van ongebalanceerd naar gebalanceerd

aeroflux

Stamgast
Een vraag over het aansluiten van mijn ongebalanceerde Juno 60 op de gebalanceerde ingangen van mijn MOTU 828mk2.

Op dit moment heb ik via ongebalanceerde kabels mijn juno 60 aangesloten op gebalanceerde inputs van mijn MOTU 828mk2.

Heeft het zin/verbeterd het geluid als ik daar een DI box tussenzet ? Die het ongebalanceerde signaal omzet naar gebalanceerd ? en dan met gebalanceerde kabels naar de MOTU 828 ???

Of doet die DI box eigenlijk hetzelfde wat de MOTU 828 ook doet en heeft het dus geen zin ?

groet van Aeroflux

Eerlijk weten? Ik zou me de moeite besparen, gewoon zo aansluiten.

dat zou prima moeten werken zo. ik sluit het ook zo aan. heb ooit een DI ertussen geprobeerd met het zelfde idee, maar ik kon geen verschil horen.

Heeft het zin/verbeterd het geluid als ik daar een DI box tussenzet ? Die het ongebalanceerde signaal omzet naar gebalanceerd ? en dan met gebalanceerde kabels naar de MOTU 828 ???

Of doet die DI box eigenlijk hetzelfde wat de MOTU 828 ook doet en heeft het dus geen zin ?

groet van Aeroflux

Nee.

De "gebalanceerde" aansluitingen van de MOTU zijn namelijk niet echt gebalanceerd.

Dit geld overigens voor alle apparatuur die je nu kan kopen in de winkel, met uitzondering van een handje vol dingen.

volgens MOTU zijn de jacks gemaakt om zowel gebalanceerd als ongebalanceerd aangesloten te worden.
En dit is het bewijs.

Nee.

De "gebalanceerde" aansluitingen van de MOTU zijn namelijk niet echt gebalanceerd.

Dit geld overigens voor alle apparatuur die je nu kan kopen in de winkel, met uitzondering van een handje vol dingen.

En dit is het bewijs.

Raar bewijs voor een rare stelling hoor.

Ik ben wel benieuwd hoe dit precies zit.
Wat ik wel weet is dat er nog weinig gebruik gemaakt wordt van input- en output transformators.
En wat ik ook weet is dat je met een trafo een mooie gebalanceerde input of output kan maken.

Maar bestaat er ook niet zoiets als electronisch balanceren (ik weet niet of ik hier de juiste term gebruik)?
Met een opamp ofzo? Wordt er op die manier ook gewerkt in de Motu?
Of is er in de motu ook geen sprake van "electronisch balanceren" Hier schiet de kennis mij tekort...

je kan van een gebalanceerd signaal een ongebalanceerd signaal maken. omgekeerd kan dat niet zoomaar geloof ik. dan moet er een converter/ DI-box tussen..

MOTU zal wel gebalanceerde in outs hebben, dus kan je ze ook ongebalanceerd gebruiken. dan worden twee lijnen van de XLR aan elkaar gekoppeld. hot of cold aan aarde geloof ik....

Wel oppassen als je veel aardstraling in huis hebt.

Laatst gewijzigd:
google dan even zelf..is heel normaal en standaard. deze modificatie....

Ja, maar het bewijst niks over of een output wel of niet echt gebalanceerd is. Het is uiteraard logisch dat dit prima werkt op een output die niet echt gebalanceerd is, daarmee toon je alleen maar aan wat Patat Met al zegt.

Ik ga niet zelf googelen, jij beweert dat het onzin is dus jij moet nu laten zien dat dit ook werkt op een output met twee line drivers (en echt gebalanceerde output dus).

Volgens mij is dat het punt van Patat Met. Op een echt gebalanceerde uitgang kun je niet zomaar hot of cold met aarde verbinden, want dan krijg je kortsluiting.
Om gebalanceerd naar ongebalanceerd om te zetten hoef je enkel de "cold" (return)signaal met de massa te verbinden. (XLR: pin 1= massa, pin 2= hot, pin 3 is cold)
Let op! Wanneer je een ongebalanceerde microfoon (jack, dat durft nog te bestaan) met een XLR adaptor in de mic ingang van een mengtafel duwt MOET de 48V fantoomvoeding uitgeschakeld zijn op dit kanaal of in het algemeen! (anders zal je voeding dit niet appreciëren en is het ermee gedaan... dan heb je pas kortsluiting)
Let wel, electronisch gebalanceerd geeft meer risico op schade aan de electronica wanneer er verkeerde ingangsspanningen gebruikt worden! (veroorzaakt door massaproblemen, 48V fantoomvoeding of zelfs blikseminslag in de buurt)
Balanceren met galvanisch gescheiden transformators is nog altijd het best maar tja... electronisch balanceren is goedkoper en vraagt minder componenten dus alle gangbare toestellen zijn vandaag de dag electronisch gebalanceerd.
Enkel nog zware studio apparatuur en high end audio (of oudere toestellen) zijn met trafo's gebalanceerd in en uit.
Wil je met trafo's balanceren, (asymmetrisch naar symmetrisch) dan kan ik je zeker de CleanBoxPro van ART aanbevelen.
De prijs is zeker te doen voor een stereo toestelletje: 64 euro bij Thomann, werkt perfekt!
http://www.thomann.de/be/art_cleanbox_pro.htm
Voor wie nog wat meer uitleg wilt zoek ik straks nog wat verder.
Cheers! :mega:
Exo.

Om gebalanceerd naar ongebalanceerd om te zetten hoef je enkel de "cold" (return)signaal met de massa te verbinden.

Dat leek mij ook. Nooit cold en shield met elkaar verbinden zoals in bovenstaande tekening.

Sowieso is in een goed gebalanceerd systeem de shield chassis ground (en niet signal ground).

Laatst gewijzigd:
Back