Korg M1, waar moet ik op letten?

Goute

Nieuwkomer
Hallo

Er verkoopt iemand bij me in de buurt een Korg M1 voor 150 euro. Lijkt mij een zeer schappelijke prijs en ik overweeg dan ook om deze te kopen.

Is de M1 de dag van vandaag nog bruikbaar in de studio? Het genre dat ik maak gaat van deep house tot elektro. Ik ken hem eigenlijk enkel van zijn bekende piano sound, maar heb er verder nog niet zooo veel van gehoord waarbij ik spontaan ideeën krijg om ze in tracks te gebruiken dus ben ik nog niet 100% overtuigd.
(mijn enige bron van informatie = youtube...)

Mijn voornaamste reden waarom ik de thread startte:
Nu zou dit mijn eerste synth zijn die ik ooit aanschaf. Heeft iemand advies waar ik op moet letten als ik hem eens ga bekijken? Dat zal waarschijnlijk morgen of overmorgen al zijn afhankelijk van hoe vaak de verkoper zijn mails bekijkt ;)

Alvast bedankt!

Goute

Ik weet niet meteen wat de prijs is van een M1, maar 150 euro lijkt me een leuke deal! Gewoon de algemene staat bekijken. Het is een keyboard, dus ja de keys zijn het belangrijkste he. Het is geen synthesizer zoals je zegt, want alle geluiden zitten er voorgebakken in... Gewoon alles wat kan bewegen testen en voelen of het nog stevig aan voelt.

Zelfs al zijn de sounds niet echt je ding, de piano en strings klinken wel super zoals je al gehoord hebt. Om snel vb wat ideetjes uit te werken ofzo zonder je pc op te starten is altijd wel leuk. Koop er dan ook een midi naar usb interface bij en je kan gelijk al je vst's bespelen met de M1, een masterkeyboard eigenlijk.

Wat voor muziek maak je eigenlijk ?
Btw, welkom op het forum hier!

Thnx!

Als ik het goed begrepen heb kan je met de M1 de geluiden dus niet echt aanpassen, het blijft bij de presets?
Ben nog altijd enorm aan het twijfelen, want als midi keyboard heb ik al de keystation 88 van m audio.
Anders spaar ik ineens verder voor een 2de hands nord lead / virus rack versie of een moog prodigy of zo.

Wat voor muziek maak je eigenlijk ?

Nog geen goeie.. haha
Soundcloud

Thnx!

Als ik het goed begrepen heb kan je met de M1 de geluiden dus niet echt aanpassen, het blijft bij de presets?
Ben nog altijd enorm aan het twijfelen, want als midi keyboard heb ik al de keystation 88 van m audio.
Soundcloud

Google even, er is zoveel te vinden over de M1.

NRJay heeft zelf duidelijk geen idee waarover -ie praat. De M1 is zeker niet alleen een toetsenboard met alleen presets. Je kunt dus wel degelijk zelf uitgebreid je eigen sounds programmeren.

Let er ook goed op dat het display nog een sterk contrast heeft. Dat display ga je nml. veel nodig hebben.

Ben ik duidelijk even mis-geïnformeerd! Had gevonden dat het een rompler was... Bener weer hardhandig op gewezen dat niet alles wat op het net staat correct is.

Nu des te beter in uw geval want dan wordt die wel een stuk interessanter nu.

Ben ik duidelijk even mis-geïnformeerd! Had gevonden dat het een rompler was... Bener weer hardhandig op gewezen dat niet alles wat op het net staat correct is.

Nu des te beter in uw geval want dan wordt die wel een stuk interessanter nu.

O, dus een rompler is wel een keyboard waarop je geen eigen sounds maken kunt...?

Korg M1 is een workstation en je hebt de mogelijkheid de interne geluiden te editen.
Tevens bevat de M1 ook een tracksequencer

ik vind het persoonlijk een leuk apparaat en kan tegen een stootje,
het keybed van de M1 is nice halfgewogen toetsen die ik nog niet op een enkele synth ben tegengekomen (voelt heel degelijk)

Waar je voornamelijk op moet letten is: batterij, en de pitch/modulation joystick.
Uhm, eventueel altijd de keys testen.

Ik heb de M1 zelf niet in mijn bezit.

