Hoe programmeer ik een old school achtige jungle/dnb beat?

jimmy

doubleplusgood
Ik zal wat voorbeelden geven... Het is niet echt typisch jungle/dnb vrees ik, maar ik weet even niet hoe ik het anders kan omschrijven.

Bijv 4Hero op deze track (start rond 30 secs):

187 Lockdown op deze track (start rond 35 secs):

Of bijv van Kid606 op deze track (of bijna elke andere willekeurige track van hem) rond 2 minuut 30:

Samplen en timestretchen is geen optie voor me, ik zoek een beginsel hoe ik zoiets zelf via midi noten en one shots kan programmeren. Nu verschillen deze 3 voorbeelden allemaal een beetje, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik in essentie zoek.

Ik heb geprobeerd goed te luisteren en het een beetje te ontleden maar ik vrees dat het iets te complex en vooral te snel is voor wat er van mijn brein over is.

Als iemand me een 4 of 8bars voorbeeld kan geven, zo van kick hier, snare daar, etc. dan ben ik erg dankbaar! Volgens mij is het een stuk makkelijker dan dat het klinkt maar ik kom helaas zelf niet tot gewenst resultaat.

Amen break downloaden, in stukjes knippen (ik neem aan dat je een computer hebt die dit wel kan doen voor je) en dan pitchen en sequencen.

... maar ik vrees dat het iets te complex en vooral te snel is voor wat er van mijn brein over is.
Beetje laten gaan in de canabis ?

Hoi,

Had je deze site al gevonden?
Hier wat voobeeldjes (en te downloaden midifiles/drumsounds) hoe DnB patterns te programmeren.

http://www.simonv.com/tutorials/drum_patterns.php

Als de de wav files van deze site vervangd door DnB/jungle/Amen drum samples, gaat het al snel ergens op lijken !

Succes

koel, thnxs :)

Zit ook kant en klare reason 5 file bij :okdan:

edit: en als je even verder kijkt zelfs een kant en klaar dnb track als .rns
http://www.simonv.com/tutorials/reason.php

het gaat vooral om de ghost notes, zachte snares/hihats toevoegen.
duzz,...
Kick---SNARE--snare-snareKick-SNARE---

DE - ZIJN LEEGE PLEKKEN, maar je voorbeelden zijn 100% oude funk/soul breaks.

huey, thnx, ik had hem heel toevallig iets voordat je hem postte net zelf gegoogled. maar dat is inderdaad precies wat ik zocht. ik begrijp de mensen best die zeggen samplen, knippen en plakken maar voor mijn workflow was dit nu even geen optie.

plieuw: ook jouw opmerking is goud waard, die ghost notes geven exact het idee wat ik zocht (i.s.m. eerder genoemde midi voorbeelden). soms kan het zo simpel zijn :-)

huey, thnx, ik had hem heel toevallig iets voordat je hem postte net zelf gegoogled. maar dat is inderdaad precies wat ik zocht. ik begrijp de mensen best die zeggen samplen, knippen en plakken maar voor mijn workflow was dit nu even geen optie.

huh. snap ik niet helemaal. Heb je de specifieke tools ervoor niet (zoals bijv. recycle?), of wil je het niet doen? Het spelen met de beat is juist het leukste om te doen en anders kun je netzogoed een sample pakken.

In Ableton Live is het trouwens nog makkelijker. Loop inladen, convert to midi track, klaar.

Back