Zelfbouw modular

De schakeling uit het datasheet kan het voltage uit een cd- en mp3-speler aan, dus misschien volstaat een simpele voltagedeler. Ik heb het net opgebouwd en na een paar minuutjes had ik het aan de praat gekregen :P (een draadje zat niet vast) Ik ben niet helemaal tevreden over de kwaliteit van het audiosignaal, maar het kan ermee door. (bij gebrek aan beter zullen we maar zeggen)

De eerste twee modules in de zelfgebouwde kast. Links een witte ruis generator en rechts een vca. De rest zijn op maat gezaagde plaatjes (handgezaagd, dus niet echt recht :P). Ik heb net 60 potmeters in de post gekregen, dus ik kan de rest ook gaan bouwen. Ik heb nog niet alle onderdelen voor de VCO's. Ik ga een VCO-1 en een MFOS vco maken.
2012-11-08%2014.26.19.jpg

2012-11-08%2014.32.14.jpg

Er kunnen ongeveer 3x8 van dit soort kleine modules in. Ze zijn 15*5cm met een effectief oppervlakte van 12,5*5cm (de rest zit tegen de kast geschroefd.)

Ik heb nog drie modules die alleen nog van een paneeltje en potmeters moeten worden voorzien. Dit zijn een slew rate limiter, echo effect en een adsr.

Kleine tip, je kan het aluminium ook met een scherp mes insnijden een paar keer en dan breken, dan is het wel recht.. tenminste, kan. :)

Die paneeltjes zijn niet van aluminium, maar van een ander steviger metaal. Ik had van de ikea nog metalen strips waar je met magneetjes papieren aan kan klemmen gekregen. Het is onmogelijk om erin te boren of te zagen, maar het is wel gratis.

Ik heb een oude labelprinter gevonden bij de kringloop. Gelijk even wat overzichtelijker gemaakt. Ik heb een AM CV ingang vervangen door een schakelaar waarmee er -6V wordt toegevoegd aan de CV som. Dit heb ik gedaan omdat de vca ongeveer +-5V verwacht. Het werkte niet met mijn +9V ADSR.
2012-11-13%2015.22.57.jpg

wreede looks man, als die klinkt zoals die eruit ziet dan heb je een monster gecreeerd:D

ik zou wel wat meer functies per module realizeren. zonde van de ruimte zo.

De VCA kan worden uitgebreid met meer CV ingangen. Er zaten er eerst twee in, maar ik heb er een even vervangen door een schakelaar. Dat scheelde me boren. Ik heb net de ADSR af gemaakt. Die zit wel lekker volgebouwd. Ik heb ook een filmpje gemaakt. Pas op: Het is in het engels en ik praat best wel basic over het ding (ik leg alles uit), want mijn viewers zijn geen experts op dit gebied. Ongeveer op de helft kan je het ding horen! De sinus die je hoort is niet van een VCO, maar van mijn computer. Ik heb nog geen VCO gebouwd. Daarvoor heb ik nog wat onderdelen nodig die ik nog niet ontvangen heb.

Ik vind deze stijl wel gaaf en ik maak modules nu in verschillende tinten. Dat ziet eruit alsof het van allemaal verschillende merken is. Ik ben productief geweest vandaag en ik heb twee nieuwe modules gemaakt (PCB's waren al af) een echo/delay effect en ADSR-1.

Ik heb verder nog een pcb met een slew limiter, maar die komt in een andere module erbij anders is het maar 1 knop en twee bussen.
rps20121114_232120.jpg

Ik heb niet veel kunnen werken aan mijn synth de laatste tijd. Ik ben begonnen met het bouwen van een 15V voeding, omdat veel modules die ik op het internet heb gezien daarop werken of er beter mee werken.

Back