Welke hardware side-chain compressor?

peterdh

Collabs
Er is al het één en ander te vinden op het forum, maar veel fabrikanten hebben hun compressors inmiddels ge-update. Ik zoek een hardware compressor waarop ik (voornamelijk) de basdrum op de side-chain insert aansluit en vervolgens de bas en/of een sustain sound compress.

Ik wil liever niet zo veel geld uitgeven en ik prefereer 2 afzonderlijke kanalen (2 afzonderlijke side-chain inserts, zoals op de Alesis 3630/3632, is helemaal mooi).

Nieuw kwam ik tegen: de Alesis 3632, de DBX 166XS, de DBX 266XS, de FMR Audio RNC 1773 en de FMR Audio RNLA 7239. Een 2e hands compressor vind ik ook prima.

Graag hoor ik jullie input...:D)

Mocht je interesse hebben: 'k heb een 3630 in nieuwstaat (1e eigenaar ; 1 a 2x thuis aangehad), incl. originele doos en uiteraard adapter en doe er eigenlijk niks mee..

Weet niet wat de normale prijs precies is 2e hand, maar komen we eventueel wel uit. Stuur maar een PM / mail.

Niel en Zoidsity bedankt voor jullie input.

Ik neig naar de DBX 266XS/266XL (hebben alletwee ook 2 afzonderlijke side-chain inputs), omdat ik denk dat de kwaliteit net iets beter is dan een Alesis 3630/3632. Heeft iemand hier nog commentaar op? Ik heb namelijk beide compressors nog niet beluisterd.

De DBXen zijn prima.

De DBXen zijn prima.
Mocht je de Alesis 3630/3632 ook gehoord hebben...De goedkoopste DBX compressor is zo'n €70,00 duurder. Waar zit het verschil in?
En mocht iemand de side-chain compressie op zowel de Alesis als de DBX'en hebben gehoord. Was er verschil hoorbaar?

compounder heeft de sidechain helaas op de expander en niet op de compressor sectie, misschien handig om even te vermelden. heb zelf een dbx 166 voor dit soort dingentjes, werkt prima.

sidechainen, indien je met een DAW werkt, is iets wat ik nou juist ITB zou doen. Werk je zonder DAW, dan is een 3632 IMHO prima

Goede tip anoniempje.

@Raphie: ik wil weer zoveel mogelijk OTB gaan werken.

Nog iemand die de side-chain compressie van zowel de Alesis als van de 2 DBX'en heeft gehoord?

Ik ga waarschijnlijk voor een Alesis, die wordt op het internet toch veel genoemd als het om side-chain compressie gaat.

De DBXen zijn prima.
Heb een DBX 266XL gekocht. Hij deed het in het begin niet goed omdat ik een gewone jack kabel in de side-chain insert van de DBX had gestoken:stupid; hij deed het wel, maar met overspraak. Toen ik een gewone insert kabel in de DBX insert ingang stak, werkte hij prima. Op het eerste gehoor klinkt hij beter dan het ITB side-chainen met mijn Cubase compressor.

Bedankt voor jullie inbreng!

heb 2 keer 266xl, solide sound maar beetje donker. kun je natuurlijk wel weer via een mixer kanaal senden maar moet zeggen lekkere compressors voor de centen.

Ik wil toch nog even mijn ervaring delen over mijn DBX 266XL. Ik blijf toch nog regelmatig bijgeluiden horen en het signaal klinkt wat donker in vergelijking met een plug-in sidechain compressor. Zowel van Raphie en Thomann kreeg ik het advies om in de goedkopere prijsklasse geen hardware sidechain compressor te kopen, maar gewoon ITB te werk te gaan. Het lijkt dat ze gelijk hebben.

Ik wil toch nog even mijn ervaring delen over mijn DBX 266XL. Ik blijf toch nog regelmatig bijgeluiden horen en het signaal klinkt wat donker in vergelijking met een plug-in sidechain compressor. Zowel van Raphie en Thomann kreeg ik het advies om in de goedkopere prijsklasse geen hardware sidechain compressor te kopen, maar gewoon ITB te werk te gaan. Het lijkt dat ze gelijk hebben.

Of als je een cleane sound de ITB gebruiken. En juist de externe dingen voor een extra sausje over bepaalde elementen in een track.

Nee, je gebruikt de compressor evt voor klank, maar meeste van goedkope comressors zijn veels te sompig om over een hele mix neer te zetten, sidechain is alleen maar een volume LFO is niks spannends aan. Als je e sideschain nog en beetje wilt kneden dan vengeance sidechain, of LFOtool

Inderdaad goedkope compressors over je eindmix is niks.
Ik heb 3630's gehad en nu nog een dbx166xl (beide goedkoop dus).
De 3630 sidechain kun je naar mijn mening beter inzetten voor overdreven stofzuiger :P sidechain.
166xl is veel subtieler namelijk.
Ik vind ze beide leuk en uiterst bruikbaar.

Back