Cubase 5 + Juno Di

Equinoxe

Ingeburgerd
Hallo,

Ik heb een Roland Juno-Di met Cubase.

Ik weet nog niet helemaal hoe het allemaal werkt maar hoe kan ik mijn Juno's preset geluiden in cubase krijgen?

Ik krijg wel Midi signaal, en de cubase geluiden hoor ik ook.

Heb ik hiervoor een audio interface nodig? ik heb alleen MIDI via USB aangesloten, verder niks.

Mvg

Wat je vraagt is eigenlijk heel basic, wat ik eruit opmaak is dat je nog niet zo lang met muziek of sequencing bezig bent, en dat is helemaal niet erg.

Allereerst moet je even het verschil tussen audio en midi weten. Midi stuurt namelijk geen 'geluid' door, maar alleen commando's. Als jij bijvoorbeeld op de Juno de C3 noot indrukt, wordt er een commando naar Cubase gestuurt met de informatie welke noot er gespeeld moet worden, en wat de velocity is (er zijn nog een hele reeks van commando's meer, maar om het even simpel te houden pak ik er 2). Als jij nu een synth hebt geselecteerd, en dan een noot indrukt, wordt die noot afgespeeld door je synth.

Wat jij nu verkeerd hebt gedaan is de outputs van je Juno niet aangesloten is. Via de outputs hoor jij geluid. Je moet dus de outputs van de Juno aansluiten op een audio interface, en vervolgens in Cubase een external instrument aanmaken, hoe je dat doet staat in de manual.

Succes!

Bedankt voor uw reactie, het klopt dat ik nog een beginner ben met muziek maken.

Ik heb helaas alleen een onboard geluidskaart, werkt dat ook?

of moet ik hiervoor een externe/uitbreidingskaart voor aanschaffen?

Ik wil wel de geluiden uit m'n synth gebruiken.
hiervoor heb ik volgens de lokale muziekwinkel toch een interface voor nodig.

Kan iemand mij een goede niet al te dure audio interface aanraden?

Ik gebruik zelf de Focusrite Saffire Pro en daar ben ik eer tevreden over. In verschillende smaken verkrijgbaar. Destijds gekocht op aanraden van een medemuzikant.

Back