zelfbouw Modular

de dagelijkse update:

20101130003.jpg

de schakelaars zijn afkomstig van oude demo-toestellen en zijn zo goed als nieuw... De jack-bussen zijn besteld en komen hopelijk nog deze week in de brievenbus te vallen.

Vraagske:

is er ergens een overzicht qua nivo's voor de uitgangssignalen (Vtt). Stel ik ze voor elke golfvorm identiek of voor de "stillere" iets hoger?
Zijn die spanningen universeel? voor alle synth-modules identiek?

Qua volume zou een sinus misschien wat luider mogen, maar hij moet natuurlijk verderop niet gaan clippen...

Tussen merken is het niet identiek. Je hebt 10V PtP, maar ook 5V PtP en minder...

update:

LEDs gekableerd en ze lijken te werken:
20101202001.jpg

VCO-bank voorzien van steunen voor de PCBs
20101202003.jpg

pfffff jij laat me zeer schuldig voelen over hoe tergend langzaam mijn modular gebouwd wordt...

Veel succes met het bouwen!

niet schuldig voelen! ik heb toevallig iets meer vrije tijd tot begin volgend jaar. Dan gaat het zeker weer langzamer aan gaan!

bovendien heb je zo te zien ook iets meer plaats om eraan te werken. Ook handig! Het mankeert me aan een werkbank in een verwarmde ruimte.

meer plaats heb ik wel maar wat de temperatuur betreft is het ook hier niet ideaal met dat gure winterweer. Een hobby ruimte van 8x5m krijg je niet meteen warm...

Nu, weer een vraag:

http://www.uni-bonn.de/~uzs159/
De "second" ADSR is een eenvoudige, opgebouwd rond een 555

heeft iemand hier ervaring mee? werkt die goed? Waarom zou ik een andere maken als het zo eenvoudig kan?

Sustain 1k ... en de 4k7 in serie blijft? Welk verschil kan ik dan verwachten?

thx

die weerstand wordt dan 470 ohm.
maar je kan hem ook weglaten en vevangen door een draadbrug.

het verschil is, als de sustainpot bv. op de halve waarde staat, en je wilt een decay van 0, dan zit er bij een 10K pot nog altijd 5K in serie met de decay.
dat geeft geen decay van 0
bij een 1K potmeter blijft er nog maar (bij halve sustainwaarde) 500 ohm over.
dat is alweer een factor 10 minder.

er zwerft hier op SF trouwens ook een schema van een door mij ontworpen adsr rond.

:mega:

jouw schema vind ik niet direct... zoek misschien op de verkeerde plaats :-(

en weeral een vraag:
- ingangen zoals FM en PWM; wanneer er geen stekker in de plug zit, is het dan niet beter de ingang aan massa te schakelen? of maakt een open ingang niets uit?

weer eens bedankt!

Zeker FM zou ik aan de massa hangen, zodat er zeker geen modulatie is (je kat is er anders niks bij vergeleken :)). Op PMW zal het iets minder nauw steken, maar waarom ook niet he.

pfffff jij laat me zeer schuldig voelen over hoe tergend langzaam mijn modular gebouwd wordt...

Veel succes met het bouwen!

sahame on you ,...of werkje so hard ..nicolaas ,..je bent t lan[d] alang uit :D

vieren belgen eigenlijk wel sint nicolaas

Belgen vieren ALLES! Moet wel of ons lekker bier geraakt niet op!

@Ron: ik heb een huisje te verbouwen en reis de hele wereld r-ond voor mijn werk, dus veel tijd voor de modular schiet er niet over. En dan heb ik nog andere hobby's ook...

Back