vibrerende KRK V4

Ton

Stamgast
Een van mijn KRK V4's ( serie 1 ) heeft een vibrerende/ resonerende woofer. Oorzaak waarschijnlijk een te harde aanslag basdeel van piano of basedrum. Tijdens het onderzoeken waar de schade precies zat kwam ik er achter dat als ik m'n vinger op het rubber plaats....lichtelijk indruk dan verdwijnt de resonantie. Met moeite een z.g.a.n. nieuwe woofer gekocht en geplaatst.
Tijdens het wisselen deed ik een ontdekking: de rubber ring ( geen idee hoe dit deel heet ) kon met duim en wijsvinger een klein beetje gelift worden. Hoort vast te zitten neem ik aan .Dus dit veroorzaakte de resonatie dus.
Maar nu de vraag aan jullie: zijn er leden die dit probleem ook hebben ( gehad ) en kan er zomaar gelijmd worden. Je kunt er bijn a niet bij...kiertje slechts. Trek je te hard dan maak je de verbinding met de conus kapot. Zit er aan te denken met een injectienaald met drupje Loctite de boel vast te lijmen of.......

graag jullie ervaring/ mening

alvast hartstikke bedankt

Err, hier zou ik zeker geen Loctite voor pakken, da's voor heel andere doeleinden. Misschien een drupje secondenlijm, maar ik denk dat op de lange termijn lijmen niet zo veel oplost (waarschijnlijk laat door de trillingen de lijm uiteindelijk toch weer los).

Ik weet niet of je ze het waard vindt om de woofer te vervangen. Misschien eens via KRK uitzoeken wie in Nederland service op KRK monitors levert en uitzoeken of zij dit voor een acceptabele prijs op kunnen lossen?

Heb hier KRK RP6
Zelfde verhaal dat die grijze rand los zit ofzo. Ga ik ook maar eens lijmen.
Overal waar ik kom hebben mensen die rand los. Blijkbaar moeilijk vast te maken (+poor construction?)

lijmen die hap:

Lijm is te bestellen bij audiofriends.nl

Die randen heten "rubber surrounds" in het engels, zitten volledig rondom gelijmd op het frame vd speaker. Hoe goed dit vastzit hangt van de lijm af die gebruikt is, en zoals alles tegenwoordig uit het verre oosten komt, zullen ze ook wel bespaard hebben op de lijm.

Niet zo erg, is makkelijk te fixen als je een klein beetje handig bent. Heb hier 4 car audio speakers, zijn zo'n 10 jaar oud, en hadden exact hetzelfde probleem, dat trillen.

Je hebt een secondelijm nodig die rubber op metaal kan lijmen, vb van bison. Nu als er 1 stukje los komt, zal de rest binnenkort ook wel los gaan komen. Je trekt gewoon die rubber zachtjes los vh frame op de plaats waar hij los komt, frame wat proper wrijven en een drupje lijm tussen. Even goed aandrukken en laten drogen (niet teveel lijm gebruiken want dan plak je uzelf vast bij het aandrukken!)

Doe een kwartje vd speaker per keer tot je helemaal rond bent, de reden: die speaker is heel nauwkeurig gecentreerd en als je teveel per keer los maakt zou die wat kunnen verschuiven.

Mijn speakers heb ik zo al meer dan een jaar geleden behandeld, auto staat in weer en wind buiten, achter de speakers is het ook vochtig in de deur, en alles hangt nog perfect vast. Meer moet dat niet zijn.

Ik zou toch de tips van het filmpje opvolgen. Stukje bij beetje ivm centreren is niet nodig.
Op audiofriends.nl staan ook voorbeelden, en die gasten hebben letterlijk duizenden rubber/foamranden gemaakt.

Hoezo niet nodig? In het filmpje steken ze shims in de coil om de conus te centreren, als de ts heel de surround losmaakt en de dustcap niet, hoe gaat hij de conus dan terug deftig centreren??

Heel die handeling uit het filmpje is ook echt niet nodig als het rubber gewoon wat loslaat vh frame.
Als de rubber beschadigd, verduurd, gescheurd of gebarsten is wel, maar daar wordt niets over verteld...

de rubber rand vastlijmen kan ook goed met Bison tix, deze is rubber achtig. heb dit bij enkele speakers gedaan en ze werken nog steeds goed.

Err, hier zou ik zeker geen Loctite voor pakken, da's voor heel andere doeleinden. Misschien een drupje secondenlijm, maar ik denk dat op de lange termijn lijmen niet zo veel oplost (waarschijnlijk laat door de trillingen de lijm uiteindelijk toch weer los).

Ik weet niet of je ze het waard vindt om de woofer te vervangen. Misschien eens via KRK uitzoeken wie in Nederland service op KRK monitors levert en uitzoeken of zij dit voor een acceptabele prijs op kunnen lossen?

Heb enige tijd KRK benaderd maar zij konden melden dat er geen speakers voor serie 1 meer leverbaar waren. In zuid holland 2 muziekzaken gevraagd. Bij een uiteidelijk "de laatste" woofer gekocht voor 82.--Euro. Je kan zien dat ie gebruikt was maar in ieder geval intact. Deze erin gezet.

Back