Digitale pianos

Tijs

Ouwe rot
Misschien niet het juiste forum, maar ik ben me aan het orienteren op een goede digitale piano.

Zijn er hier mensen die daar verstand van hebben?

Zat te denken aan een RP-301 of HP-302 beide met supernatural technologie of een yamaha YDP-161.

Budget rond de 1500 euro.

Wil je er perse een hebben met speakers erop? Is het voor in de huiskamer of ook als masterkeyboard?

Het is bedoeld om in de huiskamer lekker op te pingelen. Zo'n console piano lijkt me het handigst. Daar kan ik evt nog een macbookje opzetten om wat mee te spelen.

Ik heb nooit gekeken naar de 'huiskamervarianten' van digitale piano's, maar het beste blijft toch echt naar een muziekwinkel gaan en veel proberen. Dat geldt voor het speelgevoel maar ook de interactie met de klank (een losstaande MP3 van een site zegt me nooit zoveel, die klinken vaak wel acceptabel.)

Bij het zoeken naar een stage piano hadden die van Yamaha en Roland mijn voorkeur op gebied van klavier. Ik heb zelf een stage piano van Roland met SuperNatural technologie en die vind ik echt fantastisch klinken. En de toetsen van de high-end Roland modellen vind ik ook de fijnste van de bekende merken.

Ik heb hiervoor een Casio stage piano gehad. Wat betreft prijs/kwaliteit verhouding waren die niet te verslaan.

Je kan ook eens op de Engelstalige forums van Pianoworld gaan. Eindeloze discussies over dit onderwerp!

Toetsen zijn in mijn optiek inderdaad het belangrijkst; de piano, da's ongeveer wel opgelost, en met kleine on-board speakertjes simuleer je toch geen vleugel :).

De Roland FP7 die ik heb (ook met PHAII) heeft een vrij zware aanslag; het ligt er een beetje aan wat je zelf gewend bent. Wat wel tegenvalt is de Rhodes op 't ding.

Ikzelf ben ZEER tevreden van mijn stagepiano Yamaha CP300. Misschien iets boven je budget, maar heeft ingebouwde speakers en je kan hem eventueel nog meesleuren ook.
Wel een zwaargewicht, maar ik doe het zeer veel.
Voordeel is dat je geen meubel hebt. Een stevige statief doet het wel. Een heel stevige.
Hij heeft ook de Half Damper Pedal. Toch een groot verschil met veel andere piano's wat het spelen toch veel natuurlijker maakt.
Het is echt wel zijn geld waard.

Ik ben een klassiek geschoolde pianist (conservatorium beeindigd en professioneel concertpianist). Ik heb toendertijd heel wat tijd gestoken in het vergelijken van merken en modellen en dit was toen voor mij de beste oplossing.

De clavinova's van yamaha zijn ook zeer goed, maar als je minder geeft om toeters en bellen moet je eens kijken naar de Arius types, zoals je zelf al zei, de YDP versie. Deze heeft hetzelfde klavier van de clavinova's, zelfde pianoklank, maar heel wat minder uitgebreid. Maar echt een betrouwbaar en goed klinkende piano.

Kurzweil zou ook niet slecht zijn heb ik vernomen, maar heb er zelf geen ervaring mee. En vermoedelijk geen half damper systeem.

Bedankt voor de tips allemaal. Ben net even gaan luisteren bij feedback. Ik vond die supernatural pianos van roland een stuk fijner aanvoelen dan de YDP (GHS klavier ipv GH bij de duurdere yammies) serie van yamaha. Ook was de klank een stuk beter dan de YDP serie.
De HP-302 (PHA-II) vond ik nog net wat echter spelen dan de RP-301 (Ivory Feel-G). Was ook wel weer 600 euro duurder dan de RP-301. Ook zag ik dat die ivory feel-g toesten al flink beschadigd waren op de winkelmodellen itt het PHA-II klavier.
Moet er nog maar een nachtje over slapen, maar neig toch naar de PHA-II toetsen.

haha, grappig om te zien hoe persoonlijk dit allemaal is. Voor mij in ieder geval de komende jaren geen Roland piano meer, in ieder geval niet als ze zo plastic blijven klinken als die van de Fantom G. De Stage piano's zijn wel beter, maar ik luister liever naar Yamaha, of de nieuwste van Korg (SGX-1 engine, Kronos)

@squeekz: bedankt voor het aanbod, maar hem mijn zinnen gezet op het kopen van een nieuw instrument na jaren vintage :) en het moet een beetje een meubeltje worden waar ik met een laptop lekker op kan schetsen.

Back