beginnende midi muziekant vraagt??

michielhemmer

Stamgast
ok ik ben echt een loser wat midi betreft maar dit wil ik graag weten..............

gear: yamaha cs1x, korg microkorg, behringer ub1832fx (mengpaneel),hele hoop gitaren, 2x microfoon, digitech rp7 gitaar prossesor.

computer: duron 700mhz, p3, 512mb intern, winxp, terratec dmx 6fire (geluidskaart), acid 4.0 pro, cakewalk plasma, soundforge 5.0

nu mijn vragen.......1) met deze uitrusting kan ik daar op een goeie manier mee met midi werken?? (zonder shit)
2) hoe gebruik ik de 2 synths tegelijk voor midi (ik wil graag dat ik de toetsen van de cs1x kan gebruiken ook voor de korg kan dit en hoe sluit je dit aan??
3) als ik de korg voor midi gebruik, werkt er maar 1 channel als ik een ander geluid er bij wil voegen op een ander channel hoor je niks?? de cs1x doet dit wel!!
4) is cubase nou echt zoveel beter?? ik heb nog wel een oudere versie liggen (2jaar oud) werkt dat nog steeds goed??

ik neem eigenlijk altijd alles op met audio maar ik merk dat als je het nog beter wilt laten klinken je eigenlijk niet zonder midi kan dus ik moet er toch echt maar eens aan geloven.
ik hoop (ik weet eigenlijk wel zeker) dat julllie mijn vragen kunnen beantwoorden , alvast bedankt....

Re: beginnende midi muziekant vraagt??

Origineel geplaatst door michielhemmer
1) met deze uitrusting kan ik daar op een goeie manier mee met midi werken?? (zonder shit)

Ja hoor, geen probleem

2) hoe gebruik ik de 2 synths tegelijk voor midi (ik wil graag dat ik de toetsen van de cs1x kan gebruiken ook voor de korg kan dit en hoe sluit je dit aan??

CS1x out naar in van de PC
CS1x in naar out van de PC
CS1x tru naar in Korg

3) als ik de korg voor midi gebruik, werkt er maar 1 channel als ik een ander geluid er bij wil voegen op een ander channel hoor je niks?? de cs1x doet dit wel!!

Is de Korg wel 'multitembraal? maw: kun je wel meerdere geluiden utisturen via verschillende kanalen?
Misschien dat de handleiding hier antwoord op geeft.

4) is cubase nou echt zoveel beter?? ik heb nog wel een oudere versie liggen (2jaar oud) werkt dat nog steeds goed??

Beter als wat :)
Een combinatie van Audio en MIDI, tuurlijk gaat dat met cubase.
Let wel dat de wat oudere versies niet zo stabiel zijn.
Cubase SX daarintegen wel, maar met Logic kom je ook een heel eind.
Als je hoodfzaak bij audio ligt, kun je ook Nuendo gebruiken.
En Nuendo is ook een seq.

de korg is duotimbraal :)

maw, 2 parts multitimbral.

Je kan de 2 timbres op het zelfde kanaal keyboard split aansturen of bijde geluiden op ieder een eigen kanaal.

ok maar betekend dit nou ook dat ik dus nooit een bass , lead, string tegelijk via midi uit de korg kan halen .
dit kan met de cs1x wel?

KLopt idd... wel een lead en een bass of een bass en een string maar dus nooit meer dan 2 geluiden

dat heb ik nu ook gedaan en werkt eigenlijk ook prima alleen is het dan wel zo definitief.

Toch niet. Gewoon je MIDI-spoor opnieuw opnemen/bewerken en daarna neem je het opnieuw op als audio.

Da's nou het leuke van een kleine setup. Zelfs al heb je slechts 1 synth, je kan hem 'ontelbaar' keren opnieuw gebruiken in dezelfde song. De monosynth contest is daar een heel mooi voorbeeld van.

Met bv een Roland XV-5080 kan je in realtime een heleboel klanken tegelijk gebruiken, als je wat minder polyfonie hebt dan moet je gewoon ff op voorhand plannen wat je wil doen.

Back