Welke geluidskaart voor een berg VST power???

Guillaume

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welke geluidskaart (intern of extern) ik moet kopen om van mijn ellendige problemen op dit moment af te komen. Ik gebruik logic, en heb ondertussen een hoop plugins verzameld, maar elke keer als ik lekker op gang ben met een nummer en wat plugins en effecten ga aanbrengen dan wordt het mijn computertje (pentium 4/3GHz/1GB mem) teveel en klapt eruit met een "Asio overload" of "disk too slow error".

Nu vraag ik me dus af welke hardware ik kan kopen om wel fatsoenlijk een bult plugins te kunnen draaien. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat er (naar mijn weten) geen kaart bestaat die ALLE VST plugins ondersteund, maar alleen degene die voor die bepaalde kaart is geschreven (ik noem een tc works powercore pci/firewire).

Please correct me if I'm wrong! Prijs is van geen belang als het maar niet TE gek wordt. En ook ben ik voorlopig nog niet van plan om over te stappen naar TDM, wat natuurlijk wel een leuk alternatief is, maar wil nog even met VST aan de gang blijven.

Help me!

Groeten,

Guillaume

vreemd..je PC is behoorlijk rap...daarmee moet je toch echt wel behoorlijk veel plugins tegelijk kunnen draaien.... goede drivers met een goede geluidskaart kunnen schelen, kweetnie wat je nu gebruikt maar de m-audio audiophile 2496 is een prima kaart met stabiele drivers... maar nog steeds zal je PC gewoon het werk moeten doen voor native plugins

Idd zeer vreemd met zo'n PC'tje moet je heel wat kunnen doen :confused:
Heb zelf een P4 op 2 Gigahertz met 512 MB DDR Ram en ik kan in SX zelf zonder problemen 5 keer Reaktor gebruiken.
Ik denk dat je gewoon een foutje hebt in je systeem qua drivers idd of iets anders wat niet goed zit maar aan je geluidskaart zal het niet liggen (hooguit de drivers dan..)

Re: Welke geluidskaart voor een berg VST power???

Origineel geplaatst door Guillaume
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welke geluidskaart (intern of extern) ik moet kopen om van mijn ellendige problemen op dit moment af te komen. Ik gebruik logic, en heb ondertussen een hoop plugins verzameld, maar elke keer als ik lekker op gang ben met een nummer en wat plugins en effecten ga aanbrengen dan wordt het mijn computertje (pentium 4/3GHz/1GB mem) teveel en klapt eruit met een "Asio overload" of "disk too slow error".

Wat voor geluidskaart gebruik je nu? Hoeveel plugins wil je tegelijk gebruiken? Wat zijn de rest van je system specs? (harddisk snelheid bijvoorbeeld) Je computer is volgens mij ongeveer het snelste wat er te krijgen is op het moment dus daar moet je heel wat mee kunnen draaien. Weet je zeker dat je geen hardware problemen hebt met je PC (IRQ sharing bijvoorbeeld voor je geluidskaart)

Nu vraag ik me dus af welke hardware ik kan kopen om wel fatsoenlijk een bult plugins te kunnen draaien. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat er (naar mijn weten) geen kaart bestaat die ALLE VST plugins ondersteund, maar alleen degene die voor die bepaalde kaart is geschreven (ik noem een tc works powercore pci/firewire).

Volgens mij ben je wat dingen aan het verwarren. VST plugins draaien niet op je geluidskaart maar op je CPU via een VST host (je sequencer dus). Van ondersteuning door geluidskaarten is dan ook geen sprake. Powercore e.d. gebruiken ook wel VST plugins maar deze zijn speciaal geschreven voor de DSP's op de kaart en zijn dus niet te draaien zónder deze kaart.

Echt een geluidskaart die welke VST plugin dan ook kan draaien bestaat inderdaad niet. Maar er zijn wel zeer mooie alternatieven, die je computer kunnen ontlasten. Voorbeelden zijn dus de TC Powercore en Powercore firewire (rackversie), de UAD-1 en binnenkort ook de rackversie hiervan. Deze effecten zijn gemiddeld toch een klasse beter dan de standaard Logic plugins. Wil je er ook nog een heleboel (kwaliteits) synths bij dan kun je ook eens kijken naar de Creamware producten.

