Zelfbouw modular

Attachments

• 2012-01-26 11.49.09.jpg
    2012-01-26 11.49.09.jpg
    52,6 KB · Bekeken: 149
  • 2012-01-26 11.49.28.jpg
    2012-01-26 11.49.28.jpg
    52 KB · Bekeken: 148
Ik heb hier een trafo, maar ik heb geen idee wat de specificaties zijn. Hij komt uit een CD speler.

Maar komt er +15 en -15 (of 12) uit?

Voedingen uit cd spelers zijn meestal vrij dik in de +5V met nog wat andere voltages. Jij hebt sowieso alleen de trafo (zonder de rest van de voeding blijkbaar), dus de kans dat die bruikbaar is, is niet zo groot. Voornamelijk al omdat je geen idee hebt hoeveel vermogen hij kan leveren...

Ik weet echt niet wat eruit komt. Waar werken CD spelers meestal op? 9-15v?

ik zou als ik jou was gewoon maar even een complete voeding kopen.

want als ik het zo hoor ben je er niet echt mee op de hoogte hoe zoiets werkt.
en dat kan dan behoorlijk gevaarlijk zijn.

:koffie:

Voedingen uit cd spelers zijn meestal vrij dik in de +5V met nog wat andere voltages. Jij hebt sowieso alleen de trafo (zonder de rest van de voeding blijkbaar), dus de kans dat die bruikbaar is, is niet zo groot. Voornamelijk al omdat je geen idee hebt hoeveel vermogen hij kan leveren...
Jammer dat ik geen datasheet kan vinden.

Edit: Ik ga nu naar de kringloopwinkel kijken of ze nog voedingen/oude apparaten hebben. Waar moet ik voor zoeken?

Laatst gewijzigd:
Je kan echt beter zelf iets bouwen, zoals bijvoorbeeld die Wall Wart Bipolar Power Supply die op Musicfromouterspace staat.

De kans dat je in de kringloop iets vindt wat bipolaire spanning geeft op 12v is echt heel erg klein.

Je kan wel even kijken naar van die blok-adapters natuurlijk, zolang ze 12v of 15v zijn en meer dan 300mA geven kun je ze gebruiken voor die Wall Wart Power Supply, hoewel je wel kans hebt dat als je een slechte te pakken hebt je problemen krijgt met storing (toch? kenners?). Maar goed, die dingen kosten toch geen reet bij de kringloop.

Op marktplaats zijn wel vaker bipolaire lab-voedingen te koop, ziet er altijd tof uit zo'n ouwe bak op je werkbank.

Je kan echt beter zelf iets bouwen, zoals bijvoorbeeld die Wall Wart Bipolar Power Supply die op Musicfromouterspace staat.

De kans dat je in de kringloop iets vindt wat bipolaire spanning geeft op 12v is echt heel erg klein.

Je kan wel even kijken naar van die blok-adapters natuurlijk, zolang ze 12v of 15v zijn en meer dan 300mA geven kun je ze gebruiken voor die Wall Wart Power Supply, hoewel je wel kans hebt dat als je een slechte te pakken hebt je problemen krijgt met storing (toch? kenners?). Maar goed, die dingen kosten toch geen reet bij de kringloop.

Op marktplaats zijn wel vaker bipolaire lab-voedingen te koop, ziet er altijd tof uit zo'n ouwe bak op je werkbank.
Ik heb wel een aantal adapters van 12v. Een willekeurige is 1000 mA.

Weet iemand een simpele tremolo schakeling waarvoor ik niet al te veel onderdelen nodig heb?

Een jaar verder en ik weet opeens een stuk meer over elektronica. Ik ben eindelijk begonnen aan de synth. Ik heb een +-12V resp. 1A 600mA voeding gebouwd. Verder heb ik een ADSR en een noise generator gemaakt. Ik weet nog niet precies welke VCO ik ga maken. Het zijn trouwens nog geen modules. Alleen de losse printjes.

Ik denk dat ik de VCO van MFOS ga maken. Ik ben een aantal van de lastig te vinden onderdelen aan het bestellen. Heeft er iemand nog tempco's liggen? Ik vind 9 dollar wat veel voor een onderdeeltje :P Ik wil er best iets voor betalen. Die transistoren ga ik zelf wel matchen. Ik heb net een zakje van 50 stuks besteld, dus de kans is groot dat er twee matchen.

Dat is niet het enige probleem. Een van de condensatoren kost $21. Die vervang ik gewoon door een polystyreen.

Ah, mooi zo. Bij farnell waren ze heel duur: die mica condensatoren. Ze hadden van farnell alleen 5100pF polystyrene condensatoren. Is dat een probleem? Kan ik niet beter een ander soort gebruiken in dat geval? (ik bestel alleen bij farnell of ebay omdat ik samen met anderen bestel om verzendkosten te beperken)

Ik vraag me trouwens af hoe je toner van een inkjet op een metalen paneel (aluminium) krijgt. Sommige DIY projectjes zien er heel professioneel uit daardoor. Doet iemand dat hier weleens?

Farnell is doorgaans erg duur inderdaad.

4n7 of 5n1 lijkt me op die positie om het even. Het gaat daar niet om de exacte waarde, je moet de VCO toch stemmen. Polypropyleen of polystyreen voldoen ook.

Back