Ableton mietjes micro DJ house

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Johndoe11

Gedeactiveerd account
(RANT ON] word zo langzamerhand een beetje gestoort van al die ableton mietjes clip based house
continue dezelfde loopjes en shuffles van www.loopmasters.com http://www.samplemagic.com en www.vengeance-music.com

clipje aan, clipje uit...... overal dezelfde "swing" quantize template, programmeer toch eens zelf wat gasten.....
waar zijn de echte anthems gebleven, fatsoenlijke progressies, zelf geprogrammeerde TRxxx based rythems....
Ableton is geworden tot de nieuwe MAGIX MUSIC Maker :D (no pun intented)

[RANT over}

SHOOT!!!

(voor degene die ableton gebruiken als traditionele sequencer no offence)

Wist je dat je dat er niet naar hoeft te luisteren? Dan had je die tijd kunnen gebruiken om weer zo'n technisch fantastisch maar muzikaal oninteressant stuk muziek te maken zoals je wel vaker doet :D

Cliché: mij boeit het niet hoe het gemaakt is en waarmee, als het maar lekker klinkt. En als het niet lekker klinkt dan luister je er toch gewoon niet naar?

(RANT ON] (voor degene die ableton gebruiken als traditionele sequencer no offence)

Is genoteerd Ralphmans :) :biertje:
Hou je toch niet tegen, is de Mc Donalds van het muziek maken (lekker makkelijk) en dat je eenheidsworst krijgt ala, maar het kan een goede leerschool zijn voor sommige om later zelf dingen te creeren met een beetje knip en plakwerk :geslaagd:
Hoe vaak ik al niet "hits" heb gehoord gemaakt dmv standaard patches.
Niet echt mijn ding (liefst analoog/digitaal en inbox en dan knippen/plakken/stretchen enz)
Snap je punt maar dit houdt je toch niet tegen (dat weten de genoemde bedrijven ook dus dit zal nog wel even doorgaan)

ik snap het in ieder geval niet van raphie. Ik vind het een mislukte kunstenaars opmerking.

Who cares dat er loopjes aan elkaar geplakt worden. Als de mensen dat willen horen, vind ik het prima. Als mensen het als hobby doen dan vind ik het ook goed. Als je zo nodig op zoek bent naar enorme anthem tracks dan maak je die toch gewoon zelf?

En als je met zo'n anthem niet scoort dan is die gewoon niet goed genoeg. Maar om daarom maar te gaan huilen dat anderen met wat sample cd's en creatief plakwerk wel iets maken wat aanslaat is niet echt de weg die een muzikant op zou moeten gaan :D

overigens is microdj-en ook een vorm van componeren. Je plakt loopjes aan elkaar tot een arrangement zoals jij ze mooi vindt. Het maakt niets uit dat je niet zelf de patterns ingespeeld hebt. Ik vind het een beetje raar dat daar op neer gekeken wordt om eerlijk te zijn.

Ik hoor toch liever een goed sample based nummer dan een slechte die zelf gesequenced is...

Iedereen is ergens begonnen, als je door loops plakken wat ervaring opdoet vind ik er niks mis mee. Inzicht in de structuur van een song moet je leren, misschien kan dat met samples wel heel goed. Niet iedereen maakt tenslotte "anthems" (volkslied?).

Ik geloof niet dat dit software afhankelijk is. Wel door gebrek aan creativiteit van de gebruiker. En 't "publiek" vindt 't heerlijk. Dus tja...

...ik ga niet meer zo vaak uit ;)

Gaat niet om wat het publiek vind, gaat om wat IK vind ;)

Heeft ook niks te maken met het (mis)gunnen van succes, voor mij staan ze aan de top van de DJ foodchain (lekker freubelen met de kleinste loopjes) maar heeft in mijn optiek niks met produceren te maken, het is micromixen met automatisch gesyncte en timstreched clips onder gekleurde teletubbie knoppen (of clip pads zoals die dingen tegenwoordig heten) kortom, het is de nieuwe MAGIX :okdan:

ik snap het in ieder geval niet van raphie. Ik vind het een mislukte kunstenaars opmerking.

Who cares dat er loopjes aan elkaar geplakt worden. Als de mensen dat willen horen, vind ik het prima. Als mensen het als hobby doen dan vind ik het ook goed. Als je zo nodig op zoek bent naar enorme anthem tracks dan maak je die toch gewoon zelf?

En als je met zo'n anthem niet scoort dan is die gewoon niet goed genoeg. Maar om daarom maar te gaan huilen dat anderen met wat sample cd's en creatief plakwerk wel iets maken wat aanslaat is niet echt de weg die een muzikant op zou moeten gaan :D

overigens is microdj-en ook een vorm van componeren. Je plakt loopjes aan elkaar tot een arrangement zoals jij ze mooi vindt. Het maakt niets uit dat je niet zelf de patterns ingespeeld hebt. Ik vind het een beetje raar dat daar op neer gekeken wordt om eerlijk te zijn.

