DIY studiobouw in oude Fabriek

pass-out

Mixer Producer
Hoi Allen!

Ik ben de laatste tijd druk bezig om een ongeveer 20m2 ruimte om te bouwen tot een studio. Deze ruimte bevind zich in een oude fabriek waar ik met een groep mensen aan het werk ben om de ruimtes klaar te maken zodat we er lekker kunnen werken. (Zo komt er ook een diepdruk/zeefdruk ruimte, een fotolab, een naaiwerkplaats en worden de machines op de begane grond ook weer aangesloten, zoals draaibanken, zaagmachines etc. zodat we daar een toffe werkplaats hebben.

Ik heb intussen al een compleet ontwerp af. Ik zal nog even kijken of ik deze ook op een of andere manier kan inscannen zodat jullie zien hoe ik het van plan ben te maken. Het plan is in ieder geval nieuwe binnenmuren te maken (die schuin staan), verlaagd plafond (staat ook schuin) en alles met goeie basstraps, demping op mirrorpoints en wat diffusors.

Ik ben nu nog druk met het klaarmaken van de ruimte. De ruimte heeft op dit moment niet eens elektriciteit en verwarming! Ik heb afgelopen woensdag een dikke en hele zware deur ingebouwd (zeker 80 kilo) waarvoor ik een stalen frame heb laten lassen. (Dit heeft een van de andere mensen gedaan daar mijn las-skills nog onder de maat zijn). In de ruimte zit in ieder geval een nieuw raam en heb ik de gaten dichtgemetseld (zie fotos).

Ik probeer wekelijks updates te doen zodat jullie het een beetje kunnen volgen. De updates in ieder geval tot midden december. Dan weer vanaf Januari!

Attachments

• 1_26112011278 (Large).jpg
    1_26112011278 (Large).jpg
    58,6 KB · Bekeken: 154
  • 2_26112011280 (Small).jpg
    2_26112011280 (Small).jpg
    84,3 KB · Bekeken: 90
  • 3_26112011281 (Small).jpg
    3_26112011281 (Small).jpg
    96,4 KB · Bekeken: 100
  • 4_30112011282 (Small).jpg
    4_30112011282 (Small).jpg
    51,4 KB · Bekeken: 84
  • 5_30112011283 (Small).jpg
    5_30112011283 (Small).jpg
    66,2 KB · Bekeken: 89
Nog een paar fotos!

Attachments

• 6_30112011285 (Small).jpg
    6_30112011285 (Small).jpg
    57,6 KB · Bekeken: 89
  • 7_30112011286 (Small).jpg
    7_30112011286 (Small).jpg
    54,3 KB · Bekeken: 91
  • 8_30112011287 (Small).jpg
    8_30112011287 (Small).jpg
    97,9 KB · Bekeken: 81
  • 9_03122011288 (Small).jpg
    9_03122011288 (Small).jpg
    105,4 KB · Bekeken: 82
  • 10_03122011289 (Small).jpg
    10_03122011289 (Small).jpg
    78,7 KB · Bekeken: 82
Hier zie je een van de ogen die ik aan het plafond maak waaraan de zijwanden komen (en verlaagd plafond!)

Attachments

• 11_03122011291 (Small).jpg
    11_03122011291 (Small).jpg
    124,4 KB · Bekeken: 93
  • 12_03122011296 (Small).jpg
    12_03122011296 (Small).jpg
    101,8 KB · Bekeken: 90
Tof dat je je vorderingen post. ZO te zien heb je behoorlijk wat te doen. Neem je ook nog maatregelen tegen vocht, of denk je dat dat wel meevalt? Ik ben overigens ook benieuwd naar je indeling.

In ieder geval succes met het project.

Doet me een beetje denken aan de bouw van mijn eigen studioruimte (die nog steeds niet volledig klaar is trouwens...) Ook zowat alles tot op de ruwbouw gesloopt.
Let vooral op een goede aarding van je elektriciteit.
Gebruik voor de vloer zeker geen tegels (tenzij je er tapijt over legt), want dat reflecteert het geluid enorm.

Veel succes en geduld met je werkzaamheden :okdan:.

Tof dat je je vorderingen post. ZO te zien heb je behoorlijk wat te doen. Neem je ook nog maatregelen tegen vocht, of denk je dat dat wel meevalt? Ik ben overigens ook benieuwd naar je indeling.

In ieder geval succes met het project.

Wat vocht betreft: de buitenmuren goed isoleren (met Recticel platen bv.) en zorgen dat het nooit echt koud wordt in de ruimte (anders krijg je condens). Bovendien ofwel continue mechanische ventilatie of airco, of anders een paar keer per dag het raam open gooien.
Ik heb in mijn ruimte een digitale hygrometer zodat ik perfect weet of het niet te vochtig wordt.

Maar je hebt gewoon een oude failliete fabriek gekocht ofzo? voor je werk? (vanwege de machines die er staan). Ziet er nu al cool uit.

Gebruik voor de vloer zeker geen tegels (tenzij je er tapijt over legt), want dat reflecteert het geluid enorm.

Neem gewoon laminaat, daarnaast wil ik juist dat het reflecteert. Ik wil absoluut geen dode kamer maar een ruimte met een fijne gecontroleerde akoestiek. Het plafond wordt al absorberend en de zijwanden zullen voornamelijk de lagere tonen absorberen en de mid/hoge tonen enigszins verspreiden. De achterwant wordt ook deels diffusor / basstrap. De elektriciteit aarden gaat ook goed komen :)

Wat vocht betreft: de buitenmuren goed isoleren (met Recticel platen bv.) en zorgen dat het nooit echt koud wordt in de ruimte (anders krijg je condens). Bovendien ofwel continue mechanische ventilatie of airco, of anders een paar keer per dag het raam open gooien.
Ik heb in mijn ruimte een digitale hygrometer zodat ik perfect weet of het niet te vochtig wordt.

De buitenmuur is op zich al geïsoleerd. Daarnaast heeft het raam mooi dubbelglas. Ik zal de verwarming wel op een laag pitje houden en goed het raam open gooien. Kan slecht tegen een bedompt hol als ik wil werken :)

Tap je nu schroefdraad in beton?!

Neen, onder dit beton zit een dikke vette stalen balk. Was nog een klusje ook om daar lekker boven je macht een gat in de boren :D

In de bijlage mijn ontwerpen!

Mijn ruimte heeft (origineel) een verhouding van 1:00 1:16 1:28, door middel van de schuine wanden en plafond wil ik hier 1:00 1:14 1:39 van maken wat ervoor zorgt dat de resonantie frequenties wat meer uit elkaar gaan liggen. Omdat de nieuwe muren niet van steen zijn gaat dit eigenlijk niet helemaal op (geluid gaat door die nieuwe muren heen en door de stenen wanden erachter weer terug de ruimte in), maar omdat ik heel zwaar steenwol gebruik (145kg/m3) plus nog extra basstraps zal ik dit proberen zo goed als mogelijk op te lossen!

Attachments

• BOVENAANZICHT (Large).jpg
    BOVENAANZICHT (Large).jpg
    65,2 KB · Bekeken: 90
  • GIPSTUSSENBLOK (Large).jpg
    GIPSTUSSENBLOK (Large).jpg
    44,4 KB · Bekeken: 90
  • PLAFOND (Large).jpg
    PLAFOND (Large).jpg
    33,5 KB · Bekeken: 85
  • WANDDEEL1_2 (Large).jpg
    WANDDEEL1_2 (Large).jpg
    33,4 KB · Bekeken: 90
  • WANDDEEL3 (Large).jpg
    WANDDEEL3 (Large).jpg
    34,9 KB · Bekeken: 99
En nog een kostenraming :L (EDIT: lekker onduidelijk klein; kosten zullen zo rond de 2000 komen te liggen)

Attachments

• KOSTENRAMING (Large).jpg
    KOSTENRAMING (Large).jpg
    32,6 KB · Bekeken: 86
ik heb ook een hygrometer die constant op meer dan 70 procent staat. knap daqt je hem zo laag krijgt.

Goed bezig Robin! :okdan:
Gave locatie ook.

thanks Jeff, wordt spannend project. Ik hoor de hele tijd als ik bezig ben dit deuntje in mn hoofd:

Qua industrieële omgeving zit het iig wel snor :) Ben benieuwd hoeveel daarvan in mn muziek gaat doorsijpelen...

ik heb ook een hygrometer die constant op meer dan 70 procent staat. knap daqt je hem zo laag krijgt.

70% is eigenlijk te veel. De bovengrens is normaal 60%. Vanaf 65% krijg je kans op schimmelvorming en wordt je ruimte zeer aantrekkelijk voor allerlei insekten. Bovendien is die vochtigheid slecht voor je apparatuur (oxidatie van onderdelen, roest van metalen behuizingen,...)

Mijn ruimte zit ook constant onder of rond de 50%. Gewoon een elektrische ontvochtiger gebruiken die automatisch aanslaat als de vochtigheid te hoog wordt.

Hierbij een updatetje,

Ik heb de muur onder het raam nog maar verder gemetseld (hoe de gasten het gedaan hebben die het raam erin gezet hebben was gewoon ruk). Daarnaast heb ik vóór mijn gemetsel die muur met een vrees bewerkt zodat het er mooi uitziet. Dit wordt de enige muur die "origineel" blijft! Er komt nog wel een verwarming voor.

Daarnaast een foto van mijzelf hoe ik eruit zag toen ik boven mijn hoofd ging boren in het plafond. Dit moest voor de ringen waaraan de wanddelen (en plafond-deel) komen :).

Tot slot een paar fotos van hoe ik de ringen heb bevestigd in de muur. Dik "muur-anker" dan 2 vlinder moeren op elkaar gelast en daarin die ring gedraaid. Dit heb ik niet overal zo gedaan omdat er ook een paar stalen balken in het plafond zijn waar ik gewoon schroefdraad in kon tappen. (zie vorige fotos). Wel pittig werk zo boven je hoofd boven door 2 cm dik staal. Al die hete stukjes staal in je mouw: "argh!!"

Attachments

• 13_07122011299 (Small).jpg
    13_07122011299 (Small).jpg
    106,9 KB · Bekeken: 90
  • 15_07122011303 (Small).jpg
    15_07122011303 (Small).jpg
    77,1 KB · Bekeken: 84
  • 16_07122011305 (Small).jpg
    16_07122011305 (Small).jpg
    104,1 KB · Bekeken: 80
  • 17_07122011306 (Small).jpg
    17_07122011306 (Small).jpg
    104,3 KB · Bekeken: 95
  • 18_07122011307 (Small).jpg
    18_07122011307 (Small).jpg
    100,1 KB · Bekeken: 87
Wat is de huidige compositie van de bestaande muur? Aangezien je zegt dat ie geisoleerd is, veronderstel ik dat dit al een spouwsysteem is? (Muur/isolatie/muur) ?

Btw, schuine wanden verbeteren misschien je kamerverhoudingen, maar over het algemeen is te verwachten dat hun invloed op je staande golven miniem is en mogelijks onvoorspelbare effecten gaat geven

Ik hoop ook dat die zware rotswol niet dient als isolatiemateriaal (tussen de muren) ?
Voor (geluid) isolatie materiaal is ie veel te zwaar. Voor absorbers, chunks of basstraps ook

En wat ga je eig met het raam doen?

Die muur heeft idd een spouw, tussen de stenen zit isolatie.

Schuine wanden zijn voornamelijk voor het tegengaan van ringing. Die zware steenwol wordt niet gebruikt ter isolatie maar voor het absorberen van lage frequenties. Lichtere steenwol doet weinig onder de 100hz. Daarnaast heb ik ook nog basstraps met lichter steenwol voor effecties absorberen vanaf iets van 150hz.
Op het raam wil ik alleen op mirrorpoints wat absorbers doen voor hogere frequenties.

20m2 ruimte om te bouwen tot een studio

Cool.. Had ik maar zo'n ruimte had ik gelijk mijn bed en bankstel daar neer gezet. Nu ziet hij er niet uit maar ik geloof wel dat het wat wordt ik hoop dat je iets moois van maakt!

Die muur heeft idd een spouw, tussen de stenen zit isolatie.
Dus als ik het goed snap, maak je een triple leaf systeem? (je nieuwe muur-spouw-oude muur-spouw-oude buiten muur). Als ik jou was zou ik dat even herbekijken, want je zal je zelf onvoorspelbaar gedrag op de hals halen (meerdere resonantie frequenties) en eventueel zelfs negatieve isolatie (dus versterking)
Schuine wanden zijn voornamelijk voor het tegengaan van ringing. Die zware steenwol wordt niet gebruikt ter isolatie maar voor het absorberen van lage frequenties. Lichtere steenwol doet weinig onder de 100hz. Daarnaast heb ik ook nog basstraps met lichter steenwol voor effecties absorberen vanaf iets van 150hz.
Ik raad je aan eens te kijken naar
http://www.homerecording.be/forum/t28576.htm

Deze vergelijking is opgesteld door iemand die zich professioneel bezig houdt met akoestiek & studiobouw

Je zal opmerken dat je zware steenwol minder effectief is dan je vermoed.
Op het raam wil ik alleen op mirrorpoints wat absorbers doen voor hogere frequenties.
Als je niets gaat doen aan isolatie aan dat raam, is de moeite & geld die je erin steekt vrij vergeefs. Je isolatie is zo sterk als je zwakste schakel

Ik raad je aan eens je licht op te steken in volgende forum
http://www.homerecording.be/forum/f16/

Dit gaat specifiek over studioconstructie

Back