envelope follower

jwhagenbeek

Ouwe rot
Ik vraag me een beetje af of t klopt. vooral dat gedeelte rond t ledje
envelopefollower-page-001.jpg

Is dit die envelope follower van Nicolas Collins (electronotes 60 volgens mij)?
Heb zelf niet zoveel ervaring met zeemos maar met het schema d'r kunnen we hem wel effe checken.

Ik zou zeggen probeer het, kost je een paar euro en een half uurtje. Ik kann me niks bij het ding voorstellen, maar als tie het zou doen zou dat toch wel leuk zijn.

Een envelope follower geeft een bepaalde uitgangsspanning aan de hand van de sterkte van het signaal op de ingang

Voorbeeldje:

Je hebt een synth sequence die speelt. pompompiedompiepom enz.

Nu koppel je de CV uitgang van de enveloppe follower aan het filter van die sequence. En de enveloppe follower laat je dan bv je stem volgen. Resultaat: als je luid zingt, dan duw je het filter van de sequence open en klinkt de sequence dus scherp mee op luide zangpassages. Idem voor een bassequence waarbij de kick het filter open duwt. Om maar een voorbeeldje te noemen.

Ah, ok. Da's dan wel een beetje beperkt. Ik heb er op de Formant een paar zitten en die zijn dus traploos. En in al mijn naĆÆviteit veronderstelde ik dat ze allemaal zo waren. :)

Da's dus een volwaardige envelope follower. Die tekent de omhullende als CV signaal (adsr signaal is een beetje een riskante benaming :))

nee hoor, dat simple schema doet hetzelfde als de andere.
je moet alleen wel een ub type nemen voor de chip.
dan volgt hij ook netjes de omhullende van het signaal.

:koffie:

Back