Dan mag je nog de snelste computer hebben als je veel kwaliteits plugins (of teveel reverbs etc...) draait begint hij te stotteren. Persoonlijk vind ik een computer die alles doet, en plugins en softsynth gewoon nog niet haalbaar. Toch zeker niet als je relaxed wil werken. Het feit dat de plugins ook beter en beter worden gaat ook gepaard met meer rekenkracht, dus het zal er de komende jaren nog niet op verbeteren. In de nieuwe SOS staat hiervan een mooi voorbeeld , die Minimax plugin voor de creamware kaart verbruikt voor één voice 12% rekenkracht van een met 15!!!dsp's uitgerustte kaart (hij klinkt volgens Hans Zimmer dan ook net hetzelfde als zijn echte minimoog, hoewel ik daaraan twijfel :D )

hallo daar,

misschien wat overbodig, maar wat zjin je asio settings en heb je bijv. een snelle harddisk met cache, dat scheelt een hoop als er van de disk gelezen moet worden door bijv. vst samplers etc.

ik heb hier een p4, 2,6 ghz met 512 mb ram, gebruik cubase sx met reason gerewired plus een hoop vst plugs en dat werkt ok

Je hebt zeker een hele vette computer dus daar kan het gewoon niet aan liggen.
Misschien wat tweaks hier en daar kijk maar eens op de site van sound on sound dan zou je zeker wat meer met je comp. moeten kunnen.

gewoon een fijne PC van de Aldi, SB Live erin met Kx project drivers and of you go.
wil je meer? gebruik de search ... is al vaker voorbij gekomen dit soort topics.

Ik ken het probleem van ASIO overloads bij logic. Dit had ik ook bij versie 5.2. Versie 5.5. heeft hier veel minder last van. Ik weet niet welke versie van logic je gebruikt maar het kan hier zeker mee te maken hebben. Ook heeft het te maken met welke plug-ins je draait. Absynth is er bijvoorbeeld een die vaak tot asio-overloads leidt. Ook bij het gebruik van reason (en rebirth) via rewire in logic komt het probleem bij mij vaker voor. Ik zou dus niet gelijk meer geld gaan uitgeven aan een mega dure powercore kaart of iets dergelijks maar eerst inderdaad eens goed naar de software instellingen gaan kijken. Tweaken (weet er zelf ook niet al te veel van. Miischien een idee voor een thread waarin ieder zijn informatie hierover kan geven?) is inderdaad belangrijk. Zelf heb ik dit gedaan aan de hand van de tips die op de site voor mijn geluidskaart stonden (zie RME site).

Hoop dat je er wat aan hebt!

Origineel geplaatst door Rhy
gewoon een fijne PC van de Aldi, SB Live erin met Kx project drivers and of you go.
wil je meer? gebruik de search ... is al vaker voorbij gekomen dit soort topics.

Argh! Nee! Een SBlive op zich is al erg genoeg, een combinatie SBLive en Logic is vragen om problemen en Kxproject drivers laten zich niet op elke PC even makkelijk installeren en zou ik zowiezo alleen aan mensen met verstand van PC's aanbevelen.

Als je met muziek aan de slag gaat, koop dan een kaart die echt op de muzikant gericht is, en niet een kaart waarvan de marketing afdeling wil dat jij denkt dat hij geschikt voor de muzikant is.

Ik ben blij voor een ieder die blij is met z'n SBLive of Audigy trouwens, maar ik zal in elke thread er nog gaat komen (en dat zullen er nogal wat zijn ;)) deze boodschap blijven verkondigen. Ik ben zelf een Creative slachtoffer geweest en ik kwam er pas achter toen ik een echte geluidskaart kocht. Vandaar mijn missie...

*drumroffel*

Waar zit die ridder smilie?

(overigens, als je met een budget versie van Logic werkt en je krijgt een ASIO foutmelding over je samplerate : een SBLive/SBAudigy werkt met een chipset die hardwarematig ge"locked" is op 48 Khz. Omdat je Logic-versie met 44,1 Khz met de kaart wil "praten" is er een communicatieprobleem...)

Back