Raphie's Mixing Tips

mastering voor vinyl is heel anders dan digitaal, geloof ook meer een arbeidsintensief proces en idd je hebt te maken met een naald die direct reageert op frequenties in de track, vooral laag.

trouwens met laag cutten, de 1 zegt beneden de 30hz alles weg, de ander 20hz.. wat is beter? 30hz is al vukking laag

wat je niet moet vergeten is dat 20hz/30hz/40hz kan gaan met een stijlheid van 6/12/24/36/48db per oktaaf

cutten op 48db/oktaaf klinkt heel anders dan 12bd/oktaaf, daw was ook mijn punt in de post hierboven, er is dus niet een standaard antwoord

toch lastig om dat soort dingen zo laag te horen, geloof dat mijn genelecs maar tot 40hz gaan maar las bij de specs dit:

Free field frequency response 58 Hz - 20 kHz (± 2 dB) 58hz dus? dan mis ik veel in het laag

ga maar eens meten met REW wat je respons is, sowieso niet snijden in wat je niet kan horen. ;)
en ook niet snijden in wat je "denkt" te horen maar wat je kamer is.

Het is 58hz bij +2dB. De speaker loopt wel verder door in het laag maar op een lager niveau.
Ja kan naar de frequentie response kijken en dan zie je dat de speaker bijv bij 30Hz op -20dB zit (ik noem maar wat)
Datzelfde geldt voor alle speakers, zelfs 1 hz zullen ze weergeven maar op een laag niveau.
Daarom zeg ik alles onder een bepaalde freq eruit omdat dat speakers laat klapperen en versterker vermogen vreet. Ook dus de reden dat het voor vinyl niet zo fijn is. Je groef moet erg breed worden en dat is de reden dat de naald eruit springt.

Ja die Monolake "demo" is wel grappig i.d.d. gelukkig is dat geen standaard recept voor mastering. :D
We zijn in dit topic nog niet bij mastering aangekomen. Maar mijn benadering is iets anders dan een "standaard saus en loudness"

Wel grappig overigens dat mastering als gespreksonderwerp mensen aanzet om dit soort demo's te maken.

"Je kan dit perfect met een fx / aux bus doen en een sidechaincompressor op de insert van de bus, getriggerd door een send van het leadkanaal."

Duhuh, lol, moet ik nou alles twee keer zeggen? :D Mijn citaat van de dag! :okdan:

Hey Raphie, te gek dat je deze thread hebt gemaakt, niet alleen nuttig voor electronica, ook al toe kunnen passen op mijn jazzy acoustische producties.

Ik had gisteren wat mensen die vooral nieuw zijn met LIVE muziek maken met Ableton, heb ze verwezen naar deze draad. Goed bezig Raphie, je vorige status is in rook opgegaan :D

"Je kan dit perfect met een fx / aux bus doen en een sidechaincompressor op de insert van de bus, getriggerd door een send van het leadkanaal."

Duhuh, lol, moet ik nou alles twee keer zeggen? :D Mijn citaat van de dag! :okdan:

:mega:

Goeie tips :okdan: "I aprove this tread" :mega:

lo-cutten doe ik vaak op kanalen waar nogal wat heen en weer gerommeld wordt in het laag, zoals bepaalde effecten/samples in breaks, of losgeslagen pitchende basssdrums. Maar dat is dan ook een beetje genre afhankelijk denk ik :D

super chill raphie!
heb net alle 5 de pagina's aandachtig zitten lezen, terwijl ik eigenlijk mijn hardware setup zou moeten afbouwen, gezien ik die zo met 2 vrienden opnieuw en aangepast ga opbouwen..

Maar toen dacht ik, hey, als ik nu eerst even dit door lees, vind ik hier misschien nog wel wat info dat ik goed kan gebruiken :)
Die low-cuts, daar heb je inderdaad zeer gelijk mee, terugkerend probleem in mijn setup! Ff kijken of ik simpele dedicated hp-filters kan maken voor elke subgroep.

Maarhem, ik ga nu dus maar afbreken en zo meteen zal ik bij het opbouwen met een en ander hier beschreven rekening houden :)

Ok, het is tijd om de draad weer op te pakken:

Mastering...........

Mastering:

Mastering kent een hoop definities. Ik heb er 2:

Mastering van een track: Zorgen dat de track zo goed mogelijk uit de verf komt, waarbij het doel is dat deze op zeer uiteindlopende weergave systemen steeds met maximaal potentieel klinkt. dus eigenlijk compatible is met zo veel mogelijk weergevers

Mastering van een album: Zorgdragen voor wat je doet met de track hierboven, maar tevens zorgen voor een stukje homogeniteit tussen de tracks onderling (qua klankleur, loudness etc)

Is mixing/mastering altijd een 2traps raket, dus moet je eerst mixen en dan masteren?: In mijn optiek zeker niet! de track dicteert wat hij nodig heeft. Mastering is niet een standaard kunstje met een "chain" dat maar op alles moet worden toegepast. Vooral in dance mixen veel producers al in een compressor, sommigen zelfs in een limiter en die tracks hebben vaak op een kleine EQ correctie na, verder niks nodig.

Mastering tutorials: Zoals ik hierboven al zei, er is geen standaard recept voor iedere track, de track dicteert wat hij nodig heeft. mensen die je dus een chain van plugs laten zien met specifieke settings kan je niet zo maar kopieren omdat die settings voor die track zijn. Laat je dus niks wijsmaken. Uitgangspunt moet zijn:

- accurate geluidsweergave:
- klopt je kamer en monitoring?
- Wat heeft de track nodig?:
- tonale balans?
- Headroom
- vibe?
- luid genoeg?

Er zijn een aantal gratis tools zoals voxengo SPAN die zeer behulpzaam zijn, tevens een aantal gratis of zeer goedkope plugins waarmee je prima zelf kan masteren. Maar hier over later meer.

als je DYI mastering wilt leren, is mijn eerste les: "fix it in the mix" pas als je 100% tevreden bent over je mix wordt het tijd om je project af te ronden met mastering. Als je doel met mastering is om je track "vetter" te laten klinken, dan heb je nog steeds werk te doen in de mix.

Let maar eens goed op hoe een track klinkt voor en na dat je mastering hebt toegepast (of geprobeerd heb toe te passen) Ik zal in de volgende posts proberen uiteen te zetten waar ik op zou letten bij het masteren van je eigen tracks.

Back