Ableton Live goed genoeg voor maken eindmix ? Of bv Cubase erbij ?

Mixen in Ableton is kompleet anders dan in logic ( of Cubase, etc maar daar heb ik geen ervaring mee)

Beide hebben voordelen nadelen...

Een mix in ableton zit snel dicht en is niet zo nauwkeurig dan in logic

Ableton = meer voor electronische muziek, snel resultaat boeken, vieze mix maken
Logic = meer song georienteerd, heeft ruimte in de mix, kan heel nauwkeurig iets aanpassen.

Ook de ingebouwde effecten ( EQ, compressie ) zijn meer daarop gemaakt. De compressor in Ableton bijv is lekker rauw, de compressor in logic weer heel transparant.

Dus ja ... je kan zeker een goede eindmix maken in Ableton, maar voor bepaalde nummers zou ik dan liever Logic ( of Cubase dan ) gebruiken.

Een mix in ableton zit snel dicht en is niet zo nauwkeurig dan in logic

De vraag is of dit door de audio-engine komt of door bijv. de gebruikte plugins? Ik meen dat de audio-engine in Live 7 nog wat minder was dan cubase/logic, maar in 8 is zo op mijn gevoel even goed als die van cubase 5.

Als het verschil door de plugins komt dan valt dit natuurlijk simpel op te lossen door wat betere plugins te gebruiken.

Maar afgezien van dat allemaal, ik denk dat het allerbelangrijkste is wat je voor DAW je beter ligt kwa werkwijze.. Ideeen opbouwen (in loopvorm) vind ik bijv. in Live ideaal. Voor meer linaire dingen vind ik cubase beter. De eind mix (al is die in mijn filosofie 9 van de 10 keer een live sessie) van een uitgewerkte track prefereer ik Cubase.

En als je creatieve gedeelte beter is, dan is het uiteindelijke resultaat ook beter :)

Ik mix alles in Ableton. Als een track af is exporteer ik de boel en laad ik de wav in een nieuw ableton project voor de mastering. Het komt ook wel eens voor dat ik daarvoor wavelab gebruik. Verschil in geluidskwaliteit heb ik daarbij niet ervaren.

Wat ik me afvraag. Laat je dan al je sporen uit zonder effecten? Zodat je tijdens de mix flink kunt tweaken met compressors en dergelijke.

Het maakt allemaal geen flikker uit
zijn allemaal hosts, draaien allemaal intern 32 of 64 bits precissie
en draaien allemaal dezelfde VST's

Ti's maar net wat beter past bij je workflow

Ik ben opgegroeid met Cubase en vind Ableton dus 3x niks, maar zegt waarschijnlijk meer over mij dan Ableton
Als ik me ff kwaad zou maken in Ableton zou ik dezelfde resultaten kunnen boeken als met Cubase.
DAW hosts are highly overrated.

wie anno 2012 nog met cubase werkt heeft het niet begrepen :doei:

om indruk te maken op klanten is Cubase wel beter dan ableton ;-)

Ableton -> out of the box vocoding
Ableton -> loop based livesets doen (reden van bestaan van het programma ongeveer)

Kan me overigens goed voorstellen dat de out of the box plugins van logic/cubase een grotere focus hebben op kwaliteit van processing, en ableton meer op processor efficiency. Effecitiviteit vs Efficiency zeg maar.

Ableton --> alles binnen één scherm, er kan hoogstens 1 extra popup open staan voor de actieve VST

Mij gaat het er niet om of cubase dingen kan die ableton niet kan en vice versa, mij gaat het erom welk programma het vlotste werkt (en daarbij is één van de aspecten : hoeveel windows moet je openklappen om een overzicht te krijgen, en da's bij ableton dus minimaal).
Na jaren met Cubase gewerkt te hebben en nu jaren met Ableton, kan ik zeggen dat ik absoluut niks mis in Ableton ...maar dit is persoonlijk, wellicht missen andere mensen wél iets.

loops en "construction kits" zijn sowieso voor mietjes :D gewoon zelf programmeren die zooi :D

loops en "construction kits" zijn sowieso voor mietjes :D gewoon zelf programmeren die zooi :D

Je eigen loops maken in ableton is echt te simpel, je midiloops omzetten naar audioloops gaat terwijl ableton blijft lopen.

:ZWeer lekker aan het rellen? Uit een ander draadje:

Ableton is voor mietjes met microloopjes, gewoon Cubase mensuh..

