Zelfbouw modular

keoni29

Ingeburgerd
Hey ik ga een modular synth 'from scratch' bouwen. Dwz dat ik zonder bouwpaketten of kant en klare modules ga werken (voorlopig). Ik vraag me af wat een slimme afmeting is voor de modules (al zou ik nog eens bestaande modules in mijn systeem willen zetten). Ik maakt de modules met een mooi aluminium plaatje met wat proto-board(voorlopig) erachter.

Onderdelen die ik in ieder geval wil maken:
2*Square VCO (een voor evt kloksignaal)
VCF high,low-pass
VCA
Waveshape envelope (Een soort EG)

Ik heb net een heel zooitje protoboard en wat aluminium profielen (meccano achtig), dus ik kan aan de slag :)

Ik denk dat ik eurorack formaat ga aanhouden(qua hoogte). Is er nog een stapgrootte in de breedte van modules(mocht ik het in een ander systeem willen gebruiken)

Ik heb nu een square oscilator met een schakelaar om tussen LFO en VCO te schakelen. Het is vooral bedoeld als kloksignaal, maar ik kan er natuurlijk ook gewoon geluid mee produceren. Het komt in een module samen met de waveshape envelope (4017 counter met 4 pots eraan) Het kloksignaal moet wel een viermaal zo hoge frequentie hebben als de frequentie van het geluid moet zijn. Ik denk dat ik ook een klokdeler module moet maken wil ik dit handig gaan gebruiken.

Deze thread wordt een stuk interessanter als je foto's gaat plaatsen!
Ik heb hem op breadboard, dus er is nog niet veel te zien :P Ik heb een zooitje aluminium profielen gekregen vandaag. Met wat onderdeeltjes erbij zien ze er al uit als modules :D

FOTO:

Attachments

• modular1.jpg
    modular1.jpg
    317,7 KB · Bekeken: 170
Het vervelende van mijn projecten is dat er pas weer nieuwe dingen bijkomen zodra ik weer geld heb :P Gelukkig heb ik net 50 euro winst gemaakt op een CD speler, dus ik zit goed. Ik heb een ernstig tekort aan potmeters en 3,5mm phone. Weet er iemand goedkope 3,5mm inbouw?

Potmeters bestel ik altijd hier

http://futurlec.com/

Duurt wel een maand ofzo voordat je ze hebt, maar ze zijn wel echt goedkoop.

Maar vooraal een hele bulk 100k pots kopen kan natuurlijk geen kwaad.

Ik heb idd veel 100 k nodig voor filters ed. Verkopen ze ook draaischakelaars? De heb ik nodig om tussen bijv waveforms of octaven te schakelen. Ik heb al wel hele mooie stereo tuimelschakelaren. Bij de winkel zijn ze echter 2,95 en de pots zijn 3,50+knoppen a 2,50, dus dat gaat snel in de papieren lopen. Het is mooi dat ik al die protoboards heb gekregen. Dan kan ik eerst een losse opzet maken zonder alles vast te zetten.
Ik vraag me af of ik goedkoop aan een osciloscoop kan komen. Ik gebruik nu een PC osciloscoop (software) die het signaal van je geluidskaart mic in oppikt.

Ik zou voor V/Oct gaan ja, is toch wel de standaard eigenlijk.

Sommige modules hebben nog wel een Linear Voltage optie, maar ik moet het nut daar nog steeds van leren begrijpen. Dus als iemand het me uit kan leggen :)

Kan ik een 555 vco zo afstellen dat hij volgens de standaard v/oct werkt of moet ik een hele andere vco maken?

Back