(RANT ON]
waar zijn de echte anthems gebleven, fatsoenlijke progressies, zelf geprogrammeerde TRxxx based rythems....

Jij bent zo ongeveer de enige die dat nog doet Raphie, ik denk dat je eind dit jaar wereldberoemd bent omdat jij gewoon de échte skills hebt. Kwaliteit komt vanzelf bovendrijven.
Geef het nog even, dan komt het vanzelf goed.

Gaat niet om wat het publiek vind, gaat om wat IK vind ;)

Heeft ook niks te maken met het (mis)gunnen van succes, voor mij staan ze aan de top van de DJ foodchain (lekker freubelen met de kleinste loopjes) maar heeft in mijn optiek niks met produceren te maken, het is micromixen met automatisch gesyncte en timstreched clips onder gekleurde teletubbie knoppen (of clip pads zoals die dingen tegenwoordig heten) kortom, het is de nieuwe MAGIX :okdan:

natuurlijk is dat wel produceren. Als iemand begint in ableton met een nieuwe track dan is er toch nog geen eindresultaat. Dat hij daar grondstoffen voor gebruikt in de vorm van loops dat is prima. Uiteindelijk is er een eindtrack geproduceerd. Al zijn het maar 2 verschillende loopjes aan elkaar geplakt, dan nog is er iets geproduceerd.

Je kijkt er blijkbaar heel erg op neer, maar jij doet het zelf net zo hard in je tracks. Jij gebruikt bijvoorbeeld heel vaak het sidechain truukje wat een andere producer ooit heeft bedacht en dat truukje wordt massaal gekopieerd door andere producers omdat die dat mooi vinden of omdat het grote publiek dat mooi vindt.

Jij bent op dat vlak dus geen haar beter en is ook gewoon hergebruik van in dit geval een techniek grondstof die je schaamteloos ook kopieert :D

Hej ThnX :D lol, misschien ben ik i.d.d. wel te oud voor deze shit, laat mij dan maar lekker die gezapige laatste dinosaur zijn, ipv de zoveelste loop based copycat

Nee, voor mij is er een verschil tussen zelf een percussieloop inslaan of klakkeloos 3 sample loops op elkaar pleuren.
daarnaast is er voor mij een verschil tussen content (zelf produceren of hergebruiken) en techniek (mixtechniek, sidechaining etc) ik vind je voorbeeld een beetje te kort door de bocht quifster.
Dat het het uiteindelijke publiek geen reet uitmaakt is duidelijk :D

natuurlijk is dat wel produceren. Als iemand begint in ableton met een nieuwe track dan is er toch nog geen eindresultaat. Dat hij daar grondstoffen voor gebruikt in de vorm van loops dat is prima. Uiteindelijk is er een eindtrack geproduceerd. Al zijn het maar 2 verschillende loopjes aan elkaar geplakt, dan nog is er iets geproduceerd.

Je kijkt er blijkbaar heel erg op neer, maar jij doet het zelf net zo hard in je tracks. Jij gebruikt bijvoorbeeld heel vaak het sidechain truukje wat een andere producer ooit heeft bedacht en dat truukje wordt massaal gekopieerd door andere producers omdat die dat mooi vinden of omdat het grote publiek dat mooi vindt.

Jij bent op dat vlak dus geen haar beter en is ook gewoon hergebruik van in dit geval een techniek grondstof die je schaamteloos ook kopieert :D

zo he raphie heeft weer stevig de bokkepruik op vandaag :P
gewoon niet naar die muziek luisteren tenzij je het wil bestuderen omdat je het eigenlijk zelf ook wil maken nutuulk :D
Goed punt: Credits voor de sample producers aangezien er hele vette loops tussen zitten, het gaat mij om het hergebruik, dat zie ik als cheaten, zeg maar pronken met andermans veren.
Daarom klinkt het ook allemaal hetzelfde omdat overal dezelfde loops gebruikt worden.

de mensen die al zelf via midi een baslijntje kunnen inslaan, die zijn al weer een stapje verder dan de mensen die een sample loop baslijn maar domweg gebruiken of mischien zelfs transponeren.

Nee, voor mij is er een verschil tussen zelf een percussieloop inslaan of klakkeloos 3 sample loops op elkaar pleuren.
daarnaast is er voor mij een verschil tussen content (zelf produceren of hergebruiken) en techniek (mixtechniek, sidechaining etc) ik vind je voorbeeld een beetje te kort door de bocht quifster.
Dat het het uiteindelijke publiek geen reet uitmaakt is duidelijk :D

dat is helemaal niet kort door de bocht, je praat gewoon naar je eigen wereldje toe :D

bijvoorbeeld zelf een percussie loop inslaan, daar gebruik je waarschijnlijk samples voor (one shot samples) die je zelf in een ritme patroontje zet en dat als uniek ziet. Maar het blijven nog steeds samples. Vervolgens zul je er ongetwijfeld wel een quantiseringsgroove over gooien, maar nog steeds allemaal truukjes met behulp van het werk van anderen.

in dit geval is het enige wat je dan zelf gedaan hebt die samples in een bepaalde volgorde gezet. Al het andere werk is door anderen gedaan (de samples zijn door een ander gemaakt, de quantiseringsgroove is door een ander bedacht), etc...