@ conso:
Dat dacht ik ja, blijkbaar denk ik dat al een hele tijd verkeerd dan.
Nu ben ik zelf even dus de kluts kwijt!

Jaren mn favoriete synth geweest, kan je prachtige pads mee maken. Maar de software-versie valt absoluut mee te leven en die heeft ook alle kaarten erbij(T1, dus eigenlijk). Als je geen keyboard nodig hebt zou ik gewoon voor datzelfde bedrag de Korg Legacy Digital edition kopen, heb je meteen een wavestation met alle kaarten erbij.

stevig zwaar beest heb er 1 gehad erg mooie sounds die volledig te editten zijn waar je op moet letten is dat het display goedwerkt insamenwerking met de druk knoppjes deze kunen wel is blijven hangen ,mijne
was wel makkelijk te fixen doormiddel schoonmakk beurt voor 150 euro is het een koopje normale prijs is ongeveer rond de 250 a 300 euro in top staat je kan hier geen buil aan vallen als je m wilt doorverkopen zijn er genoeg mensne die m willen hebben hoop dat je er ruimte voor heb its big

Ja de drukknopjes en de valueslider slijten nogal. De card-slots ook, trouwens. Puntjes van aandacht bij de koop.

Heb zelf een M1R. Ik gebruik hem nu en dan nog, er zitten een aantal fijne klanken in die ik niet meteen ergens anders vind.
Ik weet dat er heel wat slechte dingen geschreven worden over de M1, dat het een pure rompler is - is ie niet, het is een echte synth, al is de engine wat beperkt -, dat hij de tand des tijds niet heeft doorstaan - is ook helemaal niet waar, ook vandaag is hij nog best bruikbaar.
Ik heb hem ook 150 Euro betaald, is zijn geld best waard.
Zijn beperkte synth engine is ergens ook een voordeel, je gaat sneller eens een klank aanpassen dan op pakweg een SY77.
Het is een levende legende, net als de D50, hij heeft dus ook een hoge sentimentele waarde voor zij die ooit met een lege beurs stonden te kwijlen in de muziekwinkels toen deze synths geïntroduceerd werden.
Al kan je, puur rationeel gezien, inderdaad beter de Korg Legacy Digital edition kopen, heb je meteen ook een uitstekende Wavestation...

Waar je voornamelijk op moet letten is: batterij, en de pitch/modulation joystick.

Hoe kan je weten hoe het staat met de batterij?

De vst versie interesseert mij niet echt.. Ik werk/spaar zoveel ik kan om materiaal te kopen waarbij ik niet de hele tijd op een scherm moet zitten kijken.
Ik kan al genoeg doen met de ableton built-ins + Sylenth1.

er zit een memory batterij in deze kun je vervangen als deze leeg is heb je geen geluid ,
dit is als het goed is zo een platte batterij die je bij elke photo winkel kan kopen of elektroshop bij mij was dit het geval hij lijkt stuk maar een batterij van een kleine 2 eurie sfixed de hele synth patches en geluiden zijn allemaal te downloaden via internet

De batterij kan je makkelijk zelf vervangen, dat hoeft dus geen probleem te zijn. Een M1R zou ik opnieuw kopen, een M1 niet, daar is hij wat te groot en te lomp voor tegenover wat hij me kan bieden.
Als je toch graag een goeie veelzijdige hardware synth wil kopen, zoek dan even een SY77, echt veel meer synth voor je geld. Wordt ook vaak aan 150 Euro aangeboden... Straf ondergewaardeerd, een SY77, zo krachtig en veelzijdig... Of spaar even door en koop een SY99...

De software is een T1, geen M1. veel uitgebreider dus, op een goede manier. Daarnaast is het filter uitgebreider, origineel is het enkel cutoff, nu ook resonantie. En hij klinkt identiek aan een echte M1.

M1R en M3R zijn wel priegelbakken hoor, dan nog liever gewoon op mn scherm als ik eerlijk ben...

Als je wilt kijken naar de 'meest complete' versie zou ik op zoek gaan naar een M1 of M1r met de EX uitbreiding.
Daarmee heb je een 2x zo grote ROM waarmee je ook alle geluiden uit de T-serie kunt gebruiken.

Er is zelfs een uitbreiding waardoor je je eigen samples in kunt laden voor de M1.

Klopt, Zadok / Double Dutch SAM-1

DoubleDutch%20SAM1.jpg

Back