor de potmeters aan en Kontakt PRF 6-68 voor de faders.
Maar dat is al zo lang geleden......ik zal gewoon D&R bellen en vragen wat zei denken. Ze zijn daar erg behulpzaam.

grtzzz

Ik heb het er nog met Maarten van Artefacts over gehad en die zei no way contactspray, tenzij je hem binnen afzienbare tijd alsnog vervangt. Maar een pot die het doet met contactspray is nog steeds goedkoper dan een NOS pot, zeker als hij toch al afgeschreven is hoef je je ook niet zo druk te maken dat je hem vernaggelt met contactspray ;)

Kreeg net een mailtje, zou €400,- alles bij elkaar kwijt zijn waarvan ongeveer de helft voor het volledig reviseren van mijn master unit (maar dan ook echt volledig). Dus achteraf gezien jammer dat ik niet heb gezegd dat ze echt alleen probleem 1, 2 en 3 hoefden op te lossen en de rest niet hoefden te checken, dan was ik even veel geld kwijt geweest voor meer opgeloste problemen.

Let daar dus even op in het vervolg als je toch ook kampt met problemen die je (liever) niet zelf oplost aan zo'n tafel, maar je weet dat er het een en ander kraakt en plopt: die gaat waarschijnlijk ook niet echt lekker door de testen heen komen die zij doen.

En wat deze tafel betreft: of ik ga er zelf 16 bruikbare kanalen uit halen en dan doorsparen qua modules tot hij weer vol zit, of er staat binnenkort een perfecte Dayner master en drie pakketjes Dayner kanalen in drie categorieën "bijna goed", "probleempjes", en "gaar" te koop hier op het forum.

De staat van mijn oude tafel...

DSC_0810.jpg

ik heb ooit ook nog eens zo,n dayner verkocht, voor de prijs waarvoor je nieuw nog geeneens het frame hebt! ik ben benieuwd hoe het daarmee is afgelopen...

ik heb ooit ook nog eens zo,n dayner verkocht, voor de prijs waarvoor je nieuw nog geeneens het frame hebt! ik ben benieuwd hoe het daarmee is afgelopen...

Dat meen je niet :dubbel:

Weet je niet meer aan wie je hem hebt verkocht?

Mijn oude Yamaha MC 1602 is distortion moe. Ik denk dat ik het beste broodje eruit ga halen en daar een custom distortion strip van ga maken, maar aan de andere kant, die crosstalk heeft ook wel zn charme, gaaf met distortion, staat kick kanaal 1 met gain voluit open en dichte auxen in je reverb te hoesten op de achtergrond :).
Voor de rest hou ik mn behringer mx8000's in leven d.m.v. extra spares.

Mijn oude Yamaha MC 1602 is distortion moe. Ik denk dat ik het beste broodje eruit ga halen en daar een custom distortion strip van ga maken, maar aan de andere kant, die crosstalk heeft ook wel zn charme, gaaf met distortion, staat kanaal 1 met de dichte auxen in je reverb te hoesten op de achtergrond :).
Voor de rest hou ik mn behringer mx8000's in leven d.m.v. extra spares.

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is distortion iets wat niet extreem slecht is voor de meeste mixers. Crosstalk door distortion? Ik denk dat je de crosstalk hoort doordat je je gain zo hoog opschroeft, en dat de crosstalk er ook zou zijn als je hem nog nooit in het rood gejaagd zou hebben, maar het niet zo snel zou opvallen omdat je dan je gain nooit zo hoog opschroefde. Voor het zelfde geld heb je een probleem met een gare flatcable of je master of zoiets dergelijks, daar gaat namelijk al je signaal naast elkaar doorheen.

Ik gebruik nooit meer die extreme gabber tafeldistortions, maar een kanaal zachtjes in het rood sturen is volgens mij een algemeen geaccepteerde truc en daar gaat 'ie echt niet kapot van. Ik geloof het niet.

Maar je hebt het over broodjes terwijl hij geen echte losse broodjes heeft?

Ik gebruik nooit meer die extreme gabber tafeldistortions, maar een kanaal zachtjes in het rood sturen is volgens mij een algemeen geaccepteerde truc en daar gaat 'ie echt niet kapot van. Ik geloof het niet.
Bij mij was het altijd hoe harder hoe beter en ik schakelde soms ook nog een auwe extern cassettedeck met limiter tussen, maar laat ik het zo zeggen je bent dan wel torren aan het bakken als je zo bezig gaat en het wordt er in elk geval niet beter van. Wat ook funest is voor auwe tafels is stof in de pots en faders, met name de mid want dat kraakt dan ook alleen maar harder als je aan het distort sweepen gaat ghe ghe:)

Maar je hebt het over broodjes terwijl hij geen echte losse broodjes heeft?
Intern hebben ze allemaal broodjes hoor, kwestie van knoppen en moeren deraf en flatcabels ploppen, die kan je dan uitwisselen of 1 van een eigen voeding voorzien en in een klein kastje donderen. Dan zit je niet met die hele tafel te stoeien als je gewoon ff 1 distortion strip wil gebruiken.

Ik dacht haak even in nu het zo lekker over oude tafels gaat... hier staat een Dayner die bijna klaar is (helemaal schoon gemaakt, mooi houten zijkanten enz vooral optisch)
Kan iemand mij vertellen (of misschien nog mooier een foto) hoe de bedrading
van de psu-xlr ingang op de master module zit?
Ik heb 4 draden, ook genummerd 1 tm 4 op de pcb, nu zit er echter nog een 5de (zeer korte) zwarte draad direct op de xlr gesoldeerd echter met een losse kant dus.
Ook lijken 2 pootjes van de xlr direct doorverbonden.
Volgens mij is het heel simpel maar ik wil het gewoon zeker weten en van de schema's op de d&r site werd ik ook niet wijzer.
Wie kan mij helpen??

Om even ontopic te blijven, als dit aangesloten zit is mijn oude tafel in top staat :)

Attachments

• Dayner PSU.jpg
    Dayner PSU.jpg
    45,8 KB · Bekeken: 69
Laatst gewijzigd:
Mijn DDA DMR-12 heeft best wel wat onderhoud nodig, vooral de bus-assign knoppen willen wel eens problemen geven. Gelukkig heb ik nog wat onderdelen in voorraad, dus behalve de tijd en geduld om het te solderen kost het
me niet teveel.
Mijn VU-meters heb ik uit het circuit gehaald, behalve die van de master. Dat had ik gedaan omdat mijn oude PSU er steeds uitknalde, en de bedrading van de VU meters er niet echt goed uitzag... binnenkort maar weer eens aansluiten, aangezien ik een geheel nieuwe PSU heb gebouwd.
De master unit wil ook nog wel eens vreemd doen, maar da's omdat er een paar draadjes bij de fader niet zo vast zitten, dus dat kan gemakkelijk genoeg gemaakt worden.
Voor de rest re-cap ik nu iedere 2 weken 1 broodje, en vervang dan ook andere onderdelen als dat nodig is...

Het kost wel wat moeite, en het werkt niet altijd 100% (maar niet minder dan 99%). Opgeven is geen optie, het klinkt gewoon te goed, en ondanks dat ik vloeiend genoeg ben in Cubase vind ik de workflow van de desk een stuk gemakkelijker, wat er dan op de een of ander manier voor zorgt dat ik me meer gefocused voel.

Mvg.

CoolRunning

80100805-40.jpg

Gebruik maar ruim op de pots en de schuiven :mega:

Alleen maar goede ervaring mee ;)

Mijn DDA DMR-12 heeft best wel wat onderhoud nodig, vooral de bus-assign knoppen willen wel eens problemen geven. Gelukkig heb ik nog wat onderdelen in voorraad, dus behalve de tijd en geduld om het te solderen kost het
me niet teveel.
Mijn VU-meters heb ik uit het circuit gehaald, behalve die van de master. Dat had ik gedaan omdat mijn oude PSU er steeds uitknalde, en de bedrading van de VU meters er niet echt goed uitzag... binnenkort maar weer eens aansluiten, aangezien ik een geheel nieuwe PSU heb gebouwd.
De master unit wil ook nog wel eens vreemd doen, maar da's omdat er een paar draadjes bij de fader niet zo vast zitten, dus dat kan gemakkelijk genoeg gemaakt worden.
Voor de rest re-cap ik nu iedere 2 weken 1 broodje, en vervang dan ook andere onderdelen als dat nodig is...

Het kost wel wat moeite, en het werkt niet altijd 100% (maar niet minder dan 99%). Opgeven is geen optie, het klinkt gewoon te goed, en ondanks dat ik vloeiend genoeg ben in Cubase vind ik de workflow van de desk een stuk gemakkelijker, wat er dan op de een of ander manier voor zorgt dat ik me meer gefocused voel.

Mvg.

CoolRunning

Flying faders! :luv: Echt een mooi ding.

Ooit gedacht dat je er ooit nog zo een zou kunnen hebben?
80100805-40.jpg

Gebruik maar ruim op de pots en de schuiven :mega:

Alleen maar goede ervaring mee ;)

Ha da's toevallig! Vanmiddag nog een dealer gezocht en gevonden in Eindhoven voor dat spul. Van het weekend even een busje halen.

Denk dat ik maar meteen voor een grote ga....;)

Flying faders! :luv: Echt een mooi ding.

Ooit gedacht dat je er ooit nog zo een zou kunnen hebben?

Geen flying faders, alles nog lekker handmatig :D Ben wel aan het kijken of ik flying faders kan installeren, soms staan ze op eBay voor een redelijke prijs. Gelukkig is de desk compatibel met een aantal bestaande packages, dus op een dag komt het wel voor elkaar!

Voorlopig gebruik ik de channel volume automatisering in Cubase, en voor de full mixdown heb ik gewoon wat vrienden die me van wat extra handen voorzien :)

Mvg.

CoolRunning

Back