Uit:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1435107&postcount=9

Kort daarna gevolgd door:

Sorry wilde ff lekker rellen. Komt gewoon omdat ik Ableton nooit binnen 10min snapte
heb nu weer een nieuwe Lite versie bij m'n Novation IMPULSE gekregen, misschien maar weer eens proberen.
Dus i.d.d. eigenlijk gewoon een domme opmerking vanuit eigen onkunde

In:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1435681&postcount=14

Zo, hebben we dat weer gehad, scheelt weer tijd. Toch Ralphie...? :biertje:

Je eigen loops maken in ableton is echt te simpel, je midiloops omzetten naar audioloops gaat terwijl ableton blijft lopen.
dat snap ik maar dat bedoel ik niet, ik bedoel de kant en klare loops uit de sample packs, niet wat je zelf inslaat natuurlijk

Je vergeet dat het niet aan Ableton ligt, maar waarschijnlijk aan mij.
Ik zeg niks over Ableton alleen dat met construction kitjes spelen natuurlijk wel perfecte kant en klare loop looping moet ondersteunen, anders wordt het voor een aantal te moelijk
ik ben gewoon simpele old skool, patch maken, patch spelen, FX erop volgende track.
ipv van drumloop pakken, hihatloop erop gooien, bassline loop erop gooien en klaar :D da's newskool.

:ZWeer lekker aan het rellen? Uit een ander draadje:

Uit:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1435107&postcount=9

Kort daarna gevolgd door:

In:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1435681&postcount=14

Zo, hebben we dat weer gehad, scheelt weer tijd. Toch Ralphie...? :biertje:

zoals ik al zei: JA, hosts are overrated...... alles wat in Cubase kan kan andersom ook.... dus Cubase ernaast maakt je mix echt niet beter. enige wat cubase wel heeft is een VEEL beter timestrech algoritme. dus de geluidskwaliteit van looped tracks is een stuk hoger.

Wat ik me afvraag. Laat je dan al je sporen uit zonder effecten? Zodat je tijdens de mix flink kunt tweaken met compressors en dergelijke.

Ik maak een track van opnames, sequences e.d. Tijdens het opbouwen van de track zet ik compressors en grafische EQ erop. Daarmee zorg ik dat de verschillende sporen zo klinken als ik dat per spoor mooi vind. Alles in ableton.

Als het hele arrangement staat ga ik de boel afmixen, ook in ableton. Dan ga ik alle sporen nog een keer na. Soms gaat er op een spoor nog een parametrische EQ bij, om te zorgen dat de gehele mix in balans is. Hier en daar komt er een buscompressor op een groep met sporen.

Masteren doe ik dan separaat, zoals ik zei, in een nieuw project in ableton of in wavelab. Daarvoor pak ik de wav van de gehele track, zoals die uit ableton komt.

Ik weet alleen niet of je vraag is beantwoord... Wat bedoel je met "laat je je sporen uit"?

dat snap ik maar dat bedoel ik niet, ik bedoel de kant en klare loops uit de sample packs, niet wat je zelf inslaat natuurlijk

ik snap je, maar waar heb jij dat van die sample packs in deze thread eigenlijk ergens gelezen ?
Het lijkt wel alsof jij ervan uit gaat dat ableton gebruikers per definitie sample pack gebruikers zijn, terwijl ik hoegenaamd het verband niet zie tussen de twee.

ik ben gewoon simpele old skool, patch maken, patch spelen, FX erop volgende track.
.

exactly hoe ik -en velen met mij- in ableton werken

ow, en als jij -als je cubase kent- niet op een half uur weg bent met de basic principes van ableton is er écht wel iets mis met jou en niet met ableton.
Ik heb exact dezelfde overstap gemaakt en heb daar amper een manual voor nodig gehad, als je de 'vocabulary' van een DAW kent, kan je heel makkelijk in ableton zien wat je nodig hebt...het kan ook niet in andere schermen zitten of submenus of ver verstopt, want in ableton is alles (audio/midi routing, groupen,....) mogelijk binnen één en hetzelfde window trouwens dus ver kan je nooit zoeken...en in de linkerbenedenhoek wordt ten allen tijde uitgelegd wat de functies zijn van de knop of whatever waar je muiscursor over gaat.
Als je zo niet ableton 'intuitief' kan aanleren met een degelijke DAW background, dan is er iets van onwil in het spel...

Back