Dus er is eigenlijk geen verschil tussen jou en iemand anders die een nieuw percussie ritme produceert door het combineren van meerdere percussieloops.

Dat zou je zelf toch ook moeten kunnen inzien lijkt me :)

Hej ThnX :D lol, misschien ben ik i.d.d. wel te oud voor deze shit, laat mij dan maar lekker die gezapige laatste dinosaur zijn, ipv de zoveelste loop based copycat

Jij hebt doorgaans nogal de neiging om jezelf héél speciaal te vinden eh ?
Ik denk dat er op dit forum méér mensen met eigen loops/hardware werken dan 'loop based copycats' , dus wellicht moet je op een ander forum hierover gaan palaveren.
Nee, je bent dus niet de énige die nog ongelooflijk lekker oldskool en dus 'echt' bezig bent door zélf zn TR patroontjes te maken...al moet ik er een beetje mee lachen dat je dat dan niet op een échte TR doet zoals de héle echten !! maar ik moet zeggen dat jij écht héél vernuftige , non cliche TR patroontjes en muziek maakt, je hebt me wat dat betreft al dikwijls van mn sokken geblazen (NOT dus)
Volgens mij moet het perfect mogelijk zijn voor jou dat jij in een 5 minuten youtubetutorial beschrijft hoe je ipv met vengeance loops, met eigen patroontjes clichetrancenummers maakt volgens de geijkte formules, wellicht zijn we dan van de loopers vanaf ?

Ik denk trouwens niet dat er véél op de radio of disco komt dat enkel opgebouwd is uit loopjes van sample cd's. Dat je misschien met wat percussieloops al een basis kan leggen, ok, maar veel verder kom je met al die loopcd's toch ook niet ? Ik geloof nooit dat je met énkel een sample cd een volledig nummer kan maken met synthlijnen die evolueren etc.
Verder maak ik me er ook niet druk om.

Tuurlijk is er een crossover, je kan loops slicen to indiviuele samples
je kan quantize templates maken van bestaande loops

of i.d.d. kant en klare individuele samples gebruiken uit je daw
maar ik vind dat allemaal wat anders als 4, 8 of 16 maten clips layeren en clipje aan clipje uit
en dan af en toe ff snarerolletje aan, pirchshiftertje aan. e.e.a. automatisch gesynced zodat zelfs de gemiddelde jostiband speler hier nog mee aan de bak kan. dat is meer DJ'ing dan produceren IMHO

dat is helemaal niet kort door de bocht, je praat gewoon naar je eigen wereldje toe :D

bijvoorbeeld zelf een percussie loop inslaan, daar gebruik je waarschijnlijk samples voor (one shot samples) die je zelf in een ritme patroontje zet en dat als uniek ziet. Maar het blijven nog steeds samples. Vervolgens zul je er ongetwijfeld wel een quantiseringsgroove over gooien, maar nog steeds allemaal truukjes met behulp van het werk van anderen.

in dit geval is het enige wat je dan zelf gedaan hebt die samples in een bepaalde volgorde gezet. Al het andere werk is door anderen gedaan (de samples zijn door een ander gemaakt, de quantiseringsgroove is door een ander bedacht), etc...

Dus er is eigenlijk geen verschil tussen jou en iemand anders die een nieuw percussie ritme produceert door het combineren van meerdere percussieloops.

Dat zou je zelf toch ook moeten kunnen inzien lijkt me :)

Ik ben het helemaal met quifster eens, zodra je software of hardware sequencers gaat gebruiken val je terug op technieken die door anderen zijn gemaakt.
Zelfs al ga je met de hand alles in zitten spelen en neem je dat op met een recorder, dan nog maak je gebruik van zaken die door anderen zijn gemaakt.

Maar zo zit de wereld in elkaar en de meesten hebben het niet eens door, maar de hele wereld om je heen is zo'n beetje door anderen gemaakt en daar maken we allemaal gebruik van, iedere dag.

Je eigen stukje is echt heeeeeeel klein (tegenwoordig).

Tuurlijk is er een crossover, je kan loops slicen to indiviuele samples
je kan quantize templates maken van bestaande loops
je kan ook echt leren drummen op je eigen gemaakte drumkit gemaakt met behulp van eigengemaakte stenentijdperk tools en dan echt gaan optreden :okdan